Jaguar XJ220

Model
Jaguar XJ220 Zobacz 11 zdjęć

Jaguar XJ220 narodził się na przełomie lat 80. i 90. Nad modelem koncepcyjnym pracował zespół 12 specjalistów zebranych przez Jima Randle'a. Zostawali oni po godzinach i przychodzili do pracy w weekendy by zająć się niezwykłym projektem. Dlatego zyskali przydomek The Saturday Club. Taki system pracy wynikał przede wszystkim z chęci stworzenia XJ220 mimo braku odpowiednich funduszy.

Niestety, w końcu pieniądze stały się niezbędne by przenieść projekt z desek kreślarskich i ekranów komputerów na drogi. Tutaj pomogły znajomości Randle'a. Zorganizował on wiele części po minimalnych cenach. W zamian proponował on dostawcom i podwykonawcom nagłośnienie pomocy i dalszą współpracę, jeżeli projekt odniesie sukces.

W kwestii napędu zespół projektowy poszedł w stronę rozwiązań gotowych. Twórcy prototypowego XJ220 zdecydowali się na 48-zaworowe V12 opracowane przez Tom Walkinshaw Racing (TWR) wspólnie z Cosworthem. Dysponowało ono aż 7 litrami pojemności skokowej. Tak monstrualna jednostka była nadmiarem w stosunku do potrzeb zespołu projektowego. Inżynierowie zdecydowali więc, że zredukują V12 do 6,2 l. Tym sposobem konstrukcja, która napędzała zwycięskiego Jaguara XJR-9 z 24 h Le Mans w 1988 roku trafiła do auta mającego znaleźć się na drogach publicznych.

3 lata później, w 1991 roku Jaguar przedstawił wersję produkcyjną. Znacznie różniła się od konceptu, przede wszystkim w kwestii napędu. Gdy przyszło do produkcji XJ220, zdecydowano się postawić na prostsze i oszczędniejsze rozwiązania. Dlatego zamiast widlastej dwunastki do XJ220 trafiło V6 z podwójnym doładowaniem turbosprężarkami T3 Garretta. Silnik o pojemności 3,5 l również pochodził od TWR, ale gwarantował bardziej optymalne parametry. V12 w konfiguracji, w której generowało pożądaną moc i moment obrotowy emitowało za dużo szkodliwych substancji w spalinach. Tymczasem V6 twin turbo rozwijało 550 KM i 644 Nm spełniając przy tym wszystkie normy.

Mniejsze V6 miało jeszcze dwie zalety, które przechyliły szalę na korzyść tej jednostki. Po pierwsze było lżejsze, co jest istotnym czynnikiem w samochodach sportowych. Po drugie było krótsze, dzięki czemu można było skrócić nadwozie produkcyjnego XJ220. Z rozstawu osi ubyło 205, a z całkowitej długości aż 270 mm.

Układ napędowy XJ220 także uległ uproszczeniu w procesie dostosowywania rozwiązań z konceptu do potrzeb samochodu produkcyjnego. Pierwotnie założono, że sportowy Jaguar będzie wyposażony w napęd na 4 koła, jednak ostatecznie uznano to rozwiązanie za zbyt skomplikowane i projekt Tony'ego Roltha z FF Developments został zastosowany jedynie w prototypie. Na potrzeby odmiany produkcyjnej zostało ono przeprojektowane. Tym sposobem przez 5-biegową skrzynię ręczną moc trafiała wyłącznie na tylne koła.

Wśród rozwiązań, które z konceptu nie przetrwały do wersji produkcyjnej Jaguara XJ220 były również tylne koła skrętne, układ aktywnej aerodynamiki oraz zawieszenie o regulowanej wysokości. Tym samym zaoszczędzono cenne kilogramy i uproszczono konstrukcję.

Jaguar XJ220 został wyposażony w niezależne zawieszenie z przodu i z tyłu. Tłumiki drgań dostarczył Bilstein. Cała konstrukcja zawieszenia została zaprojektowana tak, by spełniać normy homologacyjne narzucone przez FIA w wyścigowej Grupie C.

XJ220 liczbę w swojej nazwie wziął z maksymalnej osiągalnej prędkości wyrażonej w milach. Oznacza to, że ten Jaguar jest w stanie rozpędzić się do 354 km/h. Takie prędkości wymagały specjalnego ogumienia oraz wyjątkowo sprawnych hamulców. Za zatrzymywanie XJ220 odpowiadał układ AP Racing. 33- i 30-centymetrowe nawiercane tarcze współpracowały z 4-tłoczkowymi zaciskami. Z kolei za utrzymanie XJ220 na drodze odpowiadało ogumienie specjalnie zaprojektowane dla tej maszyny. Opony Bridgestone Expedia S.01 miały rozmiary 225/45 ZR17 z przodu i 345/35 ZR17 z tyłu.

Produkcja Jaguara XJ220 trwała od 1992 do 1994 roku. Przez ten czas w fabryce w Bloxham powstało 275 egzemplarzy tego supersamochodu. Jego najistotniejszymi konkurentami były Ferrari F40, McLaren F1, Porsche 959, Lamborghini Diablo i Bugatti EB110.

4.91
Ocena na postawie 8 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaJaguar
TypSamochód sportowy
SegmentG+

Inne modele Jaguar

G+ - Inne modele

Jaguar XJ220: newsy, testy i recenzje

Elektomobilność z perspektywy długodystansowca

Jaguar pobił swój własny rekord na Nürburgringu

... Jaguar XE SV Project 8 jest genialnym, sportowym sedanem, który świetnie sprawdza się w torowych warunkach. Brytyjczycy udowodnili to już po raz drugi, ponownie bijąc rekord Nürburgringu. Pokonali zielone piekło w czasie 7 minut i 18,361 sekund. ...

6 miesięcy temu

Jaguar F-Pace SVR: kiedy marzy ci się F-Type, ale potrzebujesz kanapy

... Podjeżdżam jaguarem f-pacem SVR pod sklep. Zanim zdążę wejść do budynku, wycieczka kilkunastu dzieciaków wcinających lody już ustawia się przy niebieskiej maszynie do zdjęcia. To takie reakcje ... najmłodszych najlepiej świadczą, że samochód ...

4 miesiące temu

Prezenter szuka złodzieja Jaguara XJ. Nagroda 50 tys. zł za pomoc

... Znany z programu "Wojny samochodowe" handlarz Paweł Miszta prosi na Facebooku o pomoc w odnalezieniu skradzionego Jaguara XJ. Co ciekawe, kilka dni wcześniej udało mu się odzyskać BMW 640i właśnie dzięki Facebookowi. ... , ale dotyczący jaguara. ...

5 miesięcy temu

Jaguar XJ220 ze zmienionym wnętrzem

... Vilner na zlecenie klienta zmodyfikował wnętrze Jaguara XJ220. ... Jaguar XJ220 to już prawdziwy klasyk i pojazd unikatowy. Samochód powstał w liczbie 281 sztuk. Jest napędzany przez podwójnie doładowany silnik V6 o pojemności 3,5 l i mocy 542 ...

dawno temu

Egzemplarz rozwojowy Jaguara XJ220 na sprzedaż!

... Jaguar podczas dopracowywania ostatecznej konstrukcji XJ220 korzystał z pięciu egzemplarzy rozwojowych auta. Jeden z nich ma szansę zmienić właściciela. ... Jaguar podczas dopracowywania ostatecznej konstrukcji XJ220 korzystał z pięciu ...

dawno temu

Pirelli stworzyło opony przeznaczone do Jaguara XJ220

... Posiadacze Jaguara XJ220, noszącego kiedyś miano najszybszego samochodu świata mają powody do radości. Pirelli uzupełniło ofertę o opony pozwalające wycisnąć z tej maszyny wszystko co najlepsze. ... nowoczesnej mieszanki materiałów ma wpłynąć na ...

dawno temu

Jaguar XJ220 - brudas z Kataru

... Jaguar XJ220 to jedna z legend motoryzacji z początku lat 90-tych ubiegłego stulecia. Łącznie z planowanych 350 egzemplarzy, z fabryki z Coventry wyjechały tylko 284 pojazdy. Co się dzieje z nimi dzisiaj? Jeden ot tak, stoi sobie gdzieś w ...

dawno temu

Jaguar stworzy ogromnego SUV-a. Nazwie go J-Pace

... Duże, luksusowe SUV-y pokroju BMW X7 czy Mercedesa GLS cieszą się sporym wzięciem - szczególnie na rynku amerykańskim. Do wyścigu zamierzają dołączyć kolejni gracze wliczając w to Jaguara. Brytyjczycy właśnie potwierdzili plany stworzenia modelu ...

6 miesięcy temu

Jaguar E-Pace i Porsche Macan: na dobry początek

... Oba są SUV-ami marek, które – zdaniem wielu – takich aut w ofercie mieć nie powinny. Oba mają pod maską dwulitrowy silnik, który – zdaniem wielu – nie pasuje do samochodów producenta. Tymczasem Jaguar E-Pace i Porsche Macan zadomowiły się na ...

5 miesięcy temu

Rajdowy Jaguar F-Type, czyli sztuka taplania się w błocie

... W dzisiejszych czasach absolutnie nikt nie kojarzy marki Jaguar z rajdami samochodowymi. Czasem ktoś jeszcze pomyśli o wielokrotnych zwycięstwach w Le Mans i tyle. Ale na początku historii brytyjskiej firmy to właśnie rajdy miały spory wpływ na ...

6 miesięcy temu

Giełda klasyków: Jaguar XJ220

... Wyprodukowany w liczbie zaledwie 281 sztuk, czyli mniejszej niż Ferrari F40 i Porsche 959. Zachwycający brytyjski supersamochód, który okazał się totalną klapą finansową. Dla kolekcjonerów staje się dziś jednak coraz bardziej łakomym kąskiem. ...

dawno temu

Podgrzewanie zamiast komend głosowych. Nowy system Jaguara

... Podgrzewanie foteli, kierownicy, uchwytów na kubki, podłokietników. Producenci starają się, by było nam coraz wygodniej. Ekipa z Jaguara chce, by podgrzewanie miało jeszcze jedną funkcję – by podpowiadało, gdzie powinniśmy skręcić. ... Wydaje mi ...

8 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie