Opony się nie starzeją, gdy właściwie je przechowujesz. Zobacz, jak to zrobić

– Opony podczas prawidłowego składowania w zasadzie w ogóle się nie starzeją – twierdzi oponiarski ekspert. Jak więc powinno to wyglądać, by zimowe ogumienie przetrwało jak najdłużej, w jak najlepszym stanie?

Tak ułożone opony zmieszczą się wszędzie. Warto je schować do pokrowców.Tak ułożone opony zmieszczą się wszędzie. Warto je schować do pokrowców.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

– Zmiany fizykochemiczne opon zachodzą głównie podczas użytkowania i spowodowane są rozgrzewaniem w trakcie jazdy, napięciem wynikającym z ciśnienia, deformacjami oraz innymi czynnikami, które nie występują w procesie przechowywania – wyjaśnia Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego.

Jednocześnie obala mit o starzeniu opon wynikającym ze składowania. Jego zdaniem największy wpływ na trwałość ogumienia ma prawidłowe ciśnienie. Jego kontrola trwa 2-3 minuty, a może przedłużyć życie opony.

Tak ustawione opony zajmują najmniej miejsca i schowane w pokrowiec nie starzeją się.
Tak ustawione opony zajmują najmniej miejsca i schowane w pokrowiec nie starzeją się. © fot. Marcin Łobodziński

To temat na czasie. Niedługo przyjdzie ten moment, kiedy wymienicie ogumienie na letnie. Zimówki, które do tej pory nam służyły, trzeba jakoś składować. Najlepiej robić to zgodnie z pięcioma złotymi zasadami:

  1. Zaznacz opony – oznaczenie ogumienia (na którym kole pracowała opona) pomoże w założeniu ich w następnym sezonie zgodnie z zasadą rotacji. Wydłuża to ich trwałość, a także pozwala uzyskać efekt bardziej równomiernego zużycia.
  2. Wyczyść opony – dopiero czysta opona jest taką, którą można składować. Nie chodzi bynajmniej o błoto, lecz o chemikalia, takie jak olej czy resztki paliw, które mają swój negatywny udział w starzeniu gumy.
  3. Wysusz opony – umytą oponę, gdy wyschnie, możesz włożyć ją do pokrowca. Zostawienie wilgoci może spowodować wnikanie jej do mikrouszkodzeń, a w efekcie korozję stalowego opasania.
  4. Schowaj opony – najlepiej trzymaj je w garażu lub innym chronionym przed słońcem miejscu. Światło UV uszkadza gumę i powodując drobne pęknięcia. Szkodliwy jest także ozon, obecny w pomieszczeniach z transformatorami czy generatorami prądu. Oponom nie służą instalacje grzewcze.Najlepiej magazynować opony w zadaszonym, suchym i wentylowanym pomieszczeniu bez przeciągów, z temperaturą pomiędzy 10 a 30 stopni Celsjusza.
  5. Właściwie ustaw opony – podczas składowania nie powinny działać na nie żadne siły. Najlepiej składować je na felgach, ale jeżeli są one luzem, warto je ustawić na sztorc i można je obracać co kilka tygodni o 90 stopni, choć nie powinny się odkształcać. Można też kłaść opony na boku, ale zajmują wtedy dużo miejsca, bo nie można ich układać jedna na drugiej.
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik