Niemcy płacą mniej? Porównaliśmy ceny aut. Różnica może sięgnąć nawet 80 tys. zł

Mówi się, że niektóre produkty, jak np. elektronika, w Niemczech są tańsze niż w Polsce. A jak to wygląda z autami? Można powiedzieć, że dominuje jedna zasada, a niektóre modele u zachodnich sąsiadów potrafią być kilkadziesiąt tysięcy złotych niższe niż u nas.

Porsche 911 Turbo S można w Niemczech kupić 80 tys. zł taniej
Porsche 911 Turbo S można w Niemczech kupić 80 tys. zł taniej
Źródło zdjęć: © fot. Konrad Skura
Filip Buliński

29.11.2021 | aktual.: 14.03.2023 14:11

O przewadze jakościowej niektórych produktów (np. środków czystości) sprzedawanych w Niemczech nad tymi dostępnymi w Polsce mówi się od dawna. W dodatku porównanie niektórych cen (np. żywności) w dyskontach czy elektroniki pokazuje, że czasem Niemcy za te same rzeczy faktycznie płacą mniej. A jak jest z samochodami? Postanowiłem to sprawdzić na kilku przykładach.

Najpopularniejsze samochody w Polsce

Pierwsze porównanie obejmuje 7 najpopularniejszych samochodów w Polsce od początku 2021 r. według danych portalu Samar. Przy przeliczaniu cen brałem pod uwagę kurs euro z 29 listopada 2021 r. (1 EUR = 4,70 zł). Oto jak kształtują się różnice w cenach ("+" przy różnicy oznacza kwotę na korzyść Polski, "-" na korzyść Niemiec).

Ceny najpopularniejszych aut PL vs. DE
 Cena w PolsceCena w Niemczech (cena w EUR)Różnica
Toyota Corolla 1.8 Hybrid95 500 zł121 824 zł (25 920 euro)+26 324 zł
Toyota Yaris 1.064 900 zł 75 905 zł (16 150 euro)+11 005 zł
Škoda Octavia 1.0 TSI86 100 zł107 582 zł (22 890 euro)+21 482 zł
Dacia Duster Access51 300 zł56 353 zł (11 980 euro)+5 053 zł
Toyota RAV4 2.5 Hybrid150 900 zł163 043 zł (34 690 euro)+12 143 zł
Škoda Fabia 1.0 80 KM59 100 zł81 028 zł (17 240 euro)+21 928 zł
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI109 900 zł125 960 zł (26 800 euro)+16 060 zł

Jak widać, praktycznie wszystkie samochody są nieco droższe w Niemczech. Trzeba jednak zaznaczyć, że w niektórych przypadkach podstawowe wersje sprzedawane u naszych zachodnich sąsiadów dysponują odrobinę bogatszym wyposażeniem, np. mają automatyczną klimatyzację zamiast manualnej (RAV4) czy skórzaną kierownicę (Corolla). Z kolei ciekawe jest, że w przypadku Hyundaia Tucsona to "polski" egzemplarz ma w podstawie dodatkowe opcje (np. podgrzewanie siedzeń).

Najpopularniejsze modele klasy premium

Kolejnym przykładem są najpopularniejsze modele segmentu premium w Polsce. Tutaj pod uwagę brałem zarówno bazowe wersje, jak i warianty dysponujące większymi silnikami.

Ceny najpopularniejszych aut premium PL vs. DE
 Cena w PolsceCena w Niemczech (cena w EUR)Różnica
Volvo XC60 B4190 900 zł219 960 zł (46 800 euro)+29 060 zł
BMW 318i147 700 zł 180 245 zł (38 350 euro)+32 545 zł
BMW M340i289 800 zł313 490 zł (66 700 euro)+23 690 zł
Audi Q5 35 TDI196 800 zł223 015 zł (47 450 euro)+26 215 zł
Volvo XC40 B4173 900 zł202 335 zł (43 050 euro)+28 435 zł
BMW X3 xDrive 20i213 000 zł241 580 zł (51 400 euro)+28 580 zł
BMW X3 M40i323 000 zł344 980 zł (73 400 euro)+21 980 zł
Audi Q3 35 TFSI143 500 zł169 435 zł (36 050 euro)+25 935 zł
BMW X5 xDrive 25d289 900 zł329 329 zł (70 070 euro)+39 429 zł
BMW X5 M50i470 200 zł477 050 zł (101 500 euro)+6 850 zł

Widać tutaj wyraźnie, że różnice cenowe między poszczególnymi wersjami nie zawsze są większe niż w przypadku niepremiumowych aut. Co więcej, im większy silnik, tym różnica w cenie jest mniejsza. Postanowiłem więc jeszcze sprawdzić kilka innych wybranych modeli.

Ceny wybranych modeli aut PL vs. DE
 Cena w PolsceCena w Niemczech (cena w EUR)Różnica
BMW M3417 900 zł392 450 zł (83 500 euro)-25 450 zł
BMW X3 M Competition474 400 zł 461 540 zł (98 200 euro)-12 860 zł
BMW X5 M Competition670 700 zł683 850 zł (145 500 euro)+13 150 zł
Audi SQ7474 500 zł463 890 zł (98 700 euro)-10 610 zł
Audi RSQ8652 300 zł618 050 zł (131 585 euro)-34 250 zł
Mercedes G350d533 900 zł491 511 zł (104 577 euro)-42 389 zł
Mercedes-AMG G63791 800 zł764 699 zł (162 702 euro)-27 101 zł
Mercedes-AMG GLS 63 4Matic+775 200 zł726 192 zł (154 509 euro)-49 008 zł
Porsche 911 Turbo S1 148 000 zł1 068 103 zł (227 256 euro)-79 897 zł

Doskonale widać, że w Polsce ceny mocniejszych i bardziej prestiżowych modeli i wersji aut są wyższe niż w Niemczech. To różnica od kilkunastu do nawet blisko 80 tys. zł. Jednym z powodów jest opodatkowanie — w Polsce obowiązuje m.in. wysoka akcyza na samochody z silnikami o pojemności większej niż 2 litry. Innym czynnikiem, który ma tu znaczący wpływ, jest rosnący kurs euro.

Podsumowując, w niektórych przypadkach, szczególnie jeśli mowa o "przyziemnych" autach, Niemcom opłacałoby się przyjeżdżać do nas kupować samochody. Gdy jednak zaczynamy mówić o "wyższej półce", sytuacja jest odwrotna.

Źródło artykułu:WP Autokult
AudiBMWDacia
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (4)