Nissan Qashqai z nowym dieslem 1.7 dCi. Silnik jest rewelacyjny
Rzadko się zdarza, by silnik, który przynajmniej na papierze niczym nie wyróżnia się pośród innych, okazał się tak dobry. Nowy diesel instalowany do Nissana Qashqaia rozwija moc 150 KM i potrafi zachwycić.
Nissan Qashqai 1.7 dCi 4x4 MT - test, opinia
Nissan Qashqai był kilkukrotnie testowany przez kolegów redakcyjnych, więc nie będę się rozpisywał o samym modelu, który pomimo upływu lat wciąż jest aktualny i nie brakuje mu niczego względem konkurentów.
Po ostatnim liftingu mam wrażenie, że został lepiej wykonany, z przyjemniejszych materiałów we wnętrzu. Oferuje sporą przestrzeń i wyjątkowo praktyczny bagażnik z podwójną, dwuczęściową podłogą, która pozwala go świetnie zagospodarować.
Ma też nieco za wysoką jak dla mnie pozycję za kierownicą, która tak na dobrą sprawę jest jedyną poważniejszą wadą dla wyższych kierowców. Za wysoką nie względem podłogi, lecz sufitu. Prowadząc to auto cały czas miałem wrażenie, że na wyboju uderzę głową w podsufitkę.
To efekt zastosowania dużego, panoramicznego dachu, który jest częścią pakietu premium za 4580 zł. Można dokupić go do wersji Tekna. Za te pieniądze otrzymacie także świetne nagłośnienie marki Bose oraz ogrzewaną przednią szybę, więc warto wydać te pieniądze.
1.7 dCi - jeden z najlepszych diesli, jakimi ostatnio jeździłem
Na pewno warto też dołożyć 8000 zł do nowego diesla 1.7 dCi o mocy 150 KM. To różnica względem bazowej jednostki wysokoprężnej 1.5 dCi (115 KM). Nowy silnik Nissana jest oczywiście odpowiedzią na wyśrubowane normy emisji spalin Euro 6d Temp. Ma więc wszystko, co w nowym dieslu być powinno, czyli kompaktową, zwarta budowę ułatwiającą rozgrzewanie oraz system SCR.
Jednak najważniejsze co ma, to znakomite parametry i właściwości. 150 KM mocy i 340 Nm momentu obrotowego to wartości, które całkowicie wyczerpują temat napędzania kompaktowego crossovera. Jednak rewelacyjne osiągi zawdzięcza nie samym wartościom maksymalnym, ale sposobowi, w jaki pracuje w pełnym zakresie obrotów.
Maksimum momentu pojawia się już od 1750 obr./min i tej granicy warto się trzymać, oczekując od auta dobrego przyspieszenia. Jednak to wcale nie oznacza, że nie można korzystać z niższych obrotów. Wręcz przeciwnie.
Przy 60 km/h na szóstym biegu motor pracuje na obrotach ok. 1100 i bez najmniejszego problemu przyspiesza. Gdy wskazówka dotyka wartości 1500, można śmiało się rozpędzać bez najmniejszych wibracji. Po przekroczeniu 1750 wskazówka prędkościomierza sunie już w znacznie lepszym tempie.
Turbodziura to zjawisko, które prawie w tym dieslu nie występuje. W pełnym zakresie obrotów, aż do 4500 motor jest żwawy. Przyspieszenie do 100 km/h w czasie 9,5 s sprawia, że Nissan Qashqai daje sporo radości z jazdy. A to przecież tylko jedna strona medalu.
Drugą jest spalanie – równie dobre jak przyspieszenie. Na autostradzie przy prędkości 140 km/h potrzebuje 6,8 l/100 km. To oznacza, że w pełni zatankowanym autem przejedziecie prawie 1000 km. Po autostradzie! Tylko musicie wybrać wersję 4x4, która ma o 10 l większy zbiornik paliwa od odmian przednionapędowych.
Na drodze krajowej, jadąc zgodnie z przepisami, uzyskacie wynik 4,3 l/100 km, a jadąc dynamicznie, jak większość kierowców - maksymalnie 6,0 l/100 km. Przy stałej prędkości 90 km/h nowy diesel wyssa z baku Qashqaia 4,5 l/100 km.
Co z tym układem napędowym?
Mój pierwszy test samochodu marki Nissan z silnikiem Diesla miał miejsce w 2011 roku i od tej pory nic się nie zmieniło. Niezależnie od typu silnika czy modelu, zawsze jest to samo – problem z ruszaniem i gaśnięciem. Zduszenie silnika przy ruszaniu to niemal standard.
Nie wiem, czy wina leży po mojej stronie czy kalibracji sprzęgła, czy może silnika, ale liczba takich sytuacji w przypadku samych aut Nissana jest większa niż wszystkich innych pojazdów testowanych przez rok razem wziętych.
Sama skrzynia biegów, pomimo długiego drążka i jego skoku, pracuje poprawnie, a przełożenia są dobrane bardzo dobrze. Bezstopniowy automat Xtronic wymaga dopłaty 8400 zł i warto tę opcję przemyśleć na przykład do miasta, tyle tylko, że trzeba wybrać model z napędem na cztery koła.
Napęd 4x4 jest opcją dla auta z manualną skrzynią biegów. Kosztuje 7700 zł i w mojej opinii nawet się przydaje przy tak dużej sile napędowej na kołach. Jego sporą zaletą jest możliwość wyłączenia, co ułatwia ruszanie w mieście (tryb 2WD) lub zablokowania na grżąskim czy bardzo śliskim podłożu. Sprzęgło szybko dołącza tylną oś. Spód auta i prześwit pozwalają na jazdę w niezbyt wymagającym terenie.
- Duża ilość miejsca
- Świetny bagażnik
- Bardzo dobre prowadzenie (przyczepność), zwłaszcza na nierównościach
- Świetne osiągi, wyjątkowa elastyczność silnika
- Niskie zużycie paliwa
- Wysoka kultura pracy silnika
- Bardzo dobre reflektory diodowe
- Zbyt wysoka pozycja za kierownicą
- Praca układu sprzęgła (gaśnięcie silnika przy ruszaniu)
- Mało miejsca dla dzieci z tyłu na stopy
- Automat tylko w połączeniu z napędem na cztery koła
Nissan Qashqai 1.7 dCi 4x4 MT Tekna - dane techniczne, osiągi
Silnik i napęd: | ||
---|---|---|
Układ i doładowanie: | R4 | |
Rodzaj paliwa: | diesel | |
Ustawienie: | poprzeczne | |
Rozrząd: | DOHC | |
Objętość skokowa: | 1749 cm3 | |
Moc maksymalna: | 150 KM przy 3500 obr/min | |
Moment maksymalny: | 340 Nm przy 1750 obr/min | |
Skrzynia biegów: | manualna, 6-biegowa | |
Typ napędu: | na cztery koła | |
Hamulce przednie: | Tarczowe | |
Hamulce tylne: | Tarczowe | |
Zawieszenie przednie: | Kolumny MacPhersona | |
Zawieszenie tylne: | Wielowahaczowe | |
Koła, ogumienie przednie: | 225/45 R19 | |
Koła, ogumienie tylne: | 225/45 R19 | |
Masy i wymiary: | ||
Typ nadwozia: | SUV | |
Liczba drzwi: | 5 | |
Masa własna: | 1620 kg | |
Ładowność: | 457 kg | |
Maksymalna masa przyczepy: | 2000 kg | |
Długość: | 4394 mm | |
Szerokość: | 1806 mm | |
Wysokość: | 1595 mm | |
Rozstaw osi: | 22646 mm | |
Pojemność zbiornika paliwa: | 65 l | |
Pojemność bagażnika: | 410 l z systemem BOSE i zestawem naprawczym | |
Osiągi: | ||
Katalogowo: | Pomiar własny: | |
Przyspieszenie 0-100 km/h: | 9,5 s | |
Prędkość maksymalna: | 192 km/h | |
Zużycie paliwa (miasto): | --- | 6,0 l/100 km |
Zużycie paliwa (trasa): | --- | 4,5 l/100 km |
Zużycie paliwa (autostrada): | --- | 6,8 l/100 km |
Zużycie paliwa (mieszane): | 5,9-6,1 l/100 km | 5,8 l/100 km |
Emisja CO2: | 155-160 g/km | |
Test zderzeniowy Euro NCAP: | 5 gwiazdek | |
Cena: | ||
Model od: | 79 190 zł | |
Diesel 1.7 dCi od: | 90 990 zł | |
Samochód testowy od: | 127 390 zł |