Eksploatacja auta z instalacją LPG - czy to się opłaca?

Eksploatacja aut staje się coraz droższa. Kupując nowe auto, stajemy przed trudnym wyborem: więcej palący, ale tańszy silnik benzynowy, czy oszczędny, ale droższy w zakupie motor wysokoprężny. Czy zakup auta benzynowego i montaż instalacji LPG to opłacalna alternatywa?

fot. news-moto.blogspot.com
fot. news-moto.blogspot.com
Adam Szczęsny

07.02.2012 | aktual.: 12.10.2022 13:04

Eksploatacja aut staje się coraz droższa. Kupując nowe auto, stajemy przed trudnym wyborem: więcej palący, ale tańszy silnik benzynowy, czy oszczędny, ale droższy w zakupie motor wysokoprężny. Czy zakup auta benzynowego i montaż instalacji LPG to opłacalna alternatywa?

Z przerażeniem obserwujemy rosnące ceny paliw. Niestety, prognozy nie są pocieszające. Drożeje również tańsze LPG, ale mimo to stosunek ceny litra gazu do ceny litra benzyny utrzymuje się na stałym poziomie i wynosi około 60%.

Trzeba jednak pamiętać, że eksploatacja auta z instalacją LPG to nie tylko cena paliwa. Dokładne koszty przedstawię na przykładzie czteroletniej eksploatacji własnego auta wraz z opisem napraw, jakie musiałem wykonać.

Instalacja gazowa w samochodzie Lancia Kappa
Instalacja gazowa w samochodzie Lancia Kappa

Aby oszczędzać, trzeba niestety najpierw zainwestować. Koszty montażu instalacji zależą przede wszystkim od liczby cylindrów silnika oraz jego mocy. W przypadku większych mocy trzeba zastosować droższe komponenty, spełniające większe wymagania. Na instalacji nie warto oszczędzać. Tańsze komponenty mogą okazać się niewystarczające do naszego pojazdu, mimo zapewnień instalatorów o ich prawidłowym działaniu.

W moim aucie znajduje się 5-cylindrowa jednostka o pojemności 2,4 l. Zmienne fazy rozrządu oraz moc 175 KM wymagają zamontowania instalacji zawierającej lepsze komponenty. Koszt instalacji z montażem wyniósł dokładnie 2500 zł. Instalacja została założona do auta w styczniu 2007 roku. Od tamtego czasu przejechałem ok. 50 tys. km. Czy eksploatacja auta na LPG przyniosła oszczędności?

Aby zestawić wydatki związane z jazdą autem na benzynie oraz z instalacją, niezbędne jest określenie kosztów instalacji gazowej, a następnie porównanie tej wartości z orientacyjnym kosztem eksploatacji samochodu, gdyby jeździł na benzynie 95-oktanowej.

przykładowa instalacja fot. wgrajfoto.pl
przykładowa instalacja fot. wgrajfoto.pl

Niemiłą niespodzianką jest cena corocznego przeglądu pojazdu. Dla auta bez instalacji wynosi ona 99 zł, a za przegląd samochodu wyposażonego w instalację gazową trzeba zapłacić już 163 zł.

Dodatkowe koszty generuje również serwisowanie instalacji LPG. Przede wszystkim należy pamiętać o regularnej wymianie filtrów gazu – fazy lotnej i ciekłej. Jest to spowodowane złą jakością gazu oferowanego na naszych stacjach. Filtr fazy ciekłej wymienia się częściej – średnio co 10 tys. km. W przypadku filtra fazy lotnej okres między wymianami jest trochę dłuższy: średnio co 15 tys. km. W związku z niską ceną filtrów wymieniam je regularnie co 10 tys. km. Jeden komplet filtrów to koszt 20 zł.

Koszt tej usługi w zależności od zakładu waha się od 50 do 100 zł. Przy samodzielnej wymianie koszt ogranicza się do kupna filtrów. Zazwyczaj zamyka się on w granicach 20-40 zł.

filtry LPG fot. hamsyl.pl
filtry LPG fot. hamsyl.pl

Często zawodzącymi elementami w instalacji są wtryskiwacze. Istotny jest ich prawidłowy dobór do konkretnego silnika. Podstawowymi parametrami decydującymi o rodzaju zastosowanego wtryskiwacza są moc silnika przypadająca na jeden cylinder oraz czasy wtrysków benzyny.

Krótkie czasy wtrysku wymagają zastosowania szybkich, precyzyjnych wtryskiwaczy. W przypadku wtryskiwaczy LPG cena idzie w parze z jakością. Większy wydatek podczas montażu instalacji zaowocuje dłuższym okresem bezawaryjnej pracy instalacji.

Niestety, w moim samochodzie początkowo zamontowane były wtryskiwacze marki Valtek. Stosunkowo niski koszt montażu wynikał z użycia przeciętnych komponentów. Cechami charakterystycznymi wtryskiwaczy Valtek są głośna praca oraz niska dokładność ilości wtryskiwanego gazu. Przy przebiegu 40 tys. km uszkodzeniu uległ jeden z wtryskiwaczy, co spowodowało nierówną pracę silnika na gazie, a także problemy z jego pracą na benzynie zaraz po odpaleniu pojazdu.

Zdecydowałem się zamontować trwalsze i dokładniejsze wtryskiwacze firmy MagicJet. Koszt wymiany w wyspecjalizowanym zakładzie waha się od 600 do 800 zł. Wymianę postanowiłem wykonać samodzielnie. Aby poprawić pozycję pracy wtryskiwaczy, zakupiłem również nowe przewody doprowadzające gaz do listew wtryskiwaczy. Koszt wszystkich materiałów wyniósł około 400 zł.

Wymiana wtryskiwaczy nie jest trudna. Kłopotliwe może się okazać dobranie średnicy dyszy wtryskiwacza. Przed wierceniem dysz warto poznać opinię osób doświadczonych, na przykład zajrzeć na forum poświęcone danemu auta bądź zapytać gazownika. Po montażu listew należy odpowiednio ustawić instalację.

zrzut z programu AcGasSynchro
zrzut z programu AcGasSynchro

Do tego celu niezbędny jest odpowiedni interfejs oraz komputer z oprogramowaniem zgodnym ze sterownikiem w aucie. Koszt interfejsu zawiera się w granicach 40-50 zł, a odpowiednie oprogramowanie można pobrać za darmo ze strony producenta sterownika. Regulacja instalacji w zakładzie to zazwyczaj koszt około 50-80 zł. Jednak znając podstawy działania instalacji, można wykonać taką regulację samodzielnie.

Na koszty związane z instalacją LPG składa się również dodatkowe zużycie benzyny. Instalacja jest ustawiona tak, że do temperatury silnika wynoszącej 30[sup]0[/sup]C samochód pracuje na benzynie. Na każde przejechane 100 km auto oprócz gazu zużywa około 0,5 l benzyny.

Jaki jest więc całkowity koszt czterech lat eksploatacji pojazdu wyposażonego w instalację gazową? Średnie spalanie LPG wynosi 13,5 l/100 km. Koszty montażu i serwisu instalacji zamknęły się w kwocie 3300 zł. Na przejechanie 50 tys. km auto potrzebowało około 6750 l gazu oraz 250 l benzyny. Przy średniej cenie gazu wynoszącej 2,2 zł oraz benzyny 4,8 zł całkowity koszt wynosi 19 600 zł.

Na benzynie auto zużywa średnio 12 l. To znaczy, że na przejechanie 50 tys. km potrzebowałoby ono ok. 6000 l benzyny. Przez cztery lata średnia cena benzyny 95-oktanowej wynosiła 4,8 zł. Koszt przejechania 50 tys. km to 28 800 zł.

Wnioski nasuwają się same. Czteroletnia eksploatacja auta z instalacją LPG pozwoliła mi zaoszczędzić ok. 9000 zł, co stanowi 45% całkowitych poniesionych kosztów podczas jazdy na LPG. Podczas obliczania oszczędności należy pamiętać o dodatkowych kosztach (montaż instalacji, jej serwisowanie czy droższy przegląd). Trzeba też uwzględnić wpływ instalacji na szybsze zużycie takich elementów jak układ wydechowy czy sam silnik. Jest to jednak trudne w ocenie.

Masz ciekawe doświadczenia z instalacją LPG? podziel się nimi na forum.

Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (27)