Nowe Audi RS6 Avant: premiera 600‑konnej bestii z nadwoziem kombi
Najnowsze Audi RS6 nie będzie mocniejsze od poprzednika, ale zostanie utrzymana koncepcja superszybkiego kombi. Jest też napęd na cztery koła oraz jako nowość - zelektryfikowany silnik.
20.08.2019 | aktual.: 24.03.2023 16:37
Chociaż… jeszcze nie wszystko jest przesądzone. Nieoferowane już RS6 Avant ostatniej generacji startowało z poziomu mocy 560 KM i dopiero wersja Performance podniosła go do 605 KM. Nowy model startuje od 600 KM, a nikt nie powiedział, że nie będzie mocniejszego wariantu. Tak było ostatnio, tak jest teraz m.in. z BMW M5, które z pakietem Competition ma 625-konny silnik.
Nowy, zelektryfikowany silnik RS6
Jednostka napędowa 4.0 TFSI V8 montowana w nowym Audi RS6 Avant rozwija 600 KM mocy oraz moment obrotowy 800 Nm dostępny w wysokim zakresie od 2100 do 4500 obr./min. Dzięki temu sprint do 100 km/h zajmuje tylko 3,6 sekundy. Prędkość maksymalna została oczywiście ograniczona do 250 km/h, ale samochód wyposażony w opcjonalny pakiet dynamiczny zwiększa ją do 280 km/h lub z pakietem dynamicznym plus do 305 km/h.
Największą nowością w silniku nowego RS6 jest system MHEV, czyli mikrohybrydowy układ pracujący w systemie 48-woltowym. Pozwala włączać i wyłączać motor benzynowy podczas jazdy w zakresie prędkości od 55 do 160 km/h. Alternator-rozrusznik RSG odzyskuje też energię podczas hamowania i kieruje ją do dodatkowej, litowo-jonowej baterii. Z niej pobierany jest prąd do zasilania wszystkich odbiorników podczas jazdy z wyłączonym silnikiem spalinowym, co może trwać nawet 40 sekund. Dokładnie taki sam system ma Audi S6/S7.
Technika MHEV umożliwia włączanie się systemu start/stop już przy prędkości 22 km/h. W ten sposób udało się osiągnąć redukcję zużycia paliwa nawet o 0,8 l/100 km w codziennym użytkowaniu .
Kolejnym ekologicznym dobrodziejstwem jest system odłączania cylindrów Cylinder on demand. System ten przy niskich i średnich obciążeniach silnika, a na wysokich biegach, odłącza cylindry nr 2, 3, 5 i 8 poprzez wyłącznie wtrysku, zapłonu i zamknięcie zaworów. Wówczas jednostka V8 pracuje w trybie 4-cylindrowym.
W przeciwieństwie do wysokoprężnego Audi S6, benzynowy motor V8 modelu RS6 generuje prawdziwe, rasowe brzmienie, a kierowca ma wpływ na pracę i odgłosy wydawane przez układ wydechowy. W konfigurowalnych trybach RS1 i RS2 to on decyduje o tym, czy dźwięk dochodzący z wydechu na być sportowy czy łagodny.
Nowe przeniesienie napędu Audi RS6
Podobnie jak ostatnia generacja RS6, tak tez najnowsza jest wyposażona w 8-biegowy automat Tiptronic, ale teraz z przełożeniami i sposobem pracy dostosowanym do najnowszych norm emisji spalin. Na chwilę obecną trudno to ocenić, ale miejmy nadzieję, że nie pracuje tak ospale jak m.in. w RS4 czy nawet S7.
Tradycyjnie model ten został wyposażony w stały napęd na cztery koła z niesymetrycznym mechanizmem różnicowym, rozdzielającym moment pomiędzy osie w proporcji 40:60 (przód:tył). Jego sterowaniem zajmuje się kontrola trakcji, która niweluje poślizg i przenosi moment na to koło, które ma w danej chwili lepszą przyczepność.
Zawieszenie Audi RS6
Nowe Audi RS6 jest standardowo wyposażone w adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne. Wysokość i twardość zawieszenia można regulować. Ma też automatyczną regulację poziomu.
Nadwozie RS6 Avant jest o 20 mm niżej zawieszone niż nadwozie standardowego A6 Avant. Przy prędkości powyżej 120 km/h obniża się o kolejne 10 mm. Z kolei przy niskich prędkościach można je podnieść o 20 mm, np. podczas parkowania lub pokonywania wysokiego krawężnika. Szeroki zakres możliwości regulacji ma zwiększyć również komfort jazdy.
Do wyboru jest także zupełnie inne zawieszenie RS plus, którego konstrukcję oparto na stalowych sprężynach śrubowych i amortyzatorach adaptacyjnych z trzypoziomowym zakresem regulacji. Są połączone ze sobą po przekątnej za pośrednictwem przewodów olejowych oraz centralnego zaworu. Podczas szybkiego pokonywania zakrętów czy hamowania, zawory regulują przepływ oleju pomiędzy sobą dodatkowo wzmacniając siłę tłumienia na odpowiednich kołach, niemal całkowicie niwelując ruchu poprzeczne i wzdłużne nadwozia.
Kolejna ważna rzecz to układ czterech kół skrętnych, który opcjonalnie można nabyć z pakietem dynamicznym i z pakietem dynamicznym plus. W połączeniu z progresywnym, sportowym układem kierowniczym, nowe RS6 ma być samochodem niezwykle precyzyjnym i zwinnym, zwłaszcza jak na swoje gabaryty.
Przy niskich prędkościach tylne koła skręcają o maksymalnie pięć stopni w kierunku przeciwnym do kąta skrętu kół przednich. Zmniejsza to promień skrętu o metr i wpływa na zwrotność samochodu w ruchu miejskim i w wolnych, ciasnych zakrętach. Przy prędkościach średnich i wyższych, koła tylne skręcają o maksymalnie dwa stopnie w kierunku tym samym, co koła przednie, wpływając w ten sposób na stabilność, zwłaszcza w sytuacjach, np. szybkiej zmiany pasa ruchu.
Standardowo nowe Audi RS6 Avant jest wyposażone w 21-calowe obręcze kół i ogumienie o rozmiarze 275/35, a opcjonalnie w 22-calowe z ogumieniem 285/30. Z kolei tarcze hamulcowe mają standardową średnicę 420 mm z przodu i 370 mm z tyłu, a opcjonalne ceramiczne odpowiednio 440 mm i 370 mm. Ważą przy tym o 34 kg mniej niż stalowe.
Najważniejsze za nami, a co widać?
Najnowsza generacja Audi RS6 jawi się jako wyjątkowo agresywne stylistycznie kombi, które poszerzono o 80 mm względem standardowego A6 Avant. Wszystkie elementy zewnętrzne - z wyjątkiem przednich drzwi, dachu i klapy bagażnika – zostały stworzone wyłącznie na potrzeby RS. Przedni zderzak ma ostrzejsze niż kiedykolwiek linie, a tylny wyposażono w listwę podkreślającą dwie potężne końcówki wydechu.
Przednie reflektory z technologią laserową RS Matrix LED mają przyciemnione klosze, podobnie jak tylne światła diodowe. Nowe RS6 wyróżnia brak charakterystycznego obramowania Singleframe oraz logo quattro na przednim zderzaku.
Kiedy w sprzedaży?
Nowe Audi RS6 Avant będzie dostępne w Europie w pierwszym kwartale roku 2020. Jest to też pierwsza generacja tego modelu dostępna na rynku amerykańskim.