WAŻNE
TERAZ

Zwrot akcji w sprawie Smartwings. Nieoficjalnie: LOT nie kupi czeskiej spółki

Porównanie: Ford Puma ST vs Kawasaki Ultra LX - półtora litra na dwa sposoby

W czasach nieustannego downsizingu silniki półtoralitrowe nie są już niczym niezwykłym. Na co stać jednostki o takiej pojemności skokowej? By się o tym przekonać, zabraliśmy dwie wyjątkowe maszyny napędzane takimi motorami na pewną ambitną próbę...

Mateusz Żuchowski

Czy półtora litra wystarczy do dobrej zabawy? Odpowiedź na to pytanie długo brzmiała przecząco - przynajmniej w świecie motoryzacji... Dziś jednak z pomocą silników o takiej pojemności można osiągać już godne uznania rezultaty.

W przypadku samochodów nie sposób w tej klasie nie wspomnieć o jednostce EcoBoost, która napędza naszego długodystansowego Forda Pumę ST. Na papierze nie prezentuje się ona zbyt obiecująco: trzy cylindry i ledwo półtora litra pojemności nie brzmi jak materiał na wyjątkowy silnik.

A jednak na przestrzeni już ponad 20 tys. kilometrów ten dzielny motorek udowodnił nam nie tylko wysokie osiągi (200 KM przy 6000 obr./min, 290 Nm od 1750 obr./min), ale i charakter. To wciągająca, zadziwiająco nieźle brzmiąca i bardzo dynamiczna jednostka, z którą aż chce się rzucać wyzwanie innym maszynom.

To co powiecie na próbę z silnikiem o tej samej pojemności zamontowanym w... skuterze wodnym? W świecie tych maszyn jednostka o takiej pojemności to już prawdziwa ekstraklasa, a napędzany nią Kawasaki Ultra LX to elita światowych akwenów wodnych. W przypadku tego flagowego modelu japońskiego specjalisty od skuterów wodnych pojemność tę budują cztery cylindry i generują wspólnie 152 KM przy 7500 obr./min. Teraz pozostaje nam tylko, jak takie konstrukcje sprawdzają się w praktyce. Całkiem ekstremalnej praktyce.

Wybrane dla Ciebie
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯