Niemcy płacą mniej? Porównaliśmy ceny aut. Różnica może sięgnąć nawet 80 tys. zł
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Mówi się, że niektóre produkty, jak np. elektronika, w Niemczech są tańsze niż w Polsce. A jak to wygląda z autami? Można powiedzieć, że dominuje jedna zasada, a niektóre modele u zachodnich sąsiadów potrafią być kilkadziesiąt tysięcy złotych niższe niż u nas.
O przewadze jakościowej niektórych produktów (np. środków czystości) sprzedawanych w Niemczech nad tymi dostępnymi w Polsce mówi się od dawna. W dodatku porównanie niektórych cen (np. żywności) w dyskontach czy elektroniki pokazuje, że czasem Niemcy za te same rzeczy faktycznie płacą mniej. A jak jest z samochodami? Postanowiłem to sprawdzić na kilku przykładach.
Najpopularniejsze samochody w Polsce
Pierwsze porównanie obejmuje 7 najpopularniejszych samochodów w Polsce od początku 2021 r. według danych portalu Samar. Przy przeliczaniu cen brałem pod uwagę kurs euro z 29 listopada 2021 r. (1 EUR = 4,70 zł). Oto jak kształtują się różnice w cenach ("+" przy różnicy oznacza kwotę na korzyść Polski, "-" na korzyść Niemiec).
Cena w Polsce | Cena w Niemczech (cena w EUR) | Różnica | |
---|---|---|---|
Toyota Corolla 1.8 Hybrid | 95 500 zł | 121 824 zł (25 920 euro) | +26 324 zł |
Toyota Yaris 1.0 | 64 900 zł | 75 905 zł (16 150 euro) | +11 005 zł |
Škoda Octavia 1.0 TSI | 86 100 zł | 107 582 zł (22 890 euro) | +21 482 zł |
Dacia Duster Access | 51 300 zł | 56 353 zł (11 980 euro) | +5 053 zł |
Toyota RAV4 2.5 Hybrid | 150 900 zł | 163 043 zł (34 690 euro) | +12 143 zł |
Škoda Fabia 1.0 80 KM | 59 100 zł | 81 028 zł (17 240 euro) | +21 928 zł |
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI | 109 900 zł | 125 960 zł (26 800 euro) | +16 060 zł |
Jak widać, praktycznie wszystkie samochody są nieco droższe w Niemczech. Trzeba jednak zaznaczyć, że w niektórych przypadkach podstawowe wersje sprzedawane u naszych zachodnich sąsiadów dysponują odrobinę bogatszym wyposażeniem, np. mają automatyczną klimatyzację zamiast manualnej (RAV4) czy skórzaną kierownicę (Corolla). Z kolei ciekawe jest, że w przypadku Hyundaia Tucsona to "polski" egzemplarz ma w podstawie dodatkowe opcje (np. podgrzewanie siedzeń).
Najpopularniejsze modele klasy premium
Kolejnym przykładem są najpopularniejsze modele segmentu premium w Polsce. Tutaj pod uwagę brałem zarówno bazowe wersje, jak i warianty dysponujące większymi silnikami.
Cena w Polsce | Cena w Niemczech (cena w EUR) | Różnica | |
---|---|---|---|
Volvo XC60 B4 | 190 900 zł | 219 960 zł (46 800 euro) | +29 060 zł |
BMW 318i | 147 700 zł | 180 245 zł (38 350 euro) | +32 545 zł |
BMW M340i | 289 800 zł | 313 490 zł (66 700 euro) | +23 690 zł |
Audi Q5 35 TDI | 196 800 zł | 223 015 zł (47 450 euro) | +26 215 zł |
Volvo XC40 B4 | 173 900 zł | 202 335 zł (43 050 euro) | +28 435 zł |
BMW X3 xDrive 20i | 213 000 zł | 241 580 zł (51 400 euro) | +28 580 zł |
BMW X3 M40i | 323 000 zł | 344 980 zł (73 400 euro) | +21 980 zł |
Audi Q3 35 TFSI | 143 500 zł | 169 435 zł (36 050 euro) | +25 935 zł |
BMW X5 xDrive 25d | 289 900 zł | 329 329 zł (70 070 euro) | +39 429 zł |
BMW X5 M50i | 470 200 zł | 477 050 zł (101 500 euro) | +6 850 zł |
Widać tutaj wyraźnie, że różnice cenowe między poszczególnymi wersjami nie zawsze są większe niż w przypadku niepremiumowych aut. Co więcej, im większy silnik, tym różnica w cenie jest mniejsza. Postanowiłem więc jeszcze sprawdzić kilka innych wybranych modeli.
Cena w Polsce | Cena w Niemczech (cena w EUR) | Różnica | |
---|---|---|---|
BMW M3 | 417 900 zł | 392 450 zł (83 500 euro) | -25 450 zł |
BMW X3 M Competition | 474 400 zł | 461 540 zł (98 200 euro) | -12 860 zł |
BMW X5 M Competition | 670 700 zł | 683 850 zł (145 500 euro) | +13 150 zł |
Audi SQ7 | 474 500 zł | 463 890 zł (98 700 euro) | -10 610 zł |
Audi RSQ8 | 652 300 zł | 618 050 zł (131 585 euro) | -34 250 zł |
Mercedes G350d | 533 900 zł | 491 511 zł (104 577 euro) | -42 389 zł |
Mercedes-AMG G63 | 791 800 zł | 764 699 zł (162 702 euro) | -27 101 zł |
Mercedes-AMG GLS 63 4Matic+ | 775 200 zł | 726 192 zł (154 509 euro) | -49 008 zł |
Porsche 911 Turbo S | 1 148 000 zł | 1 068 103 zł (227 256 euro) | -79 897 zł |
Doskonale widać, że w Polsce ceny mocniejszych i bardziej prestiżowych modeli i wersji aut są wyższe niż w Niemczech. To różnica od kilkunastu do nawet blisko 80 tys. zł. Jednym z powodów jest opodatkowanie — w Polsce obowiązuje m.in. wysoka akcyza na samochody z silnikami o pojemności większej niż 2 litry. Innym czynnikiem, który ma tu znaczący wpływ, jest rosnący kurs euro.
Podsumowując, w niektórych przypadkach, szczególnie jeśli mowa o "przyziemnych" autach, Niemcom opłacałoby się przyjeżdżać do nas kupować samochody. Gdy jednak zaczynamy mówić o "wyższej półce", sytuacja jest odwrotna.