Nowe Audi RS 3 już w Polsce. To potwór, który pożera Nürburgring jak (kiedyś) superauta

7:40. To liczba, która na prezentacji nowego RS 3 padała kilka razy. W takim czasie Zielone Piekło pokonał Veyron, Murcielago czy McLaren SLR. I w tyle tor przejechało też nowe dziecko Audi, które w przeciwieństwie do tamtych aut jest kompaktem.

Audi RS 3Audi RS 3
Źródło zdjęć: © Fot. Michał Zieliński
Michał Zieliński

Do 2033 roku Audi chce zrezygnować z produkcji aut spalinowych. Jednak nim ten moment nastąpi, Niemcy nie zwalniają tempa. Rodzina RS-ów doczekała się nowego członka i jest nim kolejne wcielenie kompaktowego RS 3. W porównaniu do poprzednika jest agresywniejsze, nowocześniejsze oraz – co najważniejsze – szybsze. I to jest szybsze tam, gdzie się liczy.

Audi RS 3
Audi RS 3 © Fot. Michał Zieliński

Jeszcze przed zdjęciem kamuflażu nowe RS 3 pobiło rekord Nürburgringu w klasie kompaktów. Kierujący wozem Frank Stippler wykręcił czas 7:40,748 minuty, czyli zbliżony do tego, jaki kiedyś oferowały tylko superauta. Jak to możliwe? Marcin Łobodziński zwracał uwagę na coraz lepszą nawierzchnię toru, ale też na moc i opony. Tutaj audi jechało na opcjonalncyh semi-slickach Pirelli P Zero Trofeo R.

Właśnie, moc. To ciekawy aspekt, bo w porównaniu do poprzednika wartość... nie wzrosła. Pod maską ciągle pracuje pięciocylindrowa jednostka o pojemności 2,5 l i ciągle generuje imponujące 400 KM, choć są one teraz dostępne od 5600 obr./min. Wzrósł za to moment obrotowy, który teraz sięgnął 500 Nm. Sprint do setki wynosi 3,8 s, a prędkość maksymalna może być ograniczona do nawet 290 km/h (w pakiecie Dynamic Plus z ceramicznymi hamulcami).

Audi RS 3
Audi RS 3 © Fot. Michał Zieliński

RS 3 jednak nie ma być królem prostych. Audi sięgnęło po mechanizm RS Torque Splitter, który ma efektywnie dozować moment pomiędzy kołami na łuku, by jak najszybciej pokonywać zakręty. Pojawił się też dwa nowe tryby jazdy: RS Torque Rear dla lubiących polatać bokami oraz RS Performance do osiągania jak najlepszych wyników na torze. To właśnie ten ostatni był włączony w aucie, które pobiło rekord Nürburgringu.

Nowe Audi RS 3 jest już dostępne w Polsce. Ceny startują od 275 tys. zł za wersję hatchback lub 284 tys. zł za Limousine. Dopłata do pakietu Dynamic Plus wynosi 10 910 zł i wymaga dokupienia ceramicznych hamulców za 27 400 zł.

Audi RS 3
Audi RS 3 © Fot. Michał Zieliński
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach