Porsche 718 GTS z 4‑litrowym silnikiem. Wszystko wraca do normy
Po premierze topowego wariantu GT4, bogato wyposażone Porsche 718 GTS dostaje 4-litrowy silnik boxer z 6 cylindrami w miejsce 2,5-litrowego 4-cylindrowca. Kiedy normy zużycia paliwa stają się bardziej realne, również silniki aut sportowych powoli wracają do... normy.
16.01.2020 | aktual.: 22.03.2023 16:42
Porsche 718 GTS do tej pory był oferowany z silnikiem 4-cylindrowym o pojemności 2,5 litra oraz mocy 365 KM. Imponująca maszyna sportowa była pozycjonowana najwyżej w całej gamie, nie wliczając w to niemal wyścigowej odmiany GT4. I to właśnie z GT4 pochodzi nowa jednostka, która trafia w tym roku do GTS.
Jest to 4-litrowy, wolnossący boxer z 6 cylindrami i mocą 400 KM, która w optymalnych warunkach zapewni przyspieszenie do 100 km/h w czasie 4,5 s. Dotyczy to wersji z manualną przekładnią o sześciu przełożeniach. Niebawem pojawi się też odmiana z PDK oraz pakiet Sport Chrono, które jeszcze poprawią osiągi.
Taki silnik bez doładowania zapewni najlepsze z możliwych, naturalne, natychmiastowe reakcje na polecenia kierowcy. Wolnossący charakter to także łatwość prowadzenia samochodu w poślizgu i obroty, które kończą się na poziomie 7800. Wraz z nowym silnikiem zmienia się także układ wydechowy, którego dwie końcówki zamontowano po bokach, a nie pośrodku jak w wycofywanym modelu.
Za sprawą standardowego sportowego zawieszenia PASM, a także zmniejszonego o 20 mm prześwitu i systemu Porsche Torque Vectoring z mechaniczną blokadą tylnego dyferencjału nowa generacja GTS może być innym samochodem niż do tej pory. Bez problemu stanie w szranki na torze z bazową wersją 911, a użytkownicy GT4 mają przewagę jedynie 20 KM i oczywiście bardziej rozbudowanej aerodynamiki. Ciekaw jestem, jak większy i prawdopodobnie cięższy silnik wpłynie na masę oraz jej balans.
Oczywiście nie zapomniano o emisji spalin. Przy niedużym obciążeniu silnik na zmianę wyłącza jeden z dwóch rzędów cylindrów. Układ wydechowy został wyposażony w filtr cząstek stałych, a układ zasilania w piezoelektryczne wtryskiwacze. Zużycie paliwa w cyklu łączonym (WLTP) ma wynieść 10,8 l/100 km.
Porsche 718 Cayman GTS będzie oferowane w cenie 407 tys. zł, a 718 Boxster GTS – 410 tys. zł. To nieco wyższe kwoty niż obecnego modelu z mniejszym silnikiem, który w wersji Cayman kosztuje od 390 tys. zł, a Boxster 393 tys. zł. Oba modele będą dostępne w Polsce od końca marca 2020 r.