Sceptyczny optymizm europejskich producentów. Tak komentują porozumienie w sprawie ceł

Zapowiadana umowa handlowa między USA i UE ma obniżyć nowe amerykańskie cła dla europejskich producentów z zapowiadanych 30 do 15 proc. Jak najwięksi gracze zareagowali na tę wiadomość?

Produkcja elektrycznego Volkswagena ID.5Produkcja elektrycznego Volkswagena ID.5
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Volkswagen
Aleksander Ruciński

Mercedes-Benz w oficjalnym komunikacie stwierdził, że umowa ta przynosi ulgę niemieckiemu przemysłowi samochodowemu. Producent wezwał do kontynuowania dialogu między UE a USA w celu dalszego obniżenia barier handlowych, podkreślając znaczenie współpracy dla rozwoju sektora.

"Z zadowoleniem przyjmujemy porozumienie między UE a USA w sprawie sporu celnego i wynikające z niego bezpieczeństwo planowania dla europejskiego przemysłu motoryzacyjnego" – czytamy z kolei w komunikacie Volkswagena, który podkreśla, że oczekuje na dalsze szczegóły - "Gdy tylko poznamy dokładną treść umowy, dokładnie ją przeanalizujemy i ocenimy".

Pozytywnie o zmianach wypowiadają się też przedstawiciele Volvo Cars. Podkreślają jednak, że firma nie zmieni dotychczasowych planów. Szwedzi zamierzają kontynuować strategię wytwarzania jak najbliżej kraju sprzedaży, zwiększając produkcję modelu XC60 w swojej fabryce w USA znajdującej na północny zachód od Charleston w Karolinie Południowej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Audi Q5 vs Volvo XC60 - Polacy kochają je najbardziej

– To najlepszy wynik w sytuacji, która dotychczas wyglądała na kiepską. Myślę, że prezesi niemieckich i szwedzkich firm będą dziś spać spokojniej niż w ostatnich tygodniach – powiedział analityk motoryzacyjny Matthias Schmidt, cytowany przez "Automotive News Europe".

Szefowa niemieckiego stowarzyszenia motoryzacyjnego VDA jest jednak bardziej sceptyczna w ocenach.

"Jest oczywiste, że amerykańskie cło w wysokości 15 proc. na produkty motoryzacyjne będzie kosztować firmy z niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego miliardy dolarów rocznie" – napisała Hildegarda Müller. Obciąży to również producentów samochodów wyższymi kosztami, ponieważ inwestują oni znaczne środki w przejście na elektryfikację. Warto pamiętać, że do tej pory amerykańskie cła na europejskie samochody osobowe wynosiły kilka procent.

Decydującym czynnikiem będzie to, jak "umowa będzie skonstruowana pod względem konkretów i jak wiarygodna" – stwierdziła Müller w oświadczeniu.

Dzięki obniżeniu cła do poziomu 15 proc. BMW, Mercedes i inni europejscy producenci samochodów "zaoszczędzą" 4 miliardy euro, podaje "Bloomberg Intelligence".

Wybrane dla Ciebie

Tyle Polacy wydają na zakup używanego auta. Raport nie pozostawia złudzeń
Tyle Polacy wydają na zakup używanego auta. Raport nie pozostawia złudzeń
Były gwiazdor F1 sprzedaje swojego Astona. Sam lakier kosztował krocie
Były gwiazdor F1 sprzedaje swojego Astona. Sam lakier kosztował krocie
Audi Q9 oficjalnie potwierdzone. Wiemy, kiedy zadebiutuje
Audi Q9 oficjalnie potwierdzone. Wiemy, kiedy zadebiutuje
Chiny idą jak po swoje. Pokonali już Audi i Renault
Chiny idą jak po swoje. Pokonali już Audi i Renault
Volvo zwiększa produkcję w USA. W planach nowa hybryda
Volvo zwiększa produkcję w USA. W planach nowa hybryda
USA potwierdzają 15-proc. cła na auta z UE. Weszły w życie z mocą wsteczną
USA potwierdzają 15-proc. cła na auta z UE. Weszły w życie z mocą wsteczną
Test zimowych opon ADAC 2025/2026. Ile one potrafią przejechać!
Test zimowych opon ADAC 2025/2026. Ile one potrafią przejechać!
Nowy Lexus ES wyceniony w Polsce. Nie tylko jako hybryda
Nowy Lexus ES wyceniony w Polsce. Nie tylko jako hybryda
Test: Alfa Romeo Junior 1.2 Hybrid Ibrida Q4 - najpiękniejsze auto z Polski
Test: Alfa Romeo Junior 1.2 Hybrid Ibrida Q4 - najpiękniejsze auto z Polski
Pierwsza jazda: Kia EV4 – nie samymi SUV-ami żyje człowiek
Pierwsza jazda: Kia EV4 – nie samymi SUV-ami żyje człowiek
Otworzą przejścia graniczne z Białorusią. Nie wszystkie
Otworzą przejścia graniczne z Białorusią. Nie wszystkie
Wstrzymują produkcję w sześciu europejskich fabrykach
Wstrzymują produkcję w sześciu europejskich fabrykach