Szybszy od Californii, M3 i 911 Turbo – Ac Schnitzer John Cooper Works Eagle (2011)
Na organizowanej przez SportAuto imprezie o nazwie TunerGP pojawiło się przerobione przez Schnitzera Mini, które osiągnęło na Hockenheim czas lepszy niż BMW M3, Ferrari California czy też Porsche 911 Turbo (996). Co szczególnego jest w tym małym aucie?
20.06.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:55
Eagle powstał na bazie Mini John Cooper Works. Jego sportowy wygląd i agresywne malowanie, to tylko wierzchołek góry lodowej. W rzeczywistości zmian jest mnóstwo, a szary matowy lakier i szachownice na bokach autka, to tylko ozdobniki.
Ac Schnitzer zmienił przedni zderzak i dodał listwy boczne, tylny spojler i tylny „dyfuzor” z włókna węglowego. Ale to nie wszystko z kompozytu węglowego. Z tego materiału są również pokrywa silnika i drzwi. Zmieniono nawet lusterka. Elementy te pozwoliły nieco odchudzić Mini, ale to jeszcze nie było to, czego oczekiwali inżynierowie.
Kolejnym etapem było wymontowanie zbędnych części wyposażenia wnętrza (np. tylnej kanapy), a także wstawienie bocznych i tylnej szyby z Makrolonu® oraz wspawanie klatki bezpieczeństwa. To znowu dało kilkukilogramową oszczędność.
Zamiast na seryjnych JCW jeździ teraz na równie lekkich, ale 18-calowych kołach ze sportowymi oponami o rozmiarze 225/35 R 18.
Usunięto też seryjne przednie fotele, których miejsce zajęły sportowe siedzenia. Dodatkowo skrócono drążek zmiany biegów oraz zmieniono pedały na aluminiowe.
Gdy zakończono etap przebudowy nadwozia i wnętrza, mechanicy wzięli się za podwozie i silnik. Nowe zawieszenie przygotowane przez firmę tuningową ma możliwość regulacji wysokość (czy innych parametrów też – nie wiadomo). Tuner zaprojektował również nowy stabilizator.
Z kolei skonstruowany przez BMW wspólnie z PSA 1,6-litrowy doładowany silnik ma nową turbosprężarkę i międzystopniową chłodnicę powietrza doładowującego. Jest oczywiście sterowany nowym oprogramowaniem. Również dzięki nowemu sportowemu „wydechowi” jednostka napędowa zyskała na mocy. Teraz wynosi ona 260 KM przy 5000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy to 340 Nm przy 2950 obr./min.
Mechanicy zatroszczyli się też o sprzęgło. Stare wylądowało w magazynie, a w jego miejscu wstawiono sportowy wytrzymalszy zespół. Na osiągi, podobnie jak sprzęgło, ma też wpływ sportowy mechanizm różnicowy o ograniczony poślizgu.
Wszystkie wyżej wymienione usprawnienia sprawiły, że samochód zmniejszył swoją masę o 80 kg.
Stuningowane przez Ac Schnitzer Mini od 0 do 100 km/h przyspiesza w 5,80 s, a jego prędkość maksymalna to 250 km/h.
Podczas TunerGP Schnitzer Eagle osiągnął czas okrążenia na Hockenheim wynoszący 1:13,341 min. To o 0,20 s lepiej od Ferrari Californii, o 0,70 s lepiej od BMW M3 i o 1,30 s szybciej od Porsche 911 Turbo (996).
Wadą Coopera spreparowanego przez tunera z Aachen jest wysoka cena wynosząca 62 000 euro! Opisywane „wozidełko” jest prototypem, ale Ac Schnitzer liczy, że nie skończy się na jednym aucie.
Dane techniczne
- Typ: R4, BMW/PSA N14B16T0
- Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 1598 cmsup3/sup
- Doładowanie: Turbosprężarka
- Moc maksymalna: 260 KM przy 5000 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 162,70 KM/l (seryjny – 132,04 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 340 Nm przy 2950 obr./min
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
- Typ napęd: Na przednie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 316 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, średnica 280 mm
- Koła przednie: 7,5 x 18”
- Koła tylne: 7,5 x 18”
- Opony przednie: 225/35 R 18
- Opony tylne: 225/35 R 18
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1050 kg (- 80 kg)
- Stosunek masy do mocy: 4,04 kg/KM (seryjny – 5,36 kg/KM)
- Długość: 3714 mm
- Szerokość: 1683 mm
- Rozstaw osi: 2467 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,80 s
- Prędkość maksymalna: 250 km/hblock position=\inside7766/block
Źródło: WCF