TestyŠkodaŠkoda Citigo 1,0 MPI - niemieckie bliźniaki wchodzą do gry [pierwsza jazda autokult.pl]

Škoda Citigo 1,0 MPI - niemieckie bliźniaki wchodzą do gry [pierwsza jazda autokult.pl]

Wszyscy producenci poszerzają swoje oferty samochodów o nowe segmenty – także Škoda, której dotychczas brakowało reprezentanta segmentu A. Najmniejszy model energicznie nazwany Citigo jest oficjalnie dostępny na polskim rynku od zaledwie kilkunastu dni. Mieliśmy okazję przyjrzeć mu się bliżej, a żeby było ciekawiej – Škoda, pewna swoich walorów, zaprosiła nas na testy w towarzystwie konkurencji.

Škoda Citigo 1,0 MPI - niemieckie bliźniaki wchodzą do gry [pierwsza jazda autokult.pl]
Rafał Warecki

02.05.2012 | aktual.: 18.04.2023 11:25

Škoda Citigo 1,0 - pierwsza jazda

Na krótkiej prezentacji modelu oprócz samej gwiazdy popołudnia w hali Międzynarodowych Targów Łódzkich pojawiło się pięciu rywali z segmentu, którym czeski producent zamierza odebrać klientów. Nie jest nowością, że najwięcej do stracenia ma Fiat z modelem Panda, który obecnie bezdyskusyjnie dominuje w klasie małych samochodów miejskich, zgarniając aż 41% udziałów w rynku.

Nietrudno się też domyślić, że pewna siebie Škoda, która zachęca do porównania z innymi producentami, trzyma w ręku naprawdę mocne karty. Oddając założenia zorganizowanej prezentacji, postaram się przybliżyć Wam w poszczególnych kategoriach to, co w ciągu kilku godzin obcowania  z nową Škodą Citigo przykuło moją uwagę najbardziej. O możliwościach konfiguracji i kosztach zakupu przeczytacie w osobnym artykule.

Design, ergonomia

Ergonomia wnętrza Škody Citigo to zespół cech, które znamy ze współczesnych niemieckich samochodów. Wszystko jest pod ręką, na swoim miejscu i nie sprawia żadnych problemów z obsługą. Pozycja za kierownicą jest dość niska, a gruby wieniec kierownicy i lewarek skrzyni biegów wygodne. Fotele są w miarę wygodne i mają zintegrowane zagłówki. Spod małego daszka zegarów wygląda duży prędkościomierz i zależnie od wersji wyposażeniowej analogowy wskaźnik zużycia paliwa i niewielki obrotomierz – jak dla mnie trochę za mały w stosunku do prędkościomierza. Funkcje te można znaleźć też w postaci cyfrowej w komputerze pokładowym między wskaźnikami.

Komfort, miejsce z przodu, widoczność z auta

Komfort podnosi z pewnością odpowiednie wyposażenie, które w Citigo łącznie z dostępnymi opcjami obejmuje wszystko, co znajduje się w samochodach z wyższych segmentów. W ofercie oprócz trzech wersji Active, Ambition i Elegance pojawiła się też najtańsza odmiana Easy, która została mocno okrojona względem podstawowej – Active.

Na uwagę zasługuje zewnętrzny system Move & Fun, opracowany przy ścisłej współpracy z firmą Navigon wraz z mapami 37 krajów Europy i sprzężeniem z komputerem pokładowym. Škoda żąda za niego 1400 zł, ale dokładnie takie samo urządzenie (bez obsługi komputera pokładowego) można kupić w sklepie za mniej niż połowę tej kwoty.

Jakość wykonaniaWykonanie Škody Citigo stoi na wysokim – oczywiście jak na segment A – poziomie. Wszystko wydaje się dobrze spasowane, a materiały są dobrej jakości. Jest skromnie, prosto i ergonomicznie. Denerwować mogą gołe blachy karoserii na drzwiach widoczne z kabiny pasażerskiej i nieosłonięte niczym profile boczne bagażnika, na których widać zgrzewy.BagażnikBagażnik zmieści od 234/251 do 700 l bagażu (zależnie, czy jest koło zapasowe, czy zestaw naprawczy). Wygodnym rozwiązaniem jest półeczka zasłaniająca zawartość bagażnika, którą można postawić do pionu, aby ułatwić załadunek. Problemem jest wysoki próg (769 mm), który oddziela głęboki bagażnik. Škoda jednak pomyślała i o tym, zostawiając trochę przestrzeni przy otworze ładunkowym – tylna pokrywa unosi się na wysokość 1850 mm, co ułatwi zbliżenie się do przestrzeni bagażowej.Silnik
Właściwości jezdne i komfort zawieszeniaDzięki sporemu rozstawowi osi i komfortowym nastawom zawieszenia Škoda Citigo bardzo dobrze radzi sobie na miejskich drogach. Układ kierowniczy nie sprawia żadnych problemów, jest precyzyjny i ma umiarkowane wspomaganie. Samochód w porównaniu z niektórymi konkurencyjnymi modelami bardzo pewnie trzyma się drogi i skutecznie opiera się podsterowności w zakrętach. System Škoda City Safe Driving sam wyhamuje auto z prędkości 30 km/h w razie napotkania przeszkody. Sposób jego pracy i czas reakcji czujnika zbliżeniowego nie uchroni jednak roztargnionego  pieszego, a prędzej pomoże w przypadku ryzyka najechania na poprzedzające auto – zawsze coś, a kosztuje uczciwe 500 zł.Podsumowanie
Obraz

Škoda Citigo 1,0 - dane techniczne

Testowany egzemplarz: Škoda Citigo 1,0 MPI
Silnik i napęd
Układ i doładowanie:R3
Rodzaj paliwa:Benzyna
Ustawienie:Poprzeczne
Rozrząd:DOHC 12V
Objętość skokowa:999 cm3
Stopień sprężania:10,5
Moc maksymalna:60 KM (5000 rpm), 75 KM (6300 rpm)
Moment maksymalny:95 Nm przy 3000 rpm
Objętościowy wskaźnik mocy:60/75 KM/l
Skrzynia biegów:5-biegowa, ręczna
Typ napędu:Przedni (FWD)
Hamulce przednie:Tarczowe, wentylowane
Hamulce tylne:Bębnowe
Zawieszenie przednie:Kolumny typu MacPherson, stabilizator
Zawieszenie tylne:Belka skrętna
Układ kierowniczy:Zębatkowy, wspomagany
Średnica zawracania:9,8 m
Koła, ogumienie przednie:od 165/70 R14
Koła, ogumienie tylne:od 165/70 R14
Masy i wymiary
Typ nadwozia:Hatchback
Liczba drzwi:3/5
Współczynnik oporu Cd (Cx):0,33
Masa własna:od 1090 kg
Stosunek masy do mocy:18,2/14,5 kg/KM
Długość:3563 mm
Szerokość:1641 mm
Wysokość:1478 mm
Rozstaw osi:2420 mm
Rozstaw kół przód/tył:1428/1424 mm
Prześwit (przód/tył):b/d
Pojemność zbiornika paliwa:35 l
Pojemność bagażnika:234-700 l
Specyfikacja użytkowa
Ładowność maksymalna:436 kg
Osiągi
Katalogowo:
Przyspieszenie 0-100 km/h:14,4/13,2 s
Prędkość maksymalna:160/171 km/h
Zużycie paliwa (mieszane):4,5/4,7 l/100 km
Emisja CO2:108/113 g/km
Test zderzeniowy Euro NCAP:5 Gwiazdek
Cena
Model od:28 990 zł
Wersja silnikowa od:28 990 zł

Škoda Citigo 1,0 - galeria zdjęć

Obraz
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/11]
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)