Poradniki i mechanikaRozmiar opony a właściwości jezdne. Droga hamowania może być krótsza nawet o 2 metry

Rozmiar opony a właściwości jezdne. Droga hamowania może być krótsza nawet o 2 metry

Większa opona może w niektórych przypadkach skrócić drogę hamowania nawet o 2 metry
Większa opona może w niektórych przypadkach skrócić drogę hamowania nawet o 2 metry
Źródło zdjęć: © fot. Yegor Aleyev\TASS via Getty Images
Filip Buliński
21.05.2020 13:10, aktualizacja: 22.03.2023 11:29

Dobór odpowiedniej opony ma kluczowe znaczenie nie tylko ze względu na właściwości jezdne. W grę wchodzi też bezpieczeństwo. Szersza opona o niskim profilu może zapewnić nam np. krótszą drogę hamowania. Ale to nie wszystko.

Choć wiele osób podchodzi do kwestii wyboru opon lekceważąco, ogumienie należy do ważniejszych części w samochodzie. Jeśli nawet nie najważniejszych. Najlepszym tego przykładem jest stwierdzenie, że opony są jedynym elementem, który łączy nasz samochód bezpośrednio z drogą. Dlatego ich właściwości, kondycja oraz stan mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo nasze i innych.

Z tego powodu warto przy wyborze odpowiedniego modelu opon poświęcić nieco więcej czasu na rozeznanie i znalezienie najbardziej odpowiednich, zamiast decydować się na pierwszy lepszy model z brzegu, nierzadko używany. Poza marką i modelem opony, istotny jest także jej odpowiedni rozmiar. Wraz z felgą rozmiar opony nie odpowiada tylko za prezencję samochodu, ale także wpływa na zachowanie auta na drodze.

Rozszyfrujmy podstawowe oznaczenie na ogumieniu

Dla przykładu, napis "195/65 R15 91T" oznacza, że mamy do czynienia z oponą o szerokości 195 mm, profilu 65 (stosunek wysokości boku opony do jej szerokości wyrażony w procentach), średnicy wewnętrznej 15 cali, indeksie nośności 91 i indeksie prędkości T. Przy zakupie nowych opon ostatnich dwóch parametrów nie powinniśmy raczej zmieniać (zaleca się zakup opon o tym samym indeksie nośności i indeksie prędkości, jakie miały te, w które wyposażony był przez producenta nasz samochód). Inaczej jest już natomiast w przypadku szerokości, profilu i średnicy - tutaj mamy większe pole do modyfikacji.

Jak te wartości wpływają na jazdę? Zacznijmy od szerokości – im większa opona, tym zapewnia nam przede wszystkim lepszą przyczepność na suchej nawierzchni, jest mniej wrażliwa na małe ubytki w asfalcie oraz skuteczniej przekazuje moc na koła. Ponieważ szersza opona oznacza większe opory toczenia, długofalowo wpływa też na większe zużycie paliwa. Oprócz tego zmniejsza pewność prowadzenia w koleinach.

Ze wzrostem szerokości często idzie w parze zmniejszenie profilu, a więc wysokości boku opony. Ponieważ ogumienie również w pewnym stopniu amortyzuje nierówności, takie połączenie zaowocuje - co prawda - lepszymi właściwościami jezdnymi i sztywnością, ale i pogorszy komfort podróżowania.

Czy to wszystko? Zdecydowanie nie. Szerokość opony ma także duży wpływ na tak istotne sprawy jak droga hamowania czy zjawisko aquaplaningu (utrata przyczepności wywołana utworzeniem się warstwy wody między oponami a asfaltem). Udowodniło to ostatnio ADAC, porównując w wymienionych kategoriach różne rozmiary opon w tym samym aucie.

Droga hamowania ze 100 km/h do 0 w zależności od rozmiaru opon
Rozmiar oponyDroga hamowania [m]
195/65 R1538,4
205/55 R1637,5
225/45 R1736,9
225/40 R1836,7

Jak widać, vw golf użyty do eksperymentu z oponami 225/40 R18 potrzebował średnio prawie 2 m mniej do zatrzymania ze 100 km/h niż z ogumieniem 195/65 R15. Ta konkretna próba wykonana została na letnich oponach, ale w przypadku "zimówek" wyniki były podobne.

Z kolei w przypadku aquaplaningu lepsze okazują się węższe koła. Ponieważ - wraz ze wzrostem szerokości opony - wzrasta też konieczność odprowadzenia większej ilości wody, podczas jazdy po mokrej nawierzchni niekorzystne zjawisko w przypadku opon 225/40 R18 osiągane było przy niższych prędkościach. Różnica między skrajnymi rozmiarami wyniosła ponad 10 km/h.

Prędkość, przy której zachodzi zjawisko aquaplaningu
Rozmiar oponyPrędkość [km/h]
195/65 R1582,7
205/55 R1676,9
225/45 R1772,0
225/40 R1871,4

ADAC poruszyło także kwestię zużycia ogumienia w zależności od rozmiaru. Mniejszy nacisk powierzchniowy szerszej opony, a co za tym idzie - lepiej rozłożone siły, wpływają na dłuższą prognozowaną żywotność ogumienia. Porównując skrajne rozmiary, średnio jest to nawet ponad 4000 km. Oczywiście w dużej mierze zależy to także od stylu jazdy kierowcy, a także odpowiedniego ustawienia geometrii.

Prognozowana żywotność opon w zależności od rozmiaru
Rozmiar oponyPrzebieg letnie [km]Przebieg zimowe [km]
195/65 R1530 20037 700
205/55 R1633 60039 300
225/45 R1734 00042 500
225/40 R1834 40044 500

Przy wyborze opon pamiętajmy jednak, żeby trzymać się tabeli rozmiarów zalecanych przez producenta. Wyjście poza graniczne wartości może nie tylko skończyć się mandatem i zabraniem dowodu rejestracyjnego (jeśli koła wystają poza obrys samochodu, nie licząc do niego lusterek), ale także nieprawidłowym działaniem systemu ABS czy ESP, które zostały zaprogramowane pod pracę przy określonych wymiarach kół.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (3)