RAW by Koenigsegg to szalony projekt, który należy traktować serio. Szwedzi chcą zbudować tańsze superauto

W teorii to tylko kolejny z beztrosko fantazyjnych projektów 3D, stworzonych na komputerze przez uzdolnionego młodego projektanta. W praktyce jednak akurat na RAW warto zwrócić uwagę, ponieważ praca ta zyskała wsparcie samego Koenigsegga. Może sugerować, jak będzie wyglądał przyszły model marki, z którym Szwedzi chcą wypłynąć na szersze wody.

RAW by Koenigsegg (fot. Raw Design House)
RAW by Koenigsegg (fot. Raw Design House)
Mateusz Żuchowski

24.04.2020 | aktual.: 22.03.2023 11:48

Projekt nazwany RAW by Koenigsegg odpowiada na pytanie co by się stało ze skrzyżowania McLarena F1 i Tesli Cybertruck.

Z jednej strony mamy tu podporządkowaną osiągom, niską bryłę z trzema miejscami siedzącymi i centralnie umieszczonym silnikiem oraz tradycyjnymi atrybutami auta sportowego, jak duże wloty powietrza i spojlery.

Z drugiej strony, takie detale nikną w tym szokującym projekcie, który składa się prawie wyłącznie z ostrych, prostych linii. Można by powiedzieć, że auto to wyglądałoby jak nic innego na drodze, ale pewne podobieństwo do pozostałych Koenigseggów zdradza charakterystyczny kształt dachu i szyby.

RAW by Koenigsegg (fot. Raw Design House)
RAW by Koenigsegg (fot. Raw Design House)

RAW by Koenigsegg to dzieło dwudziestopięcioletniego Esy Mustonena. Być może nie wspominalibyśmy nawet o tym projekcie, gdyby nie fakt, że młody Fin stworzył go jako swoją pracę magisterską, prowadzoną pod nadzorem Sashy Selipanova.

Ten ekscentryczny gruziński projektant najpierw zaistniał jako twórca Bugatti Chirona, a obecnie jest on szefem designu właśnie marki Koenigsegg. W ramach swojej działalności w Szwecji założył studio projektowe, które nazywa się RAW Design House. Póki co w portfolio studia znajduje się tylko Koenigsegg Gemera i przedstawiany projekt, ale docelowo, zależna od producenta hiperaut, firma ma oferować także usługi dla zewnętrznych podmiotów, także tych niezwiązanych z motoryzacją.

RAW by Koenigsegg (fot. Raw Design House)
RAW by Koenigsegg (fot. Raw Design House)

Jak na auto, które ma zostać tylko komputerowym modelem 3D na zaliczenie studiów, RAW jest opisywany z pomocą podejrzanie szczegółowych danych. Za napęd tego auta ma odpowiadać silnik Koenigsegga, opracowany w autorskiej technologii Freevalve, o której pisaliśmy szerzej miesiąc temu. Trzycylindrowa wersja tego silnika o pojemności zaledwie dwóch litrów, w którym tradycyjne wałki rozrządu zostały zastąpione elektroniczno-pneumatycznym systemem, jest już sercem zaprezentowanego niedawno modelu Gemera.

Tutaj motor ten miałby generować całe 700 KM, co - przy wadze auta około 700 kg - dałoby mu stosunek mocy do masy na poziomie 1 kg na 1 KM. Póki co taka sztuka udała się tylko jednemu samochodowi wprowadzonemu do regularnej produkcji i był to inny Koenigsegg, Agera One:1. RAW, mimo blisko o połowę mniejszej mocy, nie byłby wcale dużo wolniejszy. Według twórców przyspieszałby do 100 km/h w mniej niż 3 sekundy.

Produkcja konceptu RAW zbiega się w czasie z doniesieniami o ambitnych planach Koenigsegga odnośnie zwiększenia produkcji. Szwedzka firma, głównie za sprawą innowacyjnego silnika Freevalve, chce przejść z powstających w pojedynczych sztukach, kosztujących miliony euro hiperaut na (względnie) bardziej przystępne auta w regionie cenowym około miliona złotych. Osiągnięcie tego celu finansuje konsorcjum NEVS, które powstało na bazie pozostałości Saaba. W zeszłym roku ta szwedzko-chińska spółka kupiła 1/5 Koenigsegga za 150 milionów euro.

RAW by Koenigsegg (fot. Raw Design House)
RAW by Koenigsegg (fot. Raw Design House)

Christian von Koenigsegg podkreślał, że jeśli jego firma wejdzie w popularniejszy segment aut, to zrobi to z pomocą modelu, który nie będzie przypominał niczego, co pojawiło się do tej pory w tej przestrzeni rynku. Szokujące z wyglądu coupe z przełomowym silnikiem benzynowym chyba wpisuje się w tę obietnicę.

Źródło artykułu:WP Autokult
Koenigseggdesignsilniki
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (4)