Szaleństwo na sprzedaż - Jaguar XJ220S na aukcji
Jaguar XJ220 to jedna z największych legend motoryzacyjnych lat 90. ubiegłego stulecia. Na drogach jest rzadkością (po Polsce jeździ prawdopodobnie tylko jeden egzemplarz). Jak to zwykle bywa wśród tak egzotycznych maszyn, również w tej rodzinie jest kilka białych kruków. Nazywają się XJ220S, a jeden z sześciu wyprodukowanych egzemplarzy wkrótce trafi na aukcję.
16.01.2012 | aktual.: 07.10.2022 18:53
Jaguar XJ220 to jedna z największych legend motoryzacyjnych lat 90. ubiegłego stulecia. Na drogach jest rzadkością (po Polsce jeździ prawdopodobnie tylko jeden egzemplarz). Jak to zwykle bywa wśród tak egzotycznych maszyn, również w tej rodzinie jest kilka białych kruków. Nazywają się XJ220S, a jeden z sześciu wyprodukowanych egzemplarzy wkrótce trafi na aukcję.
Podstawowy model początkowo miał być jedynie autem koncepcyjnym, ale ze względu na gorące przyjęcie przez publikę Jaguar zdecydował się wprowadzić to monstrum do produkcji. Tak narodził się brytyjski konkurent dla Ferrari F40 i Porsche 959.
Aż do nadejścia McLarena F1 model XJ220 był najszybszym produkcyjnym samochodem. Od 1992 do 2000 roku był on również autem dzierżącym rekord okrążenia na Nürburgringu (w kategorii pojazdów produkowanych seryjnie). Doskonałe osiągi zapewniał 3,5-litrowy motor V6 z podwójnym turbodoładowaniem równoległym. Widlasta szóstka rozwijała 550 KM i 645 Nm.
Skoro już XJ220 był tak doskonałym samochodem, czym jest odmiana S? Przy współpracy z Tom Walkinshaw Racing (TWR) Jaguar zbudował wyścigową wersję swojego supersamochodu, nazwaną XJ220C. By spełnić wymagania homologacyjne, konieczne było stworzenie przynajmniej pięciu drogowych aut. W sumie powstało sześć egzemplarzy – pięć podstawowych i jeden dodatkowo zmodyfikowany.
Czym różni się XJ220S od zwykłego (jeśli w ogóle można tak powiedzieć o tym samochodzie) modelu? Jego konstrukcja została wykonana w większości z włókna węglowego, w przeciwieństwie do auta podstawowego, które zbudowane było z aluminium.
Dzięki temu XJ220S waży 1080 zamiast 1372 kg. Poprawiono również aerodynamikę nadwozia. Nie zabrakło też dodatkowej dawki mocy od TWR. Ostra odmiana sportowego Jaguara rozwija niemal 690 KM i 740 Nm. W przypadku egzemplarza, który zostanie wystawiony na aukcję, to jednak nie koniec atrakcji.
Poprzedni właściciel zdecydował się na montaż tytanowego wydechu skonstruowanego przez Tom Walkinshaw Racing. Cena tej modyfikacji wyniosła 20 000 dol. To wciąż jednak było za mało. Zmodyfikowano również jednostkę napędową. Potężny motor rozwija teraz w przybliżeniu 710 KM.
Właściciel tego XJ220S nie pozostawił bez zmian wyglądu auta. Nadwozie zostało pomalowane na kolor, który ma przypominać ten znany z Lamborghini Reventón. Przeprowadzono renowację skórzanej tapicerki oraz oryginalnych magnezowych felg. Od 2000 roku wystawiane na sprzedaż auto przejechało zaledwie 1200 mil.
Pozostaje ostatnia kwestia – cena. Na ile szacowana jest wartość tego monstrum? Przewiduje się, że podczas aukcji w Phoenix w Arizonie, ten egzemplarz zostanie sprzedany za 225 000–300 000 dol.
Źródło: GTspirit