Spór o Warszawę, czyli historii Peugeota część 1 [geneza motoryzacji]
Historia marki Peugeot sięga już początków XIX wieku. W 1810 roku Jean Pierre Peugeot założył zakłady mechaniczne w miejscowości Herimoncourt. Pod koniec XIX wieku dwaj bracia stryjeczni Armand i Eugéne w nowej firmie "Les Files de Peugeot Fréres" ("Synowie braci Peugeot") uruchomili produkcję rowerów.
15.06.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:54
Wnuk Jeana Pierre'a inż. Armand Peugeot postanowił, że firma powinna zająć się produkcją automobili. Ponieważ część zarządu przedsiębiorstwa nie ufała technicznym nowinkom, doszło do wewnętrznego rozłamu, który doprowadził do powstania nowego oddziału. Obydwie strony miały jednak prawo do wykorzystywania markowego emblematu z lwem.
Pierwsze 1000 wozów silnikowych powstało w latach 1899-1900 w zakładach koło Lille, w Audincourt oraz Beaulieu. Jako samochodowy debiut Peugeota przyjmuje się automobil z 1891 roku, z silnikiem Daimlera o mocy 3,5 KM. Pierwszą ciężarówkę Peugeot wyprodukował w 1912 roku, kiedy otworzyli największy swój zakład w Sochaux, działający zresztą do dziś.
W 1929 roku powstaje model 201 otwierając serię oznaczeń trzycyfrowych z zerem w środku. Pierwsza cyfra oznacza wielkość (klasę), a ostatnia kolejną serię. W 1931 roku samochody Peugeota, jako pierwsze seryjne samochody świata, otrzymały niezależne zawieszenie kół.
Kilka lat później marka ponownie zaskoczyła świat. Na rynek wypuszczono model 402. Awangardowy samochód zadziwiał m.in. reflektorami umieszczonymi za atrapą chłodnicy. Wersja znana pod nazwą Eclipse znacznie wyprzedzała swoje czasy. Składany metalowy dach, który na życzenie mógł być także elektryczny całkowicie chował się do bagażnika. Peugeot 402 był napędzany przez dwulitrowy silnik o mocy 55 KM. Jego produkcję przerwał wybuch II wojny światowej. Władzę nad firmą przejęli Niemcy, oddając ją w zarządzanie Ferdynanda Porsche.
Pierwszym samochodem wyprodukowanym po wojnie był model 203. Przez cały okres produkcji fabrykę opuściło ponad 500 000 samochodów. Był to jedyny samochód produkowany przez firmę Peugeot w latach 1949-1954. Auto było również bohaterem sporu polsko-francuskiego. W tym samym czasie FSO wypuściło na rynek Warszawę 203. Decyzją sądu Polacy musieli zmienić oznaczenie swojego auta.
Peugeot 203 zyskał na stałe miejsce w historii motoryzacji. Andre Mercier w 1953 roku pokonał tym samochodem trasę Paryż - Kapsztad. Liczyła ona 15 000 km długości i została ona pokonana w rekordowym czasie 17 dni. Model 203 z silnikiem o pojemności 1,3 litra po pełnym zatankowaniu baku przejechał 900 km, włączając w to także trasę terenową.