Minister podał daty. Wiemy, kiedy podatek od aut spalinowych

Nowy wiceminister klimatu i środowiska zapowiedział, że ministerstwo będzie kontynuowało politykę poprzedniego rządu w sprawie nałożenia opłat i podatków na posiadaczy aut spalinowych. W rozmowie dla Rp.pl podał daty.

Olej napędowy jest o tyle droższy od benzyny, że niekoniecznie opłaca się jeździć dieslem. Podatki i opłaty nałożone na posiadaczy aut spalinowych są nieuchronne
Źródło zdjęć: © Autokult
Marcin Łobodziński

— To, co ja chciałbym zrobić, to zaproponować rozwiązania najbardziej neutralne dla obywateli z finansowego punktu widzenia — zapowiedział nowy wiceminister klimatu i środowiska Krzysztof Bolesta zapytany o wprowadzenie opłat za posiadanie aut spalinowych. Zdradził też, że na razie nie wiadomo, jaki kształt będą miały przepisy i że jest za wcześnie, by mówić o szczegółach.

W rozmowie z Rp.pl przyznał, że chciałby wprowadzić niebrany do tej pory pod uwagę czynnik wpływający na opłatę, czyli masę pojazdu. Podobnie jak politykom Lewicy, przeszkadzają mu SUV-y, które zajmują zbyt wiele przestrzeni w mieście i za to powinny być obciążone opłatą. — Problem z dużymi SUV-ami narasta, SUV-izacja motoryzacji to bardzo złe zjawisko — stwierdził w wywiadzie.

Wiceminister zwrócił uwagę na trend "puchnięcia" samochodów, że są coraz większe i coraz cięższe, co ma niekorzystny jego zdaniem wpływ na bezpieczeństwo i środowisko. Warto zwrócić uwagę, że ten trend to nic innego jak odpowiedź producentów samochodów na politykę środowiskową całej Unii Europejskiej, która przez wprowadzenie norm emisyjnych zachęca do produkowania i kupowania dużych, ciężkich aut, a małe i ekonomiczne stara się wyeliminować z rynku.

Krzysztof Bolesta podał daty wprowadzenia nowych opłat. Rejestracyjna, czyli jednorazowa opłata uiszczana podczas rejestracji pojazdu, pojawi się w pierwszym kwartale 2025 roku. Natomiast podatek od posiadania samochodu spalinowego pojawi się w 2026 roku.

Wybrane dla Ciebie
Ram Rampage wjeżdża do Europy. Hybrydy? Nie tutaj
Ram Rampage wjeżdża do Europy. Hybrydy? Nie tutaj
Jak Lamborghini stało się specjalistą od wyścigów? Sprawdziłem to na dorocznych Mistrzostwach Świata tej marki
Jak Lamborghini stało się specjalistą od wyścigów? Sprawdziłem to na dorocznych Mistrzostwach Świata tej marki
Prezydent wetuje przywilej dla "elektryków". Wszystko przez "wrzutkę"
Prezydent wetuje przywilej dla "elektryków". Wszystko przez "wrzutkę"
Pierwsza jazda: elektryczna Toyota Hilux. Tak, ma to sens
Pierwsza jazda: elektryczna Toyota Hilux. Tak, ma to sens
Bezbłędny Norris wygrywa w Sao Paulo i powiększa przewagę w mistrzostwach
Bezbłędny Norris wygrywa w Sao Paulo i powiększa przewagę w mistrzostwach
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Test: Audi A6 Limousine e-hybrid – szwajcarska czekolada
Test: Audi A6 Limousine e-hybrid – szwajcarska czekolada
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech