Obraz

Mercedes-Benz X-Class concept (2016) - premiera

Marcin Łobodziński

Mercedes-Benz Vans zaprezentował koncepcję pick-upa o nazwie Klasa X, który zapowiada produkcyjny model tworzony wspólnie z aliansem Renault-Nissan. Zastanawiamy się, czy Niemcy pokazali to dla zmyłki czy naprawdę różnice będą aż tak duże. Zastanawiamy się, ponieważ szpiegowskie fotografie sugerują iż Mercedes pick-up będzie niemal identyczny z Nissanem Navarą.

Teraz zaczynamy w to wątpić. Mercedes już zapowiadając stworzenie takiego pojazdu zapewniał, że samochód będzie zupełnie inny i będzie korzystał tylko z podstawowych rozwiązań technicznych Navary. Jak się domyślamy, chodzi głównie o ramę i wybrane elementy zawieszenia. Szczerze? Gdyby Mercedes Klasy X prowadził się tak jak Nissan NP300 Navara to nie byłaby to ujma na honorze marki z gwiazdą na grillu.

Obraz

Mercedes pick-up ma być pierwszym europejskim pojazdem premium tego segmentu, który zasadniczo należy do aut użytkowych. Inna sprawa, że za projekt i później sprzedaż odpowiada dział użytkowy Mercedes Vans. Jednak Klasa X ma oferować nieznane dotąd doznania klientom preferującym samochody ze skrzynią. Marka ma już w tym doświadczenie - wystarczy porównać model Vito i Klasę V w bogatej wersji wyposażenia.

Mercedes widzi przyszłość swojego modelu w klienteli prywatnej. Zdaniem producenta, segment takich aut jest coraz chętniej wybierany przez użytkowników, którzy nie wykorzystują ich do pracy. Czyżby Mercedes odnalazł m. in. w Europie trend znany w Stanach Zjednoczonych od kilkudziesięciu lat? Klasa X nie będzie raczej konkurowała z takimi producentami jak Ford czy RAM w Ameryce Północnej, a planowane główne rynki zbytu to Argentyna, Brazylia, RPA, Australii, Nowa Zelandia i oczywiście Europa.

Obraz

Volker Mornhinweg, szef Mercedes-Benz Vans zdradził, że auto ma mieć stały napęd na cztery koła i sześciocylindrowy silnik. Obecnie to pierwsze rozwiązanie stosuje wyłącznie Mitsubishi w L200, natomiast sześciocylindrowe silniki odeszły do historii wraz z normą Euro 4 i Euro 5.

Prawdopodobnie Mercedes Klasy X będzie standardowo wyposażony w motor 2,1 litra, który z powodzeniem napędza użytkowe modele tej marki, a w topowej odmianie znajdzie się 3-litrowy diesel V6 znany z modeli wyższej klasy. Będzie to nie tylko pierwszy pick-up premium, ale auto użytkowe zbliżone do SUV-a jak nigdy dotąd.

Obraz

Co ważne, samochód ma być nadal pełnowartościową półciężarówką o ładowności 1,1 tony. Maksymalny uciąg przyczepy to 3,5 tony, czyli są to parametry porównywalne z najlepszymi pick-upami na rynku. Właściwie to są to najlepsze parametry. Topowa odmiana z napędem 4MATIC ma mieć reduktor i elektrycznie uruchamiane blokady mechanizmów różnicowych - centralnego i tylnego. Oczywiście pomocna ma być także specjalnie zaprojektowana kontrola trakcji.

Obraz

Zawieszenie tylne prawdopodobnie będzie odpowiadało temu, jakie obecnie jest w topowych odmianach Nissana NP300 Navara. Z tyłu jest to oś z pięciodrążkowym zawieszeniem opartym na sprężynach śrubowych. Ciekawi jesteśmy czy Mercedes skusi się na adaptacyjne amortyzatory lub system zawieszenia pneumatycznego.

Obraz

Mercedes Klasy X będzie produkowany w kooperacji z Renault-Nissan Alliance. Na rynki europejskie samochody będą składane w fabryce Nissana w Barcelonie, natomiast te przeznaczone na rynki Ameryki Łacińskiej w fabryce Renault w argentyńskiej Cordobie. Na Starym Kontynencie auto zadebiutuje w przyszłym roku, natomiast dopiero w 2018 na pozostałych kontynentach.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność