Używany Mercedes klasy E W211 - typowe awarie i problemy
„Jest gwiazda - jest jazda” tak zwykli mawiać fani luksusowych aut ze stajni Mercedesa. Najbardziej kultowe pomniki tej niemieckiej marki to oczywiście W123 i W124, niektórzy twierdzą, że to ostatnie prawdziwe Mercedesy. Nowe modele może nie są już tak bezawaryjne jak ich protoplaści, ale nadal nie brakuje im luksusu na wysokim poziomie.
16.07.2011 | aktual.: 30.03.2023 09:58
Jeszcze kilka lat temu wiele osób ze smakiem oglądało się za E-klasą W211. Ta luksusowa limuzyna doskonale łączy w sobie klasyczny design z nowoczesną technologią. Debiut W211 miał miejsce w 2002 roku. Rok później do oferty dołączyła odmiana kombi oznaczona literką „T”.
W 2005 roku Mercedes przeprowadził modernizację jednostek wysokoprężnych. W 2006 roku samochód doczekał się też bardzo dyskretnego liftingu, zmieniony między innymi przedni zderzak i tylne lampy oraz poprawiono klika elementów wewnątrz.
W tym samym czasie pojawiła się też przerażająco szybka udoskonalona wersja AMG o mocy 514 koni mechanicznych, która mocą i osiągami przewyższała BMW M5 i Audi S6. W 2009 roku z taśm produkcyjnych w fabryce, w Stuttgarcie zjechały ostatnie egzemplarze W211, a producent zaprezentował jego następce oznaczonego logotypem W212.
W211 jest dostępny z napędem na tylną lub ze stałym napędem na 4 koła nazywanym 4Matic. W Mercedesie dostępne były trzy przekładnie: 6-biegowy manual bądź 5- lub 7-stopniowy automat. Pod maską E-klasy pracuje jeden z poniższych silników benzynowych:
- R4 1,8 Kompressor (163- 184 KM)
- V6 2,5 (204 KM)
- V6 3,0 (231 KM)
- V6 3,2 (224 KM)
- V6 3,5 (272- 295 KM)
- V8 5,0 (306 KM)
- V8 5,4 (476 KM) E55 AMG
- V8 5,5 (388 KM)
- V8 6,2 (514 KM) E63 AMG
W ofercie silnikowej nie zabrakło także ciekawej gamy diesli z rodziny CDI z wtryskiem typu Common Rail:
- R4 2,1 (122, 136, 150- 170 KM)
- R5 2,7 (177 KM)
- R6 3,2 (204 KM)
- V6 3,0 (190, 211, 224 KM)
- V8 4,0 (260- 314 KM)
Jak widać jednostek napędowych jest tak dużo, że trudno się na coś konkretnego zdecydować. Które silniki cieszą się najlepszą opinią użytkowników? Spośród silników benzynowych najlepszym kompromisem pomiędzy osiągami i spalaniem będzie 1,8-litrowy silnik z kompresorem. Warto jednak, przed zakupem sprawdzić stan jego łańcucha rozrządu. Inne silniki też nie powinny sprawiać większych problemów, ale będą dość sporo palić.
Jeżeli chodzi o diesle to najlepszym wyborem będzie 5-cylindrowy wariant 2,7 CDI. Trwała jest także odmiana 2,1 CDI. Musimy jednak pamiętać, że w egzemplarzach z przebiegami około 200 000 km wymiany mogą wymagać między innymi wtryskiwacze. Jedną z najczęściej spotykanych usterek jest uszkodzenie pompy układu hamulcowego SBC, której wymiana kosztuje około 6 000 zł.
W skrzyniach automatycznych często zawodzi ich sterowanie. Ponadto bardzo szybko zużywają się klocki i tarcze hamulcowe. Użytkownicy W211 narzekają też na częste awarie elektroniki. Tu najczęściej dochodzi do: defektu mechanizmu składania lusterek, awarii systemu multimedialnego Command.
Często też pojawiają się problemy z właściwym działaniem klimatyzacji, źródłem takiego stanu rzeczy jest usterka oprogramowania odpowiedzialnego za jej właściwe działanie. Przyczyną takich problemów jest słabe zabezpieczenie układu elektrycznego przed wilgocią.
Użytkownicy Mercedesa cenią sobie komfortowe zawieszenie W211, niestety nie należy ono do szczególnie trwałych. Tu wymiany wymagają głównie wahacze. Podatne na uszkodzenie są również końcówki drążków kierowniczych. Kolejnym niedopuszczalnym jak na tę klasę auta uchybieniem jest słabe zabezpieczenie antykorozyjne nadwozia, w wyniku czego na karoserii zaczyna pojawiać się rdza.
Podsumowując, Mercedes klasy E W211 to prestiżowa i komfortowa limuzyna z ogromną ilością elektronicznych gadżetów, które sprawiają, że jazda tym autem jest przyjemniejsza. Niestety duży natłok elektroniki generuje też wiele kosztowych w naprawie i trudnych do zdiagnozowania usterek.
Ponadto wysłużone egzemplarze zwłaszcza z silnikami diesla mogą wymagać bardzo kosztownych napraw. Najtańsze Mercedesy W211 kupimy już za około 40 000 zł, ale pamiętajmy, że nie jest to samochód tani w utrzymaniu.