Niepewna przyszłość hybryd plug-in. O wszystkim zdecydują dopłaty

W Niemczech sprzedaż hybryd typu plug-in leci na łeb na szyję. Z punktu widzenia całej Europy takiego trendu jeszcze nie ma, ale to może być cisza przed burzą. Dane mówią same za siebie. Takie auta oszczędne i ekologiczne są często tylko w laboratorium.

Hybryda plug-in Audi A3Hybryda plug-in Audi A3
Źródło zdjęć: © WP | Mateusz Lubczański
Tomasz Budzik

Hybrydy plug-in to samochody, w których współpracuje silnik spalinowy i elektryczny. Ten drugi zasilany jest z baterii, której stan można uzupełniać za pomocą wtyczki. Pozwala to na przejechanie bez udziału silnika spalinowego od 30 do 50 km, a w najnowszych wersjach tego napędu nawet do 100 km. Sprzedaż hybryd plug-in w Europie wciąż ma się dobrze. Jak informuje Automotive News Europe, w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy najpopularniejsze auto tego typu – Ford Kuga – sprzedał się w liczbie 35,5 tys. egzemplarzy. Cały segment zaś wzrósł względem analogicznego okresu 2022 r. o 4,4 proc. Niewykluczone jednak, że to już koniec prosperity.

W Niemczech, gdzie wycofano dopłaty do samochodów typu plug-in, w ciągu ośmiu miesięcy 2023 r. sprzedaż takich aut spadła o 42 proc względem 2022 r. Dla samochodów tego typu istotny mógł okazać się raport międzynarodowej Rady Czystego Transportu (ICCT), w którym stwierdzono, że rzeczywista emisja CO2 przez hybrydy plug-in przekracza wartości uzyskane w laboratorium trzy-, a nawet pięciokrotnie. Analogicznie jest ze spalaniem.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Honda CR-V - prawdziwa dobra zmiana

Dla zainteresowanych osób nie jest to zaskoczeniem. Już w 2020 r. informowano o katastrofalnych wynikach hybryd plug-in w rzeczywistych warunkach. Nie jest to wina samych samochodów, co faktu, że kupują je osoby, które nie powinny tego robić. Hybrydy plug-in mają sens wówczas, gdy użytkownik ma możliwość codziennego ładowania auta, a nie chce się zdecydować na auto w pełni elektryczne ze względu na nikłą dostępność stacji ładowania w regionie, w którym najczęściej się porusza. Jeśli zwykle nie pokonuje dziennie więcej niż 30-50 km, odniesie korzyść.

Problem polega jednak na tym, że dopłaty kuszą ludzi, w przypadku których tryb używania samochodu nie jest idealny dla hybryd plug-in. Ci zwykle nie doładowują regularnie swoich aut i w efekcie uzyskują zupełnie niesatysfakcjonujące wyniki spalania. Jeśli inne kraje pójdą śladem Niemiec, dopłaty do zakupu hybrydy plug-in znikną. Wówczas może się okazać, że tego typu auta słabo będą bronić się w walce o klienta z autami elektrycznymi. Na te dopłaty będą zapewne jeszcze przez lata.

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów