Porsche Macan (2013) zbliża się wielkimi krokami - co czeka pod maską?

Teraz, kiedy znane są już plany Porsche na najbliższe lata, czas zacząć kolekcjonować pierwsze informacje o nowych modelach. W przyszłym roku na rynku zagości bliźniak Audi Q5 – Macan. W Sieci pojawiło się sporo danych o przyszłorocznym debiutancie.

Porsche Macan (2013) zbliża się wielkimi krokami - co czeka pod maską?
Piotr Wereszczyński

16.04.2012 | aktual.: 12.10.2022 13:10

Teraz, kiedy znane są już plany Porsche na najbliższe lata, czas zacząć kolekcjonować pierwsze informacje o nowych modelach. W przyszłym roku na rynku zagości bliźniak Audi Q5 – Macan. W Sieci pojawiło się sporo danych o przyszłorocznym debiutancie.

Auto będzie zbudowane na platformie MLB, tej samej, którą otrzymało Audi Q5 oraz większe terenówki koncernu z Q7 na czele. Płyta podłogowa została przystosowana zarówno do napędu na przednie, jak i wszystkie koła, jednak mało prawdopodobne jest, żeby Porsche zbudowało samochód przednionapędowy. Pojawi się za to kilka ciekawych rozwiązań technicznych, dzięki którym auto nie straci resztek sportowego charakteru.

Paleta silników będzie dość rozwinięta. Klienci będą mogli wybierać spośród wariantów benzynowych i hybrydowych, do oferty trafią również jednostki wysokoprężne. Na razie znane są jedynie wstępne dane. Tak mogą wyglądać wersje silnikowe:

  • Macan, 2,0 l, R4, turbo, 220 KM
  • Macan S, 3,6 l, V6, 300 KM
  • Macan Turbo, 3,0 l, V6, biturbo, 375 KM
  • Macan Diesel, 2,0 l, R4, 193 KM
  • Macan Diesel S, 3,0 l, V6, 250 KM
  • Macan Diesel Turbo, 3,0 l, V6, 313 KM
  • Macan Hybrid, 2,0 l, R4, 211 KM, elektryczny, 55 KM
Obraz

Macan Turbo będzie wyposażony w zupełnie nowy silnik, który generując 375 KM i prawie 550 Nm momentu obrotowego, pozwoli na osiągnięcie setki w około 6 s. Nieznany jest jeszcze los odmiany Diesel Turbo. Motor ten miałby zostać pożyczony od Audi, na co zgody jeszcze nie ma. Nie jest to zaskoczenie, ponieważ mocny diesel mógłby służyć jako napęd dla sportowej odmiany Q5, a Porsche stałoby się jego bezpośrednim rywalem. Czyżby zabawa w wymianę technologii między markami koncernu VW zaczynała się mścić?

Porsche walczy o zachowanie luksusowego charakteru poprzez zastosowanie technologii znanych z droższych modeli. I tak oto w Macanie znajdą się: wielowahaczowe zawieszenie tylne, system odzyskiwania energii z hamowania, funkcja Start/Stop, a także, co najbardziej interesujące, 7-biegowa, manualna skrzynia biegów, zaprojektowana z myślą o modelu 911. Deska rozdzielcza ma nawiązywać do Cayenne, a pod względem wymiarów zewnętrznych auto nie będzie dużo mniejsze od brata.

Obraz

Nie jest tajemnicą, jaką funkcję w ofercie będzie pełnił Macan. Chcąc zrealizować założenie sprzedaży 200 tys. aut rocznie, producent musi zacząć wytwarzać samochody tańsze i słabsze niż do tej pory. Jest to również sposób na spełnienie zaostrzających się norm emisji spalin. To, czy decyzja o zmianie wizerunku marki była dobra, czy zła, okaże się dopiero po pewnym czasie.

Na koniec zagadka. Czy to pierwszy raz, kiedy Porsche zamierza wykorzystać silnik czterocylindrowy do budowy swoich samochodów? Zapraszam do komentowania.

Źródło: Autocar

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)