Sprawdzili drogi samorządowe. W połowie przypadków nieprawidłowości

Spodziewasz się, że po zjechaniu z dróg krajowych na lokalne natkniesz się na kiepską nawierzchnię, fatalne oznakowanie i niebezpieczne odcinki? Niestety całkiem słusznie. Tak przynajmniej wynika z kontroli przeprowadzonej przez Najwyższą Izbę Kontroli.

Tylko nieliczne samorządy dbają o drogi, jak należyTylko nieliczne samorządy dbają o drogi, jak należy
Źródło zdjęć: © Tomasz Budzik
Tomasz Budzik

Eksperci NIK-u sprawdzili sposób zarządzania lokalnymi drogami w woj. świętokrzyskim. Trasy samorządowe stanowią tam 90 proc. ogólnej długości dróg asfaltowych. W ostatnich latach nastąpił na nich wyraźny spadek liczby wypadków – z 1008 w 2016 r. do 622 w 2020 r. Liczba śmiertelnych ofiar tych zdarzeń pozostała jednak na podobnym poziomie. Dlaczego? Część winy może leżeć po stronie słabego stanu infrastruktury.

Z kontroli przeprowadzonej dla lat 2016 - 2020 wynika, że połowa jednostek samorządowych nie wywiązywała się z obowiązku wykonywania kontroli stanu technicznego dróg lub przeprowadzała je wadliwie. 20 proc. zarządców w ogóle nie prowadziło obowiązkowej ewidencji dróg, a 30 proc. kontrolowanych jednostek wykonywało niepełną dokumentację. "W efekcie zarządcy nie mają podstawowych informacji o parametrach techniczno-eksploatacyjnych dróg i drogowych obiektów inżynierskich, co może mieć negatywny wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego", informuje NIK.

Przewrócony znak leży w zaroślach. To skrajny przykład braku odpowiedzialności za infrastrukturę
Przewrócony znak leży w zaroślach. To skrajny przykład braku odpowiedzialności za infrastrukturę © Tomasz Budzik

Jest też problem z oznakowaniem. Na 6 z 16 poddanych oględzinom dróg (37,5 proc.) stwierdzono brak oznakowania wymaganego przez zatwierdzony plan organizacji ruchu. W trzech przypadkach zauważono ograniczenie widoczności oznakowania pionowego – na przykład przez gałęzie. Sześciu zarządców nie zbierało od policji danych o wypadkach, jakie miały miejsce na podlegających im drogach. Trzech zarządców nie prowadziło wymaganego przepisami pomiaru natężenia ruchu. Pozostałe jednostki robiły to sporadycznie lub obejmowały kontrolą znikomą liczbę dróg. W dwóch przypadkach co prawda pomiary przeprowadzono, ale jej wyniki nie zostały później w żaden sposób zanalizowane.

Kontrola NIK-u rysuje nieciekawy obraz, a w przyszłości może nie być lepiej. 80 proc. zarządców dróg nie opracowała planów rozwoju sieci drogowej, mimo że wymagają tego przepisy ustawy o drogach publicznych. Ci zarządcy, którzy przygotowali takie projekty, nie przekazali ich wszystkim organom właściwym w sprawie sporządzenia planu zagospodarowania przestrzennego. Prawie żaden z zarządców nie opracował projektów planów finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich.

We wnioskach pokontrolnych NIK apeluje do ministra infrastruktury o zmianę przepisów. Zdaniem instytucji prawo powinno nakazywać samorządowym zarządcom dróg prowadzenie dokładnej statystyki wypadków i analizy ich przyczyn. Bez tego trudno bowiem wyobrazić sobie świadome działania na rzecz poprawy sytuacji. NIK sugeruje również ujęcie w przepisach precyzyjnych zapisów dotyczących wykonywania pomiarów ruchu. Izba sugeruje zaś samorządom, by te przestrzegały przepisów.

Wybrane dla Ciebie
Zasada dwóch sekund. Dobry kierowca zawsze ją stosuje
Zasada dwóch sekund. Dobry kierowca zawsze ją stosuje
Policjant pokazuje kierowcom miejsce. Trzeba wiedzieć, co zrobić
Policjant pokazuje kierowcom miejsce. Trzeba wiedzieć, co zrobić
Są finaliści Car of the Year 2026. Na liście ani jednego "chińczyka"
Są finaliści Car of the Year 2026. Na liście ani jednego "chińczyka"
Jedno paliwo mocno w górę. Prognozy nie pozostawiają złudzeń
Jedno paliwo mocno w górę. Prognozy nie pozostawiają złudzeń
Ruszyła akcja "Znicz". Na drogi wyszło 5 tys. policjantów
Ruszyła akcja "Znicz". Na drogi wyszło 5 tys. policjantów
Toyota zrobiła auto z V8. Pokaże je już niebawem
Toyota zrobiła auto z V8. Pokaże je już niebawem
Dwa odcinki S19 oddane kierowcom. Pierwsze w tym województwie
Dwa odcinki S19 oddane kierowcom. Pierwsze w tym województwie
Pierwsza jazda: Mazda 6e - takiego wnętrza nikt się nie spodziewał
Pierwsza jazda: Mazda 6e - takiego wnętrza nikt się nie spodziewał
645 km nowych płatnych dróg. Idą zmiany w e-TOLL-u
645 km nowych płatnych dróg. Idą zmiany w e-TOLL-u
Wideo: Jechała pod prąd na S7. Nie wiedziała, jak do tego doszło
Wideo: Jechała pod prąd na S7. Nie wiedziała, jak do tego doszło
Były szef Stellantis znów zaskakuje. Twierdzi, że Tesla może zniknąć z rynku
Były szef Stellantis znów zaskakuje. Twierdzi, że Tesla może zniknąć z rynku
Wraca problem z półprzewodnikami. Producenci samochodów w kryzysie
Wraca problem z półprzewodnikami. Producenci samochodów w kryzysie