Potrójna premiera - Dacia Logan, Sandero, Sandero Stepway [Paryż 2012]
Od czasu, kiedy Renault kupiło Dacię minęło już 13 lat. Pierwszym modelem stworzonym pod pieczą francuskiego koncernu był Logan, który wyszedł na rynek w 2004 roku. Teraz nadeszła pora, by zaprezentować jego następcę, przy okazji zmieniając także Sandero oraz Sandero Stepway.
29.09.2012 | aktual.: 07.10.2022 20:54
Od czasu, kiedy Renault kupiło Dacię minęło już 13 lat. Pierwszym modelem stworzonym pod pieczą francuskiego koncernu był Logan, który wyszedł na rynek w 2004 roku. Teraz nadeszła pora, by zaprezentować jego następcę, przy okazji zmieniając także Sandero oraz Sandero Stepway.
Rumuńska firma postanowiła zmienić trzy modele w swojej ofercie, prezentując je na targach motoryzacyjnych w Paryżu. Tak naprawdę są to dwa nowe auta, bowiem Sandero Stepway jest jedynie pochodną Sandero w nieco bardziej uterenowionej wersji.
Tak czy inaczej, wszystkie trzy auta dostały całkowicie nową stylistykę, którą najłatwiej zauważyć po przedniej części nadwozia. Dość duże przednie reflektory przechodzące w linię grilla, w swoim układzie przypominają trochę Jeepa Compassa, jednak wyglądają naprawdę nieźle.
Z tyłu także jest nowocześniej, to za sprawą kanciastych lamp, które z kolei przywodzą na myśl Chevroleta Cruze hatchback. Całość jest jednak spójna i po Dusterze Logan oraz modele Sandero stały się autami, które wyglądają o wiele drożej niż kosztują. To dobrze.
Zmiany zaszły także pod maską. Tutaj pojawiła się nowoczesna jednostka benzynowa TCe 90, o pojemności 0,9 l. Ten niewielki trzycylindrowy silnik wyposażony jest w turbosprężarkę, dzięki czemu do dyspozycji kierowcy jest aż 90 KM oraz 135 Nm momentu obrotowego, z którego 90% dostępne jest już od 1650 obr./min.
Nabywcy mogą także zdecydować się na nieco starszą i bardziej sprawdzoną jednostkę 1,2 produkującą 75 KM. Ten silnik będzie można nabyć z fabryczną instalacją LPG. Oczywiście nie zabrakło także wersji napędzanych motorem wysokoprężnym. Silnik 1,5 dCi dostępny będzie w odmianach o mocy 75- oraz 90 KM.
Poza stylistyką oraz jednostkami napędowymi, sporo zmieniło się także we wnętrzu. Tutaj wszystko zależy jednak od wersji wyposażenia pojazdu. W tej najuboższej pojawi się kilka chromowanych dodatków w postaci tarcz zegarów, które żywcem przełożono z Megane czy obwódek dysz wentylacyjnych. Lepsze wersje wyposażone będą w zmienione boczki drzwiowe, radio na konsoli centralnej, elektrycznie sterowane lusterka czy ciekawiej wyglądającą tapicerkę.
Dla tych najbardziej wymagających Dacia przygotowała nawet multimedialny system nawigacji satelitarnej z odtwarzaczem MP3, wejściami jack oraz USB i 7-calowym dotykowym ekranem. Na kierownicy pojawił się także przyciski do sterowania tempomatem.
Nowe Dacie prezentują się naprawdę atrakcyjnie. Swoją drogą ciekawe czy w związku z ich premierą, drobny facelifting przejdzie także model Duster, który po kilku drobnych zmianach w europejskiej wersji, byłby jeszcze bardziej atrakcyjną propozycją.
Źródło: Carscoop