Super-SUV-y w pełnej krasie, czyli motoryzacyjne all in one

Super-SUV-y w pełnej krasie, czyli motoryzacyjne all in one

Super-SUV-y w pełnej krasie, czyli motoryzacyjne all in one
Bartosz Pokrzywiński
21.11.2011 21:45, aktualizacja: 07.10.2022 18:37

W ciągu ostatnich kilku lat segment SUV-ów zyskał ogromną popularność, a producenci wprowadzają na rynek coraz więcej tego typu aut. Jest ich tak dużo, że wyodrębniła się pewna nisza, którą można nazwać super-SUV-ami. Są to auta, które oferują coś więcej niż tylko wygodną jazdę pół metra nad wszystkimi. Zapewniają także sportowe osiągi, których nie powstydzi się nawet Porsche Carrera S.

Infiniti FX Sebastian Vettel Edition

Obraz

Mimo tego, że FX50 jest najmocniejszą seryjnie produkowaną odmianą SUV-a od Infiniti, japoński producent przymierza się do wprowadzenia na rynek limitowanej edycji tego właśnie modelu, ale po delikatnym tuningu, za który odpowiada mistrz świata Formuły 1, Sebastian Vettel.

Infiniti wykorzystało umowę sponsorską z zespołem Red Bull Racing i stworzyło prawdopodobnie najszybszego SUV-a na świecie. Auto zostało odchudzone i waży 2049 kg. Utwardzono i obniżono zawieszenie oraz zamontowano aerodynamiczne dodatki, które mają zwiększyć prędkość maksymalną oraz polepszyć właściwości jezdne FX-a.

Obraz

Dodatkowo zmodyfikowana została jednostka napędowa, która produkuje teraz 420 KM. W efekcie FX przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,6 s oraz osiąga niewyobrażalną dla tak dużego auta prędkość maksymalną 300 km/h. Nie wiadomo jednak jeszcze dokładnie ile egzemplarzy tego modelu powstanie i jaka będzie jego cena.

Dane techniczne

[sup]*[/sup]- seryjny FX50 dysponuje momentem obrotowym 500 Nm, w przypadku FX SV Edition wartość momentu obrotowego nie została ujawniona

Obraz

Porsche Cayenne Turbo

Obraz

Jeśli Audi Q7 V12 TDI jest drogie, Porsche Cayenne Turbo musi być superdrogim autem. Nikogo nie powinno to jednak dziwić. Wprawdzie Cayenne 2. generacji powstało na tej samej platformie co Volkswagen Touareg, tutaj sporo płaci się także za prestiż.

Bez wątpienia cenę auta podbija także jednostka napędowa, którą jest silnik V8 o pojemności 4,8 l. Dzięki pomocy 2 turbosprężarek jednostka ta produkuje 500 KM oraz 700 Nm momentu obrotowego, dokładnie tyle samo co w przypadku Mercedesa G55 AMG.

Obraz

Jednak dzięki o wiele bardziej zaawansowanej pod względem aerodynamiki linii nadwozia oraz masie zaledwie 2170 kg, czyli blisko 400 kg mniej od Mercedesa, Porsche rozpędza się od 0 do 100 km/h w 4,7 s oraz osiąga prędkość maksymalną 278 km/h.

Dane techniczne

Obraz

Audi Q7 V12 TDI

Obraz

Audi Q7 to obecnie jeden z najpopularniejszych SUV-ów na rynku. Najczęściej klienci kupujący ten model decydują się na jednostki wysokoprężne o pojemnościach 3,0 l oraz 4,2 l. Być może właśnie dlatego producent z Ingolstadt zdecydował, że usportowiona wersja Q7 będzie napędzana właśnie dieslem.

Niemcy zbudowali jednostkę V12 TDI o pojemności 6,0 l tworząc tym samym największy i najmocniejszy silnik wysokoprężny, jaki kiedykolwiek montowany był w samochodach osobowych. 500 KM oraz 1000 Nm, wystarczy jednak wspomnieć, że moment obrotowy został tutaj ograniczony elektronicznie. W przeciwnym razie ziemia mogłaby spowolnić swoje obroty i doszłoby do zagłady ludzkości.

Obraz

Dzięki temu ważący 2605 kg SUV, który jest w stanie pomieścić 7 osób, rozpędza się od 0 do 100 km/h w 5,5 s oraz osiąga prędkość maksymalną 250 km/h. Absurdalna wydaje się niestety cena Audi Q7 V12 TDI, która wynosi 612 400 zł.

Dane techniczne

Obraz

Mercedes G 55 AMG

Obraz

Mercedes Klasy G, czyli popularny Gelandewagen, jest z nami już ponad 30 lat. Przez ten czas kwadratowe nadwozie przechodziło drobne zmiany, które ograniczały się jedynie do nowych reflektorów czy zmienionych lusterek, bryła nadal pozostała ta sama. Któż więc wpadł na pomysł, żeby do lodówki na kołach zamontować jednostkę V8 o pojemności 5,5 l? Oczywiście, AMG.

Nie jest to jednak tylko zwykłe V8. Żeby wycisnąć odrobinę więcej z 8 cylindrów o łącznej pojemności 5,5 l, AMG zamontowało do tej jednostki kompresor. Efektem tego jest 500 KM oraz 700 Nm momentu obrotowego.

Obraz

W połączeniu z 7-biegową skrzynią, luksusowy i jedyny w swoim rodzaju pod względem stylistycznym Mercedes, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,5 s oraz osiąga prędkość maksymalną, która z oczywistych względów musiała zostać ograniczona do 210 km/h.

Dane techniczne

Obraz

Range Rover V8 Supercharged

Obraz

Range Rover, czyli niekwestionowany król luksusowych SUV-ów, który jako jedno z nielicznych aut w tym zestawieniu, naprawdę radzi sobie po zjechaniu z utwardzonych dróg. Poza świetnymi offroadowymi właściwościami, auto charakteryzuje się wyposażeniem godnym najbardziej luksusowych limuzyn.

W topowej wersji silnikowej Supercharged, auto jest napędzane tym samym silnikiem V8, który pracuje pod maską Range Rovera Sport Supercharged.

Obraz

Jest to oczywiście silnik V8 o pojemności 5,0 l, który wspomagany jest kompresorem. Dzięki mocy 510 KM oraz 625 Nm momentu obrotowego, najcięższy SUV w tym zestawieniu rozpędza się od 0 do 100 km/h w 6,2 s oraz osiąga prędkość maksymalną 225 km/h.

Dane techniczne

Obraz

Mercedes ML 63 AMG

Obraz

Kilka dni temu na targi motoryzacyjne do Los Angeles Mercedes przywiózł ze sobą najnowszą generację modelu ML w wersji zmodyfikowanej przez nadwornego tunera niemieckiego producenta, czyli AMG.

Sercem Mercedesa ML 63 AMG jest jednostka V8 o pojemności 5,5 l, którą wspomagają 2 turbosprężarki w układzie biturbo. Dzięki temu do dyspozycji kierowcy jest aż 525 KM oraz 700 Nm momentu obrotowego, co sprawia, że SUV rozpędza się od 0 do 100 km/h w 4,8 s oraz osiąga prędkość maksymalną ograniczoną elektronicznie do 250 km/h.

Obraz

Mercedes oferuje także fabryczny pakiet AMG Performance, który podnosi moc jednostki napędowej do 550 KM oraz 759 Nm momentu obrotowego, co skraca sprint od 0 do 100 km/h o 0,1 s. Za tę modyfikację niemiecki producent życzy sobie 32 276 zł.

Dane techniczne

Obraz

BMW X6 M

Obraz

BMW X6 M nie różni się pod względem technicznym od modelu X5 M. Ta sama płyta podłogowa, to samo wnętrze, jednostka napędowa czy stylistyka, jednak ten model BMW jest jeszcze bardziej agresywny.

Linia dachu nawiązująca do sportowych coupe zmniejszyła pojemność bagażnika, a podłokietnik i schowek z tyłu sprawiły, że auto jest jedynie 4-osobowe.

Obraz

Bezwzględne X6 M jest może mniej praktyczne od tańszego X5 M, ale wygląda o wiele bardziej dynamicznie. 555-konny motor V8 o pojemności 4,4 l gwarantuje dokładnie takie same osiągi, a więc rewelacyjne przyspieszenie od 0 do 100 km/h na poziomie 4,7 s oraz prędkość maksymalną 250 km/h.

Dane techniczne

Obraz

BMW X6 ActiveHybrid

Obraz

Jeszcze 5 lat temu, gdyby w zestawieniu samochodów o sportowych osiągach pojawiła się hybryda, autor zostałby ukamienowany, a pieniądze ze sprzedaży jego organów wewnętrznych przelane zostałyby na konto spółki budującej nowy tor wyścigowy. Obecność BMW X6 ActiveHybrid na tej liście, jest jednak w pełni uzasadniona.

Pod maską znajdziemy silnik V8 o pojemności 4,4 l, który produkuje 408 KM. Sporo, to jednak nie wszystko. Dzięki pomocy 2 dodatkowych jednostek elektrycznych, łączna moc auta wzrasta do 485 KM oraz 600 Nm.

Obraz

Dzięki takiej stajni pod maską, 2,5-tonowe X6 jest w stanie rozpędzać się od 0 do 100 km/h w 5,6 s oraz osiągać prędkość maksymalną 236 km/h. Układ hybrydowy sprawia, że według danych producenta auto spala średnio 9,9 l benzyny na 100 km.

Dane techniczne

Obraz

BMW X5 M

Obraz

BMW postanowiło, że usportowione wersje aut z Bawarii oznaczone literką M, wprawiającą miłośników sportowej jazdy w euforie sprzedają się tak dobrze, że warto dokleić ją do luksusowego SUV-a. Tak właśnie powstało BMW X5 M.

Uzbrojone w agresywny bodykit oraz wyposażenie, którego nie powstydziłaby się Seria 7, X5 M wyraźnie różni się od standardowych odmian niemieckiego SUV-a. 4 końcówki układu wydechowego, ogromna lotka oraz spore wloty powietrza jasno dają wszystkim do zrozumienia, że to wyjątkowe auto.

Obraz

Jednostką napędową BMW X5 M jest motor V8 o pojemności 4,4 l. Dzięki pomocy 2 turbosprężarek silnik ten produkuje aż 555 KM oraz 680 Nm momentu obrotowego. Taka dawka mocy sprawia, że SUV przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,7 s, czyli podobnie jak o wiele mniejsze i M3. Prędkość maksymalna została ograniczona elektronicznie do 250 km/h.

Dane techniczne

  • Silnik: benzyna, V8 4,4
  • Moc: 555 KM, 680 Nm
  • Masa własna: 2380 kg
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,7 s
  • Prędkość maksymalna: 250 km/h
  • Cena: 475 900 zł
Obraz

Range Rover Sport V8 Supercharged

Obraz

W 2005 roku Land Rover wprowadził na rynek Range Rovera w tańszej, nieco mniejszej i mniej uniwersalnej wersji Sport. Zupełnie nowy model stylistycznie przypominający "dużego" Range'a, powstał na platformie modelu Discovery 3. generacji.

Poza jednostką wysokoprężną, podobnie zresztą jak większy brat, także Range Rover Sport dostępny jest w wersji Supercharged. Sercem auta jest jednostka V8, znana z Jaguarów, wspomagana przez kompresor, przez co produkuje ona 510 KM i 625 Nm momentu obrotowego.

Obraz

Dzięki takiej mocy luksusowy Range Rover Sport przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,2 s oraz osiąga prędkość maksymalną 225 km/h. Pomimo tego, że jest to mniejsze i mniej zaawansowane pod względem offroadowej jazdy od Range Rovera auto, waży 2590 kg.

Dane techniczne

Obraz

Infiniti FX50

Obraz

Infiniti to marka produkująca luksusowe samochody, którą w 1989 roku powołał do życia Nissan. Początkowo auta te trafiały wyłącznie na rynek ameryki północnej, jednak od kilku lat dostępne są także w Europie.

Najmocniejszą odmianą SUV-a od Infiniti, czyli modelu FX, jest FX50, który oferuje najwyższy poziom komfortu dla 5 pasażerów mieszczących się we wnętrzu tego muskularnego auta.

Obraz

Pod maską Infiniti FX50 pracuje wolnossąca jednostka V8 o pojemności 5,0 l, która produkuje 390 KM oraz 500 Nm momentu obrotowego. Dzięki temu luksusowy SUV rozpędza się od 0 do 100 km/h w 5,8 s oraz osiąga prędkość maksymalną ograniczoną elektronicznie do 250 km/h.

Nieoficjalnie wiadomo, że FX50, który jest mniej mobilny w terenie od Touarega czy Porsche Cayenne, po zdjęciu tej blokady jest w stanie rozpędzić się nawet do 280 km/h.

Dane techniczne

Obraz

Volkswagen Touareg 4,2 V8 TDI

Obraz

Volkswagen Touareg 2. generacji trafił do produkcji w 2010 roku i podobnie jak poprzednik, został zbudowany na platformie, którą wykorzystano także przy opracowywaniu Porsche Cayenne II.

Pod maską najmocniejszej obecnie wersji Touarega drzemie silnik wysokoprężny o pojemności 4,2 l. Nowoczesna jednostka V8 TDI produkuje 340 KM oraz aż 800 Nm momentu obrotowego, dzięki czemu ważący blisko 2300 kg 5-miejscowy SUV rozpędza się od 0 do 100 km/h w 5,8 s i jest w stanie osiągnąć prędkość maksymalną 242 km/h.

Obraz

Od słabszych wersji z silnikiem V6 pod maską, droższy o ponad 100 000 zł Touareg V8 różni się bardziej rozbudowanymi zderzakami i progami standardowo lakierowanymi w kolorze nadwozia. Ponadto w wyposażeniu standardowym tej odmiany znajduje się m.in. skórzana tapicerka oraz reflektory bi-xenonowe.

Dane techniczne

Obraz

Jeep Grand Cherokee SRT8

Obraz

Jeep Grand Cherokee 4. generacji w wersji SRT8 jest najmocniejszym Jeepem w historii amerykańskiego producenta. Model ten zadebiutował w kwietniu w Stanach Zjednoczonych, a jego europejska premiera odbyła się na wrześniowym salonie we Frankfurcie.

Do salonów Jeepa na starym kontynencie auto trafi na początku 2012 roku. SRT8 różni się od standardowych odmian agresywnym bodykitem, łatwo dostrzec nisko położony przedni spojler oraz dwie chromowane końcówki układu wydechowego wystające z imitacji dyfuzora.

Obraz

Pod maską zagościła wolnossąca jednostka V8 o pojemności 6,4 l, która produkuje 465 KM oraz 630 Nm momentu obrotowego. Dzięki temu ważący 2369 kg Jeep przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,8 s oraz rozpędza się do prędkości 250 km/h.

Dane techniczne

[sup]*[/sup] - aktualna cena w Stanach Zjednoczonych, w Europie auto będzie droższe

Obraz
Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)