Pułapka na buspasie. Trzeba uważać na linie

Kierowcy samochodów bezemisyjnych mogą poruszać się buspasami. Czy jest tak zawsze i kiedy mogą dostać mandat za próbę jego opuszczenia? Podpowiedzi policji powinni też posłuchać kierowcy "spalinówek".

Mandat. Kontrola policyjnaMandat. Kontrola policyjna
Źródło zdjęć: © Policja
Tomasz Budzik

Można, ale nie wszystko

Polskie przepisy zezwalają kierowcom pojazdów bezemisyjnych na korzystanie z buspasów. W założeniu polityków takie rozwiązanie miało stanowić dodatkową zachętę dla potencjalnych nabywców aut o napędzie elektrycznym czy wodorowym. Przewidziano nawet mechanizm, którym przed zakorkowaniem buspasów przez rzesze entuzjastów elektromobilności miały chronić się władze lokalne.

1. Do dnia 1 stycznia 2026 r. dopuszcza się poruszanie się pojazdów elektrycznych, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych, oraz pojazdów napędzanych wodorem, o których mowa w art. 2 pkt 15 tej ustawy, po wyznaczonych przez zarządcę drogi pasach ruchu dla autobusów.
2. Zarządca drogi może uzależnić poruszanie się pojazdów elektrycznych po wyznaczonych pasach ruchu dla autobusów od liczby osób poruszających się tymi pojazdami.

art. 148a Prawa o ruchu drogowym

Choć przepis nie jest nowy, wciąż budzi pewne wątpliwości. Czy kierowcy elektrycznego samochodu wolno poruszać się buspasem, przebiegającym po tej części jezdni, którą poprowadzono tory tramwajowe? W Warszawie jest tak choćby na alei Solidarności. Na buspas można wjechać w okolicy placu Bankowego. Potem ciągłe linie biegną aż za most Śląsko-Dąbrowski. To około 2 km. Czy kierowca bezemisyjnego pojazdu, który wjechał na buspas, w takiej sytuacji musi jechać nim aż do miejsca, gdy na jego opuszczenie pozwalają przerywane linie?

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Mazda CX-60 – największa, najmocniejsza, najdroższa

Zakaz dla wszystkich kierowców

Jak informuje kom. Tomasz Bratek z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach, przepisy nie zakazują jazdy elektrycznym samochodem po buspasie, po którym przebiegają tory tramwajowe. Pod tym względem nie należy więc bać się kary. A co z możliwością zjechania w miejscu, w którym na asfalcie widnieje linia ciągła?

Aleja Solidarności w Warszawie. Kierowca jadący buspasem nie może skręcić w prawo ze względu na linię ciągłą
Aleja Solidarności w Warszawie. Kierowca jadący buspasem nie może skręcić w prawo ze względu na linię ciągłą © Licencjodawca | Mapy Google

- Należy zwrócić uwagę m.in. na przepisy rozporządzenia ministra infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych (...). W punkcie 7.1 wskazano zasadę ogólną dla pasa ruchu dla autobusów - Pasy ruchu dla autobusów oddziela się od pozostałej części jezdni, wskazując przeznaczenie tych pasów oraz miejsca, w których należy je opuścić lub można przez nie przejeżdżać - informuje Autokult.pl nadkom. Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji.

- Jest to przepis o tyle ważny, że to właśnie na jego podstawie wskazuje się miejsca przejazdu przez pas ruchu aut osobowych. Linia ciągła P-2 oddziela pasy ruchu o tym samym kierunku i jednocześnie oznacza zakaz przejeżdżania przez tę linię i nadjeżdżania na nią. Mandat, za złamanie tego przepisu to 100 zł, a liczba punktów karnych przypisanych do tego wykroczenia to 1 – dodaje policjant.

Okazuje się więc, że czasami skorzystanie z przywileju należnego samochodom bezemisyjnym może być kłopotliwe. Jeśli kierowca nie może pojechać tam, gdzie chce, a tam gdzie musi, w niektórych przypadkach korzyści z jazdy buspasem mogą stopnieć.

O przepisie zakazującym przecinania ciągłej linii buspasa muszą pamiętać również kierowcy tradycyjnych aut. Skręt w prawo możliwy jest dopiero po wówczas, gdy linia ciągła zmienia się w przerywaną. Warto o tym pamiętać.

Wybrane dla Ciebie
Od poniedziałku wielka akcja. Policja będzie działać przez tydzień
Od poniedziałku wielka akcja. Policja będzie działać przez tydzień
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Test Leapmotor T03. Znalazłem haczyk w sensacyjnym chińskim aucie za 99 zł miesięcznie
Test Leapmotor T03. Znalazłem haczyk w sensacyjnym chińskim aucie za 99 zł miesięcznie
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
Test: Škoda Superb 1.5 TSI Plug-In Hybrid. Sprawdziłem, ile przejedzie na samym prądzie
Test: Škoda Superb 1.5 TSI Plug-In Hybrid. Sprawdziłem, ile przejedzie na samym prądzie
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟