Używany Mercedes Klasy M W163 - typowe awarie i problemy
Pamiętacie, który z europejskich producentów aut luksusowych jako pierwszy wpadł na pomysł podbicia amerykańskiego rynku za pomocą dużego SUV-a? BMW? Volvo? Nie, pierwszy był Mercedes, który już pod koniec lat 90. zaprezentował swojego reprezentanta tego segmentu oznaczonego jako klasa M powszechnie znanego pod dwuliterową nazwą ML.
02.12.2011 | aktual.: 30.03.2023 09:58
W czerwcu tego roku zadebiutowała już trzecia generacja tego auta, a ja postanowiłem wrócić do korzeni i prześwietlić jego pierwszą odsłonę. Czy Mercedes ML W163 zasługuje na swoją negatywna opinię o wysokiej usterkowości?
- R4 2,3 (150 KM)
- V6 3,2 (218 KM)
- V6 3,7 (235 KM)
- V8 4,3 (272 KM)
- V8 5,0 (292 KM)
- V8 5,5 (347 KM) wersja AMG
Diesle z rodziny CDI:
- R5 2,7 (163 KM)
- V8 4,0 (250 KM)
Które z jednostek napędowych warto polecić? Z benzyniaków godne uwagi są właściwie wszystkie silniki, oprócz motoru bazowego, który jest zdecydowanie za słaby jak na tak ciężkiego SUV-a - przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje mu dokładnie 13,2 sekundy. Ponadto wersja 230 cierpi na kilka poważnych problemów, w tym między innymi: rozciągający się łańcuch rozrządu, zapychający się układ rozcieńczania spalin, awarie cewek i przewodów zapłonowych – te mogą zawieść także w innych wersjach silnikowych.
Kupując diesla musimy liczyć się z podwyższonym ryzykiem wystąpienia awarii. Najczęściej spotykane usterki w jednostkach wysokoprężnych to: uszkodzenie przepływomierza, zacieranie się turbosprężarki, ponadto awariom ulegają też wtryskiwacze. Szczególnie odradzamy wariant 400 CDI, gdzie automatyczna skrzynia biegów nie wytrzymuje przeciążeń związanych z wysokim momentem obrotowym.
Dane techniczne
Samochód wyposażony jest w stały napęd na 4 koła (4Matic II generacji) z centralnym dyferencjałem. Moment obrotowy może być przekazywany za pomocą 5- i 6-biegowej skrzyni manualnej lub 5-stopniowego automatu. Mercedes ML W163 był pierwszym autem, w którym zastosowano nową generację napędu 4Matic.
W przednim zawieszeniu mamy do czynienia z niezależnym układem wielodrążkowym, z tyłu również zastosowano zawieszenie niezależne oparte na drążkach. Samochód zdobył 4 gwiazdki w testach zderzeniowych Euro NCAP.
Awaryjność
Najwięcej problemów w tym modelu sprawia przednie zawieszenie. Najszybciej poddają się sworznie wahaczy i łączniki stabilizatorów, niestety amortyzatory również nie należą do najtrwalszych. Ponadto z tyłu dość często uszkodzeniom ulegają sprężyny. Elektronika silnika też bywa kapryśna, w wielu egzemplarzach wymiany mogą wymagać między innymi czujnik położenia wału korbowego, a także czujnik odpowiedzialny za właściwą pracę wałków rozrządu. Użytkownicy Mercedesa ML W163 narzekają też na niską jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza w autach z pierwszych lat produkcji.
Powszechną przypadłością tego modelu są zapychające się katalizatory, przez co zimny silnik zaraz po odpaleniu gaśnie. Do drobnych, ale uciążliwych usterek należy zaliczyć kapryśny mechanizm składania lusterek oraz problemy z otwieraniem elektrycznych szyb. Zdarza się też, że przednia wycieraczka może się zaciąć i nie wrócić już do pierwotnego położenia.
Przed zakupem powinniśmy też dokładnie obejrzeć elementy nadwozia, które lubią korodować. Warto sprawdzić nadkola, progi i dolne ranty drzwi, a także samo podwozie. Zaglądając pod spód samochodu powinniśmy sprawdzić też stan mostów napędowych i centralnego dyferencjału – zwróćmy uwagę czy nie ma tam żadnych wycieków. W egzemplarzach z automatycznymi skrzyniami biegów może wystąpić defekt jej sterownika lub w przypadku wersji 400 CDI całkowite zniszczenie jej mechanizmu.
Naszym zdaniem
Mercedes ML W163 to prekursor luksusowych europejskich SUV-ów, jest pojemny i komfortowy, a większość oferowanych w nim silników zapewnia dobre lub jak w przypadku topowej odmiany ML55 AMG nawet bardzo dobre osiągi (sprint od 0 do 100 km/h zajmuje jej 6,8 sekundy, a jej prędkość maksymalna to 235 km/h).
Niestety luksus musi swoje kosztować dlatego części do Mercedesa ML mimo jego zaawansowanego wieku nie należą do tanich. Za naprawę skrzyni, remont jednego z silników diesla czy wymianę kilku uszkodzonych elementów zawieszenia zapłacimy kilka tysięcy złotych, a jeśli usterki się skumulują koszty napraw mogą zbliżyć się do wartości auta. Najtańsze używane egzemplarze Mercedesa Klasy M W163 znajdziemy za około 20 000 zł. Uwaga na auta sprowadzone z USA o często niejasnej przeszłości!