Odpowiedzialność sprzedawcy za używany samochód - cz. 2
Nabywając używany pojazd możemy mieć pecha i kupić auto z wadami, wyposażeniem niezgodnym z umową, nieuregulowaną sytuacją prawną. Czego klient może żądać od sprzedawcy, ile ma na to czasu i kiedy może coś osiągnąć?
Niedawno opublikowaliśmy pierwszą część porad związanych z roszczeniami od sprzedawcy auta używanego. Inne prawa obowiązują konsumenta, czyli osobę niedokonującą zakupu bezpośrednio związanego z działalnością gospodarczą lub zarobkową a inne przedsiębiorcę. Odpowiedzialność może dotyczyć między innymi awarii i usterek, wyposażenia niezgodnego z umową, wad prawnych, braku należytego przekazania informacji o stanie pojazdu.
Termin dochodzenia roszczeń
- Aby kupujący mógł dochodzić roszczeń od sprzedającego wada rzeczy powinna istnieć w chwili wydania pojazdu – mówi Radosław Pluciński, radca prawny w Kancelarii Pluciński&Partnerzy. - Sprzedający odpowiada za wady, które ujawniły się w ciągu dwóch lat od zawarcia umowy. Dla przedsiębiorców można zastrzec krótszy termin. Konsument ma obowiązek zgłosić sprzedawcy istnienie wady w ciągu jednego roku od dnia wykrycia wady - należy domniemywać, że istniały one w dniu zakupu (art. 5562 k.c.). Dlatego sprzedający będzie miał obowiązek wykazania, że ich w momencie sprzedaży nie było – dodaje nasz ekspert.
Nieco inaczej wygląda sytuacja, gdy kupującym jest przedsiębiorca. - Ma on obowiązek zbadać samochód przed zakupem we właściwy sposób - mówi Wojciech Godzina, aplikant radcowski w Kancelarii Pluciński&Partnerzy.
- Ponadto powinien bezzwłocznie zawiadomić o wadach wykrytych oraz tych, które ujawniły się później. W przeciwnym wypadku traci prawo uprawnienia z tytułu rękojmi (art. 563. § 1). Zgłoszenie wady powinno zostać dokonane sprzedawcy w ciągu maksymalnie 14 dni od wykrycia, najszybciej jak to możliwe, w formie pisemnej, najlepiej listu poleconego z potwierdzeniem odbioru. Ułatwi to udowodnienie zgłoszenia wady – uzupełnia informacje Wojciech Godzina.
Co może zażądać kupujący od sprzedawcy auta?
Nabywca używanego samochodu w przypadku stwierdzenia wad może żądać od sprzedawcy obniżenia ceny o pewną kwotę np. kosztów naprawy lub obniżenia wartości pojazdu. - Aby oszacować wysokość roszczeń warto udać się do mechanika, który przygotuje wycenę naprawy – radzi Radosław Pluciński.
- Kupujący może zlecić wycenę wartości pojazdu przez rzeczoznawcę samochodowego - uwzględni on ujawnione wady np. uszkodzenie pojazdu w wyniku wypadku. Nabywca może również odstąpić od umowy i zażądać zwrotu całej kwoty od sprzedawcy. Po skutecznym odstąpieniu umowa jest uznawana za niezawartą a kupujący z chwilą złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy traci prawo do korzystania z pojazdu zaś sprzedający musi przyjąć zwrot pojazdu (art. 5614 k.c.) – dodaje mecenas.
Oczywiście sprzedający może nie uznać roszczeń i odmówić zwrotu pieniędzy. W takim przypadku konieczne będzie wytoczenie powództwa o zapłatę, w którym należy wykazać istnienie wad samochodu oraz zgłoszenie w odpowiednim terminie.
Dlatego warto dokonywać wszystkich zgłoszeń na piśmie. Jeżeli konsument zażądał od przedsiębiorcy obniżenia ceny i wskażę kwotę obniżki, a sprzedający nie odpowiedział na żądanie w ciągu 14 dni to przyjmuje się, iż uznał wadę i zgodził się na obniżenie ceny (Art. 5615 k.c.).
Wyłączenia odpowiedzialność sprzedającego
Sprzedający nie odpowiada za wady, gdy kupujący wiedział o nich w chwili jej wydania. - Kupno używanego pojazdu zawsze pociąga za sobą ryzyko zużycia części oraz awarii, które rośnie z biegiem lat - uważa Wojciech Godzina.
- Dlatego sprzedający może zostać pociągnięty do odpowiedzialności, jeżeli nie poinformował kupującego o nadmiernym zużyciu elementów samochodu lub uszkodzeniu części, mogących doprowadzić do poważnej awarii (Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 13 marca 1981r., sygn. akt III CRN 31/81). Ponadto kupujący powinien dochować pewnych aktów staranności, takich jak oględziny pojazdu czy sprawdzenie numeru VIN w bazie skradzionych pojazdów – dodaje Wojciech Godzina.
Przy zakupie samochodu z komisu sprzedający (komitent) jest zwolniony z odpowiedzialności za ukryte wady, również wady prawne, jeżeli poinformował o nich kupującego (art. 770 k.c.). W przypadku, gdy auto zostało kupione na licytacji przeprowadzonej przez komornika, kupujący nie może zarzucać, że pojazd ma wady fizyczne lub prawne.
Radca prawny kancelarii Pluciński&Partnerzy zarządzający biurem w Warszawie. Stypendysta Fundacji GFPS w Monachium. Ukończył m in. podyplomowe studia MBA w języku niemieckim na WSPiZ im. Koźmińskiego w Warszawie. Współpracował z KGHM Polska Miedź, Sikla Polska, Aluform, Winkelmann, ISE Industries. Wykładowca i autor tekstów. Specjalizuje się w obsłudze prawnej spółek zarówno w języku polskim jak i niemieckim z zakresu m.in.: prawa handlowego i gospodarczego, prawa cywilnego i prawa pracy, prawa wekslowego, prawa przewozowego krajowego i międzynarodowego, prawa ubezpieczeń, prawa leasingowego, prawa budowlanego i nieruchomości, prawa administracyjnego, prawa ochrony środowiska, prawa podatkowego.
Aplikant radcowski kancelarii Pluciński&Partnerzy. Absolwent prawa Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz prawa europejskiego na Uniwersytecie w Antwerpii (Belgia). Specjalizuje się w obsłudze prawnej spółek zarówno w języku polskim jak i angielskim z zakresu m.in.: materialnym oraz procesowym prawie cywilnym, postępowaniu egzekucyjnym, prawie przewozowym, prawie ubezpieczeniowym, prawie handlowym, prawie pracy, prawie konkurencji, europejskim prawie gospodarczym, prawie upadłościowym i naprawczym.