WAŻNE
TERAZ

Trump zareagował ws. dronów nad Polską

Niemcy płacą mniej? Porównaliśmy ceny aut. Różnica może sięgnąć nawet 80 tys. zł

Mówi się, że niektóre produkty, jak np. elektronika, w Niemczech są tańsze niż w Polsce. A jak to wygląda z autami? Można powiedzieć, że dominuje jedna zasada, a niektóre modele u zachodnich sąsiadów potrafią być kilkadziesiąt tysięcy złotych niższe niż u nas.

Porsche 911 Turbo S można w Niemczech kupić 80 tys. zł taniejPorsche 911 Turbo S można w Niemczech kupić 80 tys. zł taniej
Źródło zdjęć: © fot. Konrad Skura
Filip Buliński

O przewadze jakościowej niektórych produktów (np. środków czystości) sprzedawanych w Niemczech nad tymi dostępnymi w Polsce mówi się od dawna. W dodatku porównanie niektórych cen (np. żywności) w dyskontach czy elektroniki pokazuje, że czasem Niemcy za te same rzeczy faktycznie płacą mniej. A jak jest z samochodami? Postanowiłem to sprawdzić na kilku przykładach.

Najpopularniejsze samochody w Polsce

Pierwsze porównanie obejmuje 7 najpopularniejszych samochodów w Polsce od początku 2021 r. według danych portalu Samar. Przy przeliczaniu cen brałem pod uwagę kurs euro z 29 listopada 2021 r. (1 EUR = 4,70 zł). Oto jak kształtują się różnice w cenach ("+" przy różnicy oznacza kwotę na korzyść Polski, "-" na korzyść Niemiec).

Ceny najpopularniejszych aut PL vs. DE
 Cena w PolsceCena w Niemczech (cena w EUR)Różnica
Toyota Corolla 1.8 Hybrid95 500 zł121 824 zł (25 920 euro)+26 324 zł
Toyota Yaris 1.064 900 zł 75 905 zł (16 150 euro)+11 005 zł
Škoda Octavia 1.0 TSI86 100 zł107 582 zł (22 890 euro)+21 482 zł
Dacia Duster Access51 300 zł56 353 zł (11 980 euro)+5 053 zł
Toyota RAV4 2.5 Hybrid150 900 zł163 043 zł (34 690 euro)+12 143 zł
Škoda Fabia 1.0 80 KM59 100 zł81 028 zł (17 240 euro)+21 928 zł
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI109 900 zł125 960 zł (26 800 euro)+16 060 zł

Jak widać, praktycznie wszystkie samochody są nieco droższe w Niemczech. Trzeba jednak zaznaczyć, że w niektórych przypadkach podstawowe wersje sprzedawane u naszych zachodnich sąsiadów dysponują odrobinę bogatszym wyposażeniem, np. mają automatyczną klimatyzację zamiast manualnej (RAV4) czy skórzaną kierownicę (Corolla). Z kolei ciekawe jest, że w przypadku Hyundaia Tucsona to "polski" egzemplarz ma w podstawie dodatkowe opcje (np. podgrzewanie siedzeń).

Najpopularniejsze modele klasy premium

Kolejnym przykładem są najpopularniejsze modele segmentu premium w Polsce. Tutaj pod uwagę brałem zarówno bazowe wersje, jak i warianty dysponujące większymi silnikami.

Ceny najpopularniejszych aut premium PL vs. DE
 Cena w PolsceCena w Niemczech (cena w EUR)Różnica
Volvo XC60 B4190 900 zł219 960 zł (46 800 euro)+29 060 zł
BMW 318i147 700 zł 180 245 zł (38 350 euro)+32 545 zł
BMW M340i289 800 zł313 490 zł (66 700 euro)+23 690 zł
Audi Q5 35 TDI196 800 zł223 015 zł (47 450 euro)+26 215 zł
Volvo XC40 B4173 900 zł202 335 zł (43 050 euro)+28 435 zł
BMW X3 xDrive 20i213 000 zł241 580 zł (51 400 euro)+28 580 zł
BMW X3 M40i323 000 zł344 980 zł (73 400 euro)+21 980 zł
Audi Q3 35 TFSI143 500 zł169 435 zł (36 050 euro)+25 935 zł
BMW X5 xDrive 25d289 900 zł329 329 zł (70 070 euro)+39 429 zł
BMW X5 M50i470 200 zł477 050 zł (101 500 euro)+6 850 zł

Widać tutaj wyraźnie, że różnice cenowe między poszczególnymi wersjami nie zawsze są większe niż w przypadku niepremiumowych aut. Co więcej, im większy silnik, tym różnica w cenie jest mniejsza. Postanowiłem więc jeszcze sprawdzić kilka innych wybranych modeli.

Ceny wybranych modeli aut PL vs. DE
 Cena w PolsceCena w Niemczech (cena w EUR)Różnica
BMW M3417 900 zł392 450 zł (83 500 euro)-25 450 zł
BMW X3 M Competition474 400 zł 461 540 zł (98 200 euro)-12 860 zł
BMW X5 M Competition670 700 zł683 850 zł (145 500 euro)+13 150 zł
Audi SQ7474 500 zł463 890 zł (98 700 euro)-10 610 zł
Audi RSQ8652 300 zł618 050 zł (131 585 euro)-34 250 zł
Mercedes G350d533 900 zł491 511 zł (104 577 euro)-42 389 zł
Mercedes-AMG G63791 800 zł764 699 zł (162 702 euro)-27 101 zł
Mercedes-AMG GLS 63 4Matic+775 200 zł726 192 zł (154 509 euro)-49 008 zł
Porsche 911 Turbo S1 148 000 zł1 068 103 zł (227 256 euro)-79 897 zł

Doskonale widać, że w Polsce ceny mocniejszych i bardziej prestiżowych modeli i wersji aut są wyższe niż w Niemczech. To różnica od kilkunastu do nawet blisko 80 tys. zł. Jednym z powodów jest opodatkowanie — w Polsce obowiązuje m.in. wysoka akcyza na samochody z silnikami o pojemności większej niż 2 litry. Innym czynnikiem, który ma tu znaczący wpływ, jest rosnący kurs euro.

Podsumowując, w niektórych przypadkach, szczególnie jeśli mowa o "przyziemnych" autach, Niemcom opłacałoby się przyjeżdżać do nas kupować samochody. Gdy jednak zaczynamy mówić o "wyższej półce", sytuacja jest odwrotna.

Wybrane dla Ciebie

Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km