Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI AT Cosmo - test, opinia, spalanie, cena
Współczesne vany mają już na pokładzie wszystko, czego potrzeba każdej rodzinie. Teraz wyścig między producentami polega już tylko na dorzucaniu do zestawu podstawowego interesujących dodatków, które sprawią, że to ich auto będzie miało w sobie coś ekstra ponad konkurencją. Takim vanem z plusem jest Opel Zafira Tourer z bogatym wyposażeniem Cosmo i pakietem OPC Line.
30.03.2016 | aktual.: 28.03.2023 15:56
Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI AT Cosmo - test, opinia
Nawet bez dodatków OPC pod względem wyglądu Zafira Tourer jest jednym z najbardziej interesujących vanów na rynku. Szczególnie udanym, chociaż wymagającym odwagi zabiegiem, było wrysowanie przednich świateł tego samochodu właśnie w takiej, nieszablonowej formie, jaką widzicie na zdjęciach. Ich kształt sam w sobie jest nietypowy, a żeby tego było mało, łączy się on z kontrastującym elementem w dolnej części pasa przedniego. Dzięki temu Zafiry Tourer nie sposób pomylić z jakimkolwiek innym samochodem na ulicy.
Świetnie zostały zaprojektowane także tylne lampy. Delikatnie zachodzą one na bok auta, tworząc z tylną szybą krawędź częściowo równoległą do końcowej części linii szyb bocznych. W sumie daje to obraz vana spójnego stylistycznie i zaskakująco dynamicznego jak na rodzinny krążownik.
Zafira Tourer jest minimalnie ostrzejsza również dzięki opcjonalnemu pakietowi OPC Line. Dodatki z tego zestawu można kupować oddzielnie. Komplet zawierający dolne nakładki zderzaków, nakładki progowe, spojler tylny oraz antenę w kształcie płetwy rekina kosztuje 4300 zł. Czy jest potrzebny? Nie, jak każdy pakiet stylistyczny. Czy poprawia wygląd Zafiry Tourer? To byłoby źle powiedziane. Raczej ulepsza – już standardowo ten van wygląda bardzo dobrze. Z OPC Line jest wozem godnym noszenia pod maską benzynowego serca o mocy przynajmniej 200 KM.
Tymczasem pod maską naszego egzemplarza testowego pracował motor o zupełnie innym charakterze. Był to mocny, ale nie należący do narowistych silnik wysokoprężny. 2.0 CDTI o mocy 170 KM to jednostka wystarczająca, by pogonić familijny autobus na autostradzie do wysokich prędkości. Nie była to jednak bestia z piekła rodem, która wymagałaby specjalnego pakietu aerodynamicznego.
400 Nm rozpędza Zafirę Tourer do 100 km/h w 9,9 s. Nie jest to wartość typowa dla demonów prędkości. W ogóle nie można powiedzieć, by były to chociaż okolice słowa szybko. Bardziej istotne jest tu jednak to, że rodzinnego Opla z tym motorem nie trzeba długo prosić o przyspieszenie np. od 100 do 130 km/h.
O tym, że charakter tego auta jest bardziej rodzinny, świadczy nie tylko silnik. Również współpracująca z nim skrzynia biegów jest raczej spokojna. Pracuje ona leniwie, ale kulturalnie. Płynnie zmienia biegi w trakcie rozpędzania, nie szarpie, nie kopie w plecy, tylko powoli robi swoje. Miłośników szybkiej jazdy z pewnością rozczaruje jej niezbyt szybki kickdown. Pytanie tylko – ilu miłośników szybkiej jazdy kupi 170-konnego diesla zamiast 200-konnej jednostki benzynowej? Dla odbiorców tego 2-litrowego motoru wysokoprężnego z pewnością klasyczny, 6-biegowy automat wystarczy.
Leniwy, ale niezwykle przyjemny w trasie zestaw napędowy, który pracował w naszej Zafirze Tourer pozwala ograniczyć zużycie paliwa w trasie do 5,7 l/100 km. Nie jest to może wynik idealnie zgodny z tym, co podaje producent (nawet 4,5 l/100 km), ale jest zupełnie zadowalający. W mieście apetyt Zafiry Tourer rośnie do pułapu 9,5 l/100 km.
Jak na vana przystało, ten Opel jest wyjątkowo komfortowy. Sprawia to nie tylko elastyczny diesel i łagodnie pracujący automat, ale także adaptacyjny układ jezdny FlexRide. Może on pracować w trybie Sport, normalnym oraz Tour. Pierwszy z nich sprawia, że auto staje się nieco bardziej dynamiczne i sztywne. Mimo sporych rozmiarów jest zwarte i skore do zaskakująco szybkiej jazdy po krętych drogach. Z tego trybu skorzystamy raczej sporadycznie, przez najwyżej kilka minut. Bardziej przydatny jest tryb Tour, który sprawia, że auto jest jeszcze bardziej miękkie i komfortowe.
Za dobry komfort odpowiada także elastyczny układ tylnych siedzeń. Kanapa drugiego rzędu składa się z trzech niezależnie przesuwanych foteli. Środkowy jest węższy niż zewnętrzne, ale mimo to nawet dorosła osoba może tu podróżować zaskakująco wygodnie. Regulacja tych miejsc jest dosyć elastyczna w kierunku przód-tył. Nieco większego zakresu można oczekiwać po oparciach. Te mogłyby odchylać się do tyłu w nieco większym stopniu. Mimo to drugi rząd to naprawdę wygodne miejsce do jazdy. 5-osobowa rodzina zmieści się więc w Zafirze Tourer bez problemu.
Jeśli szukamy auta 7-osobowego, ten Opel również spełni zadanie. Jednak dwójka siedząca z tyłu nie będzie już miała takich wygód jak pasażerowie drugiego rzędu. Nie są to bynajmniej miejsca dla dorosłych. Dla dzieci jednak wystarczą.
Co ciekawe, wersja 7-osobowa to standard w Zafirze Tourer w wersji Cosmo, ale decydując się na topową odmianę nie jesteśmy zmuszeni brać auta z liczbą siedzeń większą, niż byśmy tego chcieli. Możemy zrezygnować z dwóch siedzisk składanych w podłogę bagażnika. Wtedy cena auta będzie 2,5 tys. zł mniejsza.
Sam system przesuwnych i rozkładanych foteli jest bardzo wygodny w obsłudze. Można jedynie zarzucić, że dwa dodatkowe miejsca wymagają trochę za dużej siły do rozłożenia. Ich składanie to za to bułka z masłem – poradzi sobie z tym nawet dziecko.
Na dodatkową uwagę zasługuje też środkowe oparcie drugiego rzędu, które nie tylko może zostać położone. Boki oparcia w tym miejscu można po opuszczeniu całości podnieść. Tym sposobem uzyskujemy bardzo duży, pełnowymiarowy, podwójny podłokietnik, większy nawet od lotniczego. Rozwiązanie niezwykle proste, ale genialne.
Zafira Tourer, jak to zazwyczaj bywa w przypadku Opli, zasługuje na słowa uznania również za rewelacyjne światła. Adaptacyjne reflektory biksenonowe kosztują niemało, bo 5200 zł, jednak są to jedne z najlepszych świateł, jakie można dostać w tej klasie. Dają one długi i bardzo jasny snop światła. Jeśli często jeździcie w nocy, bo np. trasy z małymi dziećmi pokonujecie gdy Wasze pociechy śpią, ta kwota będzie bardzo dobrą inwestycją w komfort podróżowania.
Opel Zafira Tourer to prawdziwy rodzinny transporter. Komfortowo przewiezie 5, a w razie potrzeby i 7 osób. Do tego w ręce kierowcy oddaje liczne rozwiązania ułatwiające podróżowanie. Cała reszta załogi ma do swojej dyspozycji przestronne wnętrze wyposażone w ponad 30 schowków. Czy można chcieć czegoś więcej w familijnym aucie?
Ceny nowej Zafiry Tourer startują od pułapu 76 250 zł. To bardzo rozsądna kwota, w której otrzymamy nieco za słaby silnik benzynowy o mocy 120 KM, ale wraz z nim – niezłe wyposażenie standardowe. Do jedynej bogatszej wersji – Cosmo, trzeba dopłacić trochę ponad 10 000 tys. zł. W cenie dostaniemy jednak cały szereg akcesoriów, w tym czujniki parkowania, dwustrefową klimatyzację automatyczną, system łączności i usług OnStar, dwa dodatkowe miejsca z tyłu, wielofunkcyjny, przesuwny schowek centralny, przyciemniane szyby oraz cały pakiet dodatków stylistycznych wewnętrznych i zewnętrznych.
- Przestronne wnętrze bogate w schowki
- Silnik i skrzynia biegów pasujące do charakteru auta
- Atrakcyjny wygląd
- Elastyczny drugi rząd siedzeń
- Bardzo dobre światła
- Brak trzeciego ISOFIX-a na środkowym miejscu
- Prosty, monochromatyczny wyświetlacz nawet w najbogatszej wersji Cosmo
- Brak możliwości zamówienia świateł biksenonowych do jedynej wersji pozycjonowanej niżej niż topowa
Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI AT Cosmo - dane techniczne, spalanie, cena
Silnik i napęd: | ||
---|---|---|
Układ i doładowanie: | R4 z turbodoładowaniem | |
Rodzaj paliwa: | Olej napędowy | |
Ustawienie: | Poprzeczne | |
Rozrząd: | DOHC 16V | |
Objętość skokowa: | 1956 cm3 | |
Moc maksymalna: | 170 KM (przy 3750 rpm) | |
Moment maksymalny: | 400 Nm (przy 1750 rpm) | |
Skrzynia biegów: | 6-biegowa automatyczna | |
Typ napędu: | Na przednie koła (FWD) | |
Hamulce przednie: | Tarczowe, wentylowane | |
Hamulce tylne: | Tarczowe | |
Zawieszenie przednie: | Kolumna typu MacPhersona | |
Zawieszenie tylne: | Belka skrętna | |
Średnica zawracania: | 11,4 m | |
Koła, ogumienie przednie: | 235/45 R18 | |
Koła, ogumienie tylne: | 235/45 R18 | |
Masy i wymiary: | ||
Typ nadwozia: | MPV | |
Liczba drzwi: | 5 | |
Masa własna: | 1713 kg | |
Ładowność: | 757 kg | |
Długość: | 4658 mm | |
Szerokość: | 1928 / 2100 mm (ze złożonymi lusterkami, z rozłożonymi) | |
Wysokość: | 1685 mm | |
Rozstaw osi: | 2760 mm | |
Rozstaw kół przód/tył: | 1577 / 1577 mm | |
Pojemność zbiornika paliwa: | 78 l | |
Pojemność bagażnika: | 650-1860 l | |
Osiągi: | ||
Katalogowo: | Pomiar własny: | |
Przyspieszenie 0-100 km/h: | 9,9 s | |
Prędkość maksymalna: | 205 km/h | |
Zużycie paliwa (miasto): | 8,2-8,0 l/100 km | 9,5 l/100 km |
Zużycie paliwa (trasa): | 4,8-4,5 l/100 km | 5,7 l/100 km |
Zużycie paliwa (mieszane): | 6,1-5,8 l/100 kml | |
Emisja CO2: | 161-153 g/km | |
Test zderzeniowy Euro NCAP: | 5 gwiazdek | |
Cena: | ||
Cena testowego egzemplarza: | ok. 140 tys. zł | |
Wersja silnikowa od: | 92 550 zł | |
Model od: | 76 250 zł | |
Wybrane wyposażenie standardowe wersji Cosmo: | ||
Elementy nadwozia: | Przyciemniane szyby tylne, chromowana listwa pod linią boczną okien, tylne światła LED | |
Elementy wnętrza: | Kierownica pokryta skórą, tapicerka Lilop, czarna | |
Koła i opony: | Koła 17-calowe | |
Komfort: | Elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne, tylna kanapa z przesuwnymi niezależnie trzema fotelami, tempomat z ogranicznikiem prędkości, przyciski sterowania na kierownicy, klimatyzacja dwustrefowa sterowana elektronicznie, elektryczny hamulec postojowy, konsola środkowa zamykana z przesuwnym podłokietnikiem, wersja 7-miejscowa, czujniki parkowania z przodu i z tyłu | |
Bezpieczeństwo: | Poduszki powietrzne przednie czołowe i boczne oraz kurtynowe, ISOFIX x2, system łączności OnStar | |
Multimedia: | Radop CD z MP3 z czterema głośnikami i wyswietlaczem | |
Mechanika: | - | |
Wybrane wyposażenie opcjonalne auta testowego: | ||
Elementy nadwozia: | Pakiet OPC Line: dolne nakładki zderzaków, nakładki progów, spojler tylny, antena w kształcie płetwy rekina (4300 zł) | |
Elementy wnętrza: | Panoramiczna szyba przednia (3500 zł) | |
Koła i opony: | Felgi 18-calowe (1500 zł) | |
Komfort: | Elektrycznie składane lusterka boczne (600 zł), spryskiwacze reflektorów (500 zł), adaptacyjne reflektory biksenonowe AFL ze światłami do jazdy dziennej LED (5200 zł), podgrzewane fotele przednie i kierownica (1700 zł) | |
Bezpieczeństwo: | Pakiety Asystent Kierowcy 1 i 2: wyświetlacz między tarczami zegarów, wskaźnik odległosci od pojazdu poprzedzającego, system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, system rozpoznawania znaków drogowych, aktywna regulacja zasięgu świaateł, tempomat adaptacyjny (3900 zł) | |
Multimedia: | System multimedialny Navi 950 IntelliLink z nawigacją 3D, Bluetooth, USB, AUX-In, 6 głośnikami, wyświetlaczem 7-calowym i mapami Europy (6500 zł) | |
Mechanika: | Adaptacyjny układ jezdny FlexRide (3500 zł) |