Sprawdzili drogi samorządowe. W połowie przypadków nieprawidłowości

Spodziewasz się, że po zjechaniu z dróg krajowych na lokalne natkniesz się na kiepską nawierzchnię, fatalne oznakowanie i niebezpieczne odcinki? Niestety całkiem słusznie. Tak przynajmniej wynika z kontroli przeprowadzonej przez Najwyższą Izbę Kontroli.

Tylko nieliczne samorządy dbają o drogi, jak należyTylko nieliczne samorządy dbają o drogi, jak należy
Źródło zdjęć: © Tomasz Budzik
Tomasz Budzik

Eksperci NIK-u sprawdzili sposób zarządzania lokalnymi drogami w woj. świętokrzyskim. Trasy samorządowe stanowią tam 90 proc. ogólnej długości dróg asfaltowych. W ostatnich latach nastąpił na nich wyraźny spadek liczby wypadków – z 1008 w 2016 r. do 622 w 2020 r. Liczba śmiertelnych ofiar tych zdarzeń pozostała jednak na podobnym poziomie. Dlaczego? Część winy może leżeć po stronie słabego stanu infrastruktury.

Z kontroli przeprowadzonej dla lat 2016 - 2020 wynika, że połowa jednostek samorządowych nie wywiązywała się z obowiązku wykonywania kontroli stanu technicznego dróg lub przeprowadzała je wadliwie. 20 proc. zarządców w ogóle nie prowadziło obowiązkowej ewidencji dróg, a 30 proc. kontrolowanych jednostek wykonywało niepełną dokumentację. "W efekcie zarządcy nie mają podstawowych informacji o parametrach techniczno-eksploatacyjnych dróg i drogowych obiektów inżynierskich, co może mieć negatywny wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego", informuje NIK.

Przewrócony znak leży w zaroślach. To skrajny przykład braku odpowiedzialności za infrastrukturę
Przewrócony znak leży w zaroślach. To skrajny przykład braku odpowiedzialności za infrastrukturę © Tomasz Budzik

Jest też problem z oznakowaniem. Na 6 z 16 poddanych oględzinom dróg (37,5 proc.) stwierdzono brak oznakowania wymaganego przez zatwierdzony plan organizacji ruchu. W trzech przypadkach zauważono ograniczenie widoczności oznakowania pionowego – na przykład przez gałęzie. Sześciu zarządców nie zbierało od policji danych o wypadkach, jakie miały miejsce na podlegających im drogach. Trzech zarządców nie prowadziło wymaganego przepisami pomiaru natężenia ruchu. Pozostałe jednostki robiły to sporadycznie lub obejmowały kontrolą znikomą liczbę dróg. W dwóch przypadkach co prawda pomiary przeprowadzono, ale jej wyniki nie zostały później w żaden sposób zanalizowane.

Kontrola NIK-u rysuje nieciekawy obraz, a w przyszłości może nie być lepiej. 80 proc. zarządców dróg nie opracowała planów rozwoju sieci drogowej, mimo że wymagają tego przepisy ustawy o drogach publicznych. Ci zarządcy, którzy przygotowali takie projekty, nie przekazali ich wszystkim organom właściwym w sprawie sporządzenia planu zagospodarowania przestrzennego. Prawie żaden z zarządców nie opracował projektów planów finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich.

We wnioskach pokontrolnych NIK apeluje do ministra infrastruktury o zmianę przepisów. Zdaniem instytucji prawo powinno nakazywać samorządowym zarządcom dróg prowadzenie dokładnej statystyki wypadków i analizy ich przyczyn. Bez tego trudno bowiem wyobrazić sobie świadome działania na rzecz poprawy sytuacji. NIK sugeruje również ujęcie w przepisach precyzyjnych zapisów dotyczących wykonywania pomiarów ruchu. Izba sugeruje zaś samorządom, by te przestrzegały przepisów.

Wybrane dla Ciebie

Niemiecki gigant opuszcza prestiżowy indeks. Znamy datę
Niemiecki gigant opuszcza prestiżowy indeks. Znamy datę
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów