Reflektory ksenonowe – podstawowe informacje o oświetleniu

O tym, dlaczego światło emitowane przez reflektory ksenonowe jest dobrym rozwiązaniem, szczególnie podczas jazdy w nocy, mogliście przeczytać w artykule, który wyróżniony jest pod pierwszym akapitem. Teraz nadszedł czas dowiedzieć się jak one działają.

Reflektory ksenonowe często łączone są z LED-owymi światłami do jazdy dziennejReflektory ksenonowe często łączone są z LED-owymi światłami do jazdy dziennej
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Audi
Rafał Warecki

Emisja światła w żarówkach wypełnionych ksenonem odbywa się w inny sposób niż żarzenie wolframowej skrętki jak to ma miejsce w tradycyjnych żarnikach. Wysyłanie fal elektromagnetycznych przez gaz zamknięty w bańce uwarunkowane jest wyładowaniem o wysokim napięciu początkowym dochodzącym do 30 000 V i powstałym w ten sposób łukiem elektrycznym podtrzymywanym już przy różnicy potencjałów około 85 V. Wysokie napięcie potrzebne do powstania i podtrzymania łuku elektrycznego jest powodem stosowania przetwornic napięcia.

Jakie są inne zalety żarówek ksenonowych oprócz temperatury barwowej światła podobnej do widma dziennego oraz trzykrotnie mocniejszego strumienia świetlnego? Lampy wyładowcze charakteryzują się dużo wyższą trwałością, nawet do 18 000 godzin oraz mniejszym o 30 proc. zużyciem energii niż tradycyjne żarówki (około 35 zamiast 55-100 W).

Duża moc świetlna żarówek ksenonowych oraz barwa emitowanego światła doprowadziły do ustalenia warunków eksploatacji takich reflektorów. Przepisy homologacyjne Europejskiego Komitetu Elektrotechnicznego (ECE) określają potrzebę mechanizmu automatycznego poziomowania oraz czyszczenia kloszy (spryskiwacz lub wycieraczki w Europie), tak aby brud czy zmienne obciążenie pojazdu nie powodowało oślepiania kierowców jadących przeciwległym pasem ruchu.

Różnice między poszczególnymi światłami ksenonowymi
Różnice między poszczególnymi światłami ksenonowymi © fot. Rafał Warecki

Oferowane coraz częściej reflektory bixenonowe (jedna bańka) lub dualxenonowe (dwie bańki) cechują się zwartą budową i funkcją świateł mijania/drogowych w jednym zespole. Natężenie światła regulowane jest za pomocą odpowiednich przesłon lub przełączania źródeł światła.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne