Maxi Mini – Ac Schnitzer John Cooper Works Coupé Raptor (2012)
Po zeszłorocznym bardzo szybkim modelu Eagle niemiecki tuner, Ac Schnitzer, stworzył jeszcze szybsze Mini, które czasem okrążenia na torze Hockenheim dorównuje Pagani Zondzie S. Oto Raptor…
15.06.2012 | aktual.: 07.10.2022 20:33
Po zeszłorocznym bardzo szybkim modelu Eagle niemiecki tuner, Ac Schnitzer, stworzył jeszcze szybsze Mini, które czasem okrążenia na torze Hockenheim dorównuje Pagani Zondzie S. Oto Raptor…
…czyli mały supersportowy samochód wykonany na bazie Mini John Cooper Works Coupé, który może pogrozić palcem wielu dużo mocniejszym wozom.
Mini z nadwoziem Coupé do produkcji weszło w 2011 roku i prawie od razu było dostępne w wersji JCW. Auto ma zainstalowany w poprzek silnik stworzony wspólnie przez BMW i koncern PSA. Jednostka napędowa N14B16T0 ma cztery cylindry ustawione w rzędzie o łącznej objętości skokowej 1,6 l. Wyposażony w turbodoładowanie motor rozwija moc 211 KM przy 6000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 280 Nm przy 2000-5200 obr./min.
Ważący tylko 1250 kg seryjny wóz od 0 do 100 km/h przyspiesza w 6,40 s i osiąga prędkość 240 km/h. Co prawda nie wiadomo, jakimi przyspieszeniami i prędkością charakteryzuje się podkręcone auto, ale na pewno są one lepsze niż w przypadku fabrycznego samochodu.
Tuner poprzez zainstalowanie sportowego układu wydechowego, montaż nowej turbosprężarki, większej międzystopniowej chłodnicy powietrza doładowującego i innego oprogramowania zwiększył moc jednostki napędowej do 300 KM.
Oczywiście większa moc to nie wszystko. Trzeba ją przekazać jakoś na koła. Aby zminimalizować straty momentu obrotowego, mechanicy zamontowali nowe sportowe sprzęgło. Z kolei żeby jak najlepiej rozprowadzić moc między koła, inżynierowie z Aachen wstawili mechanizm różnicowy o zwiększonym do 75% tarciu wewnętrznym.
Raptor ma także regulowane zawieszenie z możliwością modyfikowania charakterystyki pracy amortyzatorów oraz sportowe stabilizatory. Do tego Mini jest lżejsze od seryjnego samochodu. Z wnętrza została usunięta duża część tapicerki i wspawana klatka bezpieczeństwa.
Zamiast stalowych są teraz kompozytowe panele drzwi, pokrywa silnika, klapa bagażnika, imitacja dyfuzora i tylne skrzydło. Dla zaoszczędzenia kilku kilogramów tuner zmienił fabryczny akumulator na lżejszy litowo-jonowy.
Hamulce z wielkimi tarczami blokowanymi 4-tłoczkowymi zaciskami oraz koła ze sportowymi oponami gwarantują dobre prowadzenie i pełną kontrolę nad samochodem.
Jak wspomniałem wcześniej, osiągi Raptora nie są na razie znane, a Ac Schnitzer chwali się tylko czasem przejazdu okrążenia na małej pętli toru Hockenheimring. 300-konny wóz pokonał ją w 1:10,87 min. To minimalnie lepszy czas niż wynik Porsche 911 Turbo S i Lamborghini Gallardo Superleggery.
Jest to też rezultat lepszy, i to o aż ponad 1,4 s, od czasu poprzedniego rekordzisty wśród Mini – Ac Schnitzera John Cooper Works Eagle.
Na razie Raptor jest jeszcze prototypem, ale tuner przygotowuje niezbędne homologacje i wkrótce ma oferować ten wóz każdemu chętnemu klientowi. Prototypowe auto jest wyceniane na 62 000 euro.
Lista konkurencyjnych aut znajduje się poniżej.
Konkurencja
Dane techniczne
- Typ: R4, BMW/PSA N14B16T0
- Ustawienie: z przodu, poprzecznie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 1598 cmsup3/sup
- Doładowanie: turbosprężarka
- Moc maksymalna: 300 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 187,74 KM/l (seryjny – 132,04 KM/l)
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
- Typ napęd: na przednie koła
Masy i wymiary:
- Długość: 3714 mm
- Szerokość: 1683 mm
- Rozstaw osi: 2467 mmblock position=\inside5490/block
Źródło: WCF