Poradniki i mechanikaTest letnich opon ADAC 2020. Droższe nie zawsze znaczy lepsze

Test letnich opon ADAC 2020. Droższe nie zawsze znaczy lepsze

Coraz częściej cena nie zawsze idzie w parze z osiągami
Coraz częściej cena nie zawsze idzie w parze z osiągami
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe
Filip Buliński
25.02.2020 18:13, aktualizacja: 22.03.2023 16:18

Niemiecki automobilklub ADAC sprawdził letnie opony w dwóch rozmiarach, które zyskują na popularności: 235/55 R17 oraz 225/40 R18. O ile w pierwszej grupie nie było niespodzianek, wyniki większego ogumienia mogą być zaskakujące.

Choć pogodę za oknem w większości regionów mamy już iście wiosenną, astronomiczna data rozpoczęcia kolejnej pory roku jest jeszcze odległa. Jeśli jednak planujecie zakupić na ten sezon nowe ogumienie, warto rozejrzeć się za nim już dzisiaj, żeby zaoszczędzić nerwowego wybierania na ostatnią chwilę.

ADAC jak co roku zbadało kilkanaście modeli opon letnich w popularnych rozmiarach. Niemiecki automobilklub ocenił każdą oponę w 6 kategoriach (siódma ocena jest oceną ogólną). Nadawane oceny przypominają te ze szkoły, jednak w Niemczech system oceniania jest odwrotny niż u nas (1 to ocena najlepsza, zaś 5 – najgorsza), dlatego im niższy wynik otrzymała dana opona, tym lepiej (1-bardzo dobry, 2-dobry, 3-zadowalający, 4-wystarczający, 5-niewystarczający).

235/55 R17

Testowane ogumienie znajduje zastosowanie przede wszystkim w dużych vanach oraz SUV-ach średniej wielkości. We wszystkich konkurencjach dobre właściwości wykazywał Michelin Primacy 4, dlatego zwyciężył też w swojej klasie otrzymując wynik "dobry". Co zaskakujące, bardzo wysokie, trzecie miejsce zajęła jedna z najtańszych w zestawieniu opon Maxxis Premitra 5. W porównaniu do najlepszej opony, na komplecie można zaoszczędzić aż 968 zł. Oto poszczególne wyniki od najlepszej do najgorszej:

Michelin Primacy 4

Ogólna ocena 1,9

Suchy asfalt 2,0

Mokry asfalt 2,2

Hałas/komfort 2,3

Zużycie paliwa 2,0

Zużycie ogumienia 1,0

Cena za sztukę: 619 zł

Bridgestone Turanza T005

Ogólna ocena 2,1

Suchy asfalt 1,9

Mokry asfalt 2,3

Hałas/komfort 2,6

Zużycie paliwa 1,4

Zużycie ogumienia 2,0

Cena za sztukę: 489 zł

Maxxis Premitra 5

Ogólna ocena 2,3

Suchy asfalt 1,9

Mokry asfalt 2,4

Hałas/komfort 2,7

Zużycie paliwa 2,3

Zużycie ogumienia 2,0

Cena za sztukę: 377 zł

Pirelli Cinturato P7

Ogólna ocena 2,3

Suchy asfalt 1,7

Mokry asfalt 2,4

Hałas/komfort 2,7

Zużycie paliwa 2,3

Zużycie ogumienia 1,5

Cena za sztukę: 496 zł

Hankook Ventus Prime 3

Ogólna ocena 2,7

Suchy asfalt 2,7

Mokry asfalt 2,4

Hałas/komfort 2,6

Zużycie paliwa 2,0

Zużycie ogumienia 2,0

Cena za sztukę: 419 zł

Semperit Speed-Life 2 SUV

Ogólna ocena 2,7

Suchy asfalt 2,5

Mokry asfalt 2,7

Hałas/komfort 2,6

Zużycie paliwa 1,9

Zużycie ogumienia 1,0

Cena za sztukę: 649 zł

Yokohama BluEarth RV-02

Ogólna ocena 2,7

Suchy asfalt 2,6

Mokry asfalt 2,7

Hałas/komfort 2,1

Zużycie paliwa 2,6

Zużycie ogumienia 2,0

Cena za sztukę: 505 zł

Continental Eco Contact 6

Ogólna ocena 2,8

Suchy asfalt 2,0

Mokry asfalt 2,8

Hałas/komfort 2,3

Zużycie paliwa 1,2

Zużycie ogumienia 1,0

Cena za sztukę: 549 zł

Esa+Tecar Spirit Pro

Ogólna ocena 2,8

Suchy asfalt 2,4

Mokry asfalt 2,8

Hałas/komfort 2,5

Zużycie paliwa 2,1

Zużycie ogumienia 1,0

Cena za sztukę: 464 zł

Kumho Ecsta HS51

Ogólna ocena 3,0

Suchy asfalt 3,0

Mokry asfalt 2,2

Hałas/komfort 2,5

Zużycie paliwa 2,5

Zużycie ogumienia 2,5

Cena za sztukę: 397 zł

Kleber Dynaxer HP 3

Ogólna ocena 3,3

Suchy asfalt 2,4

Mokry asfalt 3,3

Hałas/komfort 3,3

Zużycie paliwa 1,8

Zużycie ogumienia 2,0

Cena za sztukę: 471 zł

Laufenn S-Fit EQ

Ogólna ocena 5,0

Suchy asfalt 2,1

Mokry asfalt 5,0

Hałas/komfort 2,3

Zużycie paliwa 2,5

Zużycie ogumienia 2,0

Cena za sztukę: 364 zł

225/40 R18

Tutaj testowane były opony UHP (Ultra High Performance), które ze względu na swój wysoki indeks prędkości (do 300 km/h) nazywane są także wyścigowymi oponami na ulicę, a szczególnie często znajdują zastosowanie w klasie kompaktów (hot-hatchach). O ile nie dziwi dominacja Continentala, Michelina oraz Goodyeara, tak zaskakuje słaby wynik Pirelli P Zero. Podobnie jak w poprzednim rozmiarze, również wysoko w rankingu znalazła się korzystna cenowo opona Maxxis. Oto pełne wyniki od najlepszych do najgorszych:

Continental PremiumContact 6

Ogólna ocena 2,1

Suchy asfalt 2,4

Mokry asfalt 1,7

Hałas/komfort 3,6

Zużycie paliwa 2,1

Zużycie ogumienia 2,0

Cena za sztukę: 412 zł

Michelin Pilot Sport 4

Ogólna ocena 2,1

Suchy asfalt 1,9

Mokry asfalt 2,0

Hałas/komfort 2,9

Zużycie paliwa 1,9

Zużycie ogumienia 2,0

Cena za sztukę: 434 zł

Goodyear Eagle F1 Asymetric 5

Ogólna ocena 2,2

Suchy asfalt 1,7

Mokry asfalt 2,3

Hałas/komfort 3,1

Zużycie paliwa 1,9

Zużycie ogumienia 2,0

Cena za sztukę: 387 zł

Maxxis Victra Sport 5

Ogólna ocena 2,2

Suchy asfalt 2,0

Mokry asfalt 2,2

Hałas/komfort 2,8

Zużycie paliwa 2,4

Zużycie ogumienia 2,0

Cena za sztukę: 373 zł

Nexen N’Fera Sport

Ogólna ocena 2,6

Suchy asfalt 2,2

Mokry asfalt 2,6

Hałas/komfort 3,1

Zużycie paliwa 1,9

Zużycie ogumienia 2,0

Cena za sztukę: 354 zł

Sava Intensa UHP 2

Ogólna ocena 2,7

Suchy asfalt 1,8

Mokry asfalt 2,7

Hałas/komfort 3,1

Zużycie paliwa 1,6

Zużycie ogumienia 2,0

Cena za sztukę: 279 zł

Vredestein Ultrac Vorti

Ogólna ocena 2,7

Suchy asfalt 2,5

Mokry asfalt 2,7

Hałas/komfort 2,9

Zużycie paliwa 2,4

Zużycie ogumienia 2,0

Cena za sztukę: 369 zł

Falken Azenis FK510

Ogólna ocena 2,9

Suchy asfalt 2,9

Mokry asfalt 2,4

Hałas/komfort 3,0

Zużycie paliwa 2,0

Zużycie ogumienia 2,0

Cena za sztukę: 342 zł

Bridgestone Potenza S001

Ogólna ocena 3,0

Suchy asfalt 1,7

Mokry asfalt 3,0

Hałas/komfort 3,5

Zużycie paliwa 2,1

Zużycie ogumienia 2,5

Cena za sztukę: 359 zł

Kumho Ecsta PS71

Ogólna ocena 3,0

Suchy asfalt 2,4

Mokry asfalt 2,3

Hałas/komfort 3,3

Zużycie paliwa 2,0

Zużycie ogumienia 3,0

Cena za sztukę: 321 zł

Nokian Powerproof

Ogólna ocena 3,0

Suchy asfalt 2,4

Mokry asfalt 2,4

Hałas/komfort 2,8

Zużycie paliwa 2,0

Zużycie ogumienia 3,0

Cena za sztukę: 278 zł

Pirelli P Zero

Ogólna ocena 3,0

Suchy asfalt 1,3

Mokry asfalt 1,8

Hałas/komfort 2,9

Zużycie paliwa 2,7

Zużycie ogumienia 3,0

Cena za sztukę: 435 zł

Toyo Proxes Sport

Ogólna ocena 3,0

Suchy asfalt 2,0

Mokry asfalt 2,8

Hałas/komfort 2,9

Zużycie paliwa 2,0

Zużycie ogumienia 3,0

Cena za sztukę: 384 zł

Hankook Ventus S1 evo3

Ogólna ocena 3,1

Suchy asfalt 2,0

Mokry asfalt 3,1

Hałas/komfort 3,4

Zużycie paliwa 1,8

Zużycie ogumienia 2,5

Cena za sztukę: 324 zł

Cooper Zeon CS-Sport

Ogólna ocena 3,3

Suchy asfalt 2,0

Mokry asfalt 3,3

Hałas/komfort 3,2

Zużycie paliwa 2,5

Zużycie ogumienia 2,0

Cena za sztukę: 372 zł

Opony "wystarczające"

Rotalla Setulla S-Pace RU01

Ogólna ocena 3,6

Suchy asfalt 2,9

Mokry asfalt 3,6

Hałas/komfort 2,8

Zużycie paliwa 1,6

Zużycie ogumienia 2,0

Cena za sztukę: 211 zł

Jak wynika z niemieckich testów, zakup dobrej opony nie zawsze wymaga wydania sporej kwoty. Z drugiej strony wysoka cena nie zawsze jest gwarancją odpowiadających jej parametrów.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (5)