Niewłaściwe paliwo w baku – co zrobić?

Nalanie niewłaściwego paliwa nie zawsze kończy się katastrofą, ale niekiedy może spowodować poważną awarię. Sprawdźcie, w jakich sytuacjach nie można uruchamiać auta i co trzeba zrobić z samochodem.

Po wlaniu niewłaściwego paliwa należy natychmiast wezwać pomocPo wlaniu niewłaściwego paliwa należy natychmiast wezwać pomoc
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

Teoretycznie nalanie niewłaściwego paliwa jest dość trudne. Po pierwsze, producenci stosują odpowiednie oznaczenia na klapce wlewu paliwa, na pistoletach dystrybutora, a współczesne samochody mają także odpowiedni kształt wlewu paliwa lub zabezpieczenia, m. in. system Easy Fuel.

Zalanie oleju napędowego do samochodu benzynowego nawet technicznie nie jest takie proste (za duża średnica końcówki pistoletu). Niestety pomyłki wciąż się zdarzają. Co możecie zrobić, gdy nalejecie olej napędowy do auta benzynowego lub benzynę do samochodu z silnikiem Diesla?

Olej napędowy w samochodzie na benzynę

Nalanie oleju napędowego do benzynowego samochodu z poprzedniego stulecia – zwłaszcza niezbyt nowoczesnego – nie powinno zaszkodzić, jeżeli jest to dawka kilkunastu proc. niewłaściwego paliwa. W nowszych konstrukcjach od 2000 r. w górę nie warto ryzykować.

Olej napędowy może nie tylko zniszczyć układ oczyszczania spalin (w dalszej konsekwencji), ale także układ paliwowy, a w wyniku spalania oleju napędowego może dojść do zniszczenia tłoków. Tak też stanie się, gdy nalejecie dużo oleju napędowego niezależnie od rocznika samochodu.

Wtedy najlepiej zadzwonić po lawetę i odholować auto do warsztatu. Można też zapytać ubezpieczyciela, czy możliwa jest bezpłatna pomoc w takiej sytuacji i skorzystać z assistance.

Benzyna w samochodzie z silnikiem Diesla

Właściciele diesli są w znacznie lepszej sytuacji. Jedynie około 5-letnie i nowsze auta są zagrożone poważniejszą awarią po dolaniu nawet niewielkiej porcji benzyny. Starszy samochód z wtryskiem Common Rail poradzi sobie z minimalną dawką benzyny (mniej niż litr), a auta z wczesnych lat 90. i starsze nawet z kilku- lub kilkunastoprocentowym dodatkiem niewłaściwego paliwa.

W przypadku nalania większej porcji paliwa, lub niewielkiej do nowoczesnego samochodu, należy wezwać pomoc drogową.

Zbyt niska liczba oktanowa benzyny – Pb95 zamiast Pb98

Jeżeli zatankowałeś benzynę Pb95 do samochodu wymagającego Pb98, nie przyniesie to negatywnych konsekwencji. Postaraj się uzupełnić zbiornik paliwem o wyższej liczbie oktanowej (V-Power, Verva, Ultimate) lub napełniaj go odpowiednim paliwem częściej, niż robisz to normalnie (co około 100 km).

Zbyt wysoka liczba oktanowa benzyny – Pb98 zamiast Pb95

Nalanie paliwa o wyższej liczbie oktanowej niż wymagana przez producenta nie spowoduje żadnych negatywnych konsekwencji.

Co zrobić po nalaniu niewłaściwego paliwa? – zasady ogólne

  • Nie uruchamiać silnika, nie włączać zapłonu!
  • Ustalić, ile nalaliście niewłaściwego paliwa.
  • Ustalić pojemność zbiornika paliwa (instrukcja obsługi, serwis, internet) – zachęcamy do skorzystania z naszej bazy samochodów lub z bazy testów.
  • Obliczyć procentową ilość niewłaściwego paliwa – ilość nalanego paliwa należy pomnożyć przez 100, a następnie ten wynik podzielić przez pojemność zbiornika paliwa. Wynik da procentowy udział niewłaściwego paliwa w zbiorniku przy założeniu, że zatankujecie go do pełna właściwym paliwem.
  • Jeżeli jest to kilka procent i dotyczy starszego auta – uzupełnić zbiornik właściwym paliwem do maksimum (zatankować pod korek).
  • Jeżeli boicie się, że silnik zostanie uszkodzony – wezwijcie pomoc drogową lub odwiedźcie mechanika w pobliżu i zgłoście problem. Sprawdźcie, czy wasze assistance pomoże w takiej sytuacji.
Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇