Poradniki i mechanikaMateriały konstrukcyjne w nowoczesnych pojazdach samochodowych [cz. 2]

Materiały konstrukcyjne w nowoczesnych pojazdach samochodowych [cz. 2]

Monokok z włókien węglowych w Lamborghini LP700-4 Aventador
Monokok z włókien węglowych w Lamborghini LP700-4 Aventador
Maciej Gis
26.09.2013 10:00, aktualizacja: 30.03.2023 12:03

Materiał kompozytowy to tworzywo złożone z dwóch lub więcej komponentów o różnych właściwościach. Jednym z jego składników jest osnowa (nadająca kompozytowi twardość, elastyczność i odporność na ścieranie), a drugim materiał konstrukcyjny (wzmacnia kompozyt). Rolą osnowy jest ochrona materiału wzmacniającego i przenoszenie naprężeń zewnętrznych. Materiał konstrukcyjny odpowiedzialny jest za zapewnienie kompozytowi wysokich właściwości mechanicznych i wzmocnienie osnowy w różnych kierunkach.

Materiał kompozytowy to tworzywo złożone z dwóch lub więcej komponentów o różnych właściwościach. Jednym z jego składników jest osnowa (nadająca kompozytowi twardość, elastyczność i odporność na ścieranie), a drugim materiał konstrukcyjny (wzmacnia kompozyt). Rolą osnowy jest ochrona materiału wzmacniającego i przenoszenie naprężeń zewnętrznych. Materiał konstrukcyjny odpowiedzialny jest za zapewnienie kompozytowi wysokich właściwości mechanicznych i wzmocnienie osnowy w różnych kierunkach.

Opisywane materiały są coraz szerzej stosowane. Wynika to z ich korzystnych właściwości w zakresie wytrzymałości i sztywności. Co najważniejsze, charakteryzują się zdecydowanie mniejszą masą własną od materiałów tradycyjnych. Właściwości kompozytu są zależne od właściwości fizycznych osnowy i materiału wzmacniającego oraz względnej zawartości osnowy i wzmocnienia w materiale. Można opisać to wzorem: Vo+Vw= 100%, w którym Vo to osnowa, a Vw to wzmocnienie. Przykładowo w kompozytach wzmacnianych włóknami wyróżnia się osnowy polimerowe, metalowe i ceramiczne.

Podział kompozytów włóknistych
Podział kompozytów włóknistych

Do wykonania materiałów wzmacniających służą zwykle: włókna węglowe, włókna szklane, włókna aramidowe, włókna ceramiczne czy włókna borowe. Rozróżnia się również materiały włókniste długie (inaczej nazywane ciągłymi) oraz krótkie (nazywanymi nieciągłymi). Do zalet kompozytów polimerowych z włóknami długimi w porównaniu z tym samym materiałem z włóknami krótkimi należą:

Kompozyty z osnową polimerową
  • włókna szklane,
  • włókna węglowe,
  • włókna aramidowe.

Ze względu na niską cenę i dobre właściwości mechaniczne często używa się kompozytów z włókna szklanego, nazywanych GFRP (ang. Glass Fibre Reinforced Plastics). Jednak nie wszystkie konstrukcje mogą być wykonane z najtańszych materiałów. Konstrukcje występujące np. w elementach samolotów pasażerskich bądź wojskowych budowane są z lepszych materiałów. Dlatego też wykorzystuje się kompozyty z włókna węglowego, nazywane CFRP (ang. Carbon Fibre Reinforced Plastics) lub z włókna aramidowego - AFRP (ang. Aramid Fibre Reinforced Plastics). Charakteryzują się one wyższą wytrzymałością, większą sztywnością i mniejszą masą własną. Lepsze właściwości kompozytów CFRP i AFRP przekładają się na wyższą cenę. Jednak przy wyżej wymienionych konstrukcjach cena jest drugo- albo nawet i trzeciorzędną sprawą.

Zastosowanie kompozytów włóknistych w motoryzacji

Stosowanie materiałów kompozytowych w tej branży staje się coraz bardziej popularne. Dla przykładu w 2004 roku w USA użycie polimerów w transporcie wśród materiałów wyniosło 8,4%. W Europie poziom ten to aż 10%. Główne zalety wykorzystania tych materiałów w pojazdach to zmniejszenie masy, a co za tym idzie - niższe zużycia paliwa, oraz poprawa sztywności konstrukcji do 40% w stosunku do konstrukcji stalowych.

Opcjonalne hamulce węglowo-ceramiczne w Audi R8 V10 kosztują 51 490 zł (fot. Mariusz Zmysłowski)
Opcjonalne hamulce węglowo-ceramiczne w Audi R8 V10 kosztują 51 490 zł (fot. Mariusz Zmysłowski)

Jednym z pierwszych aut, w których zastosowano w dużej mierze kompozyty, było Porsche Carerra GT (produkcja 2004-2006). Do konstrukcji jego podwozia użyto kompozytów CFRP z osnową z żywicy epoksydowej. Kolejny przykład to Bugatti Veyron. Jest on w dużym stopniu wykonany z włókien węglowych. Również w Audi wykorzystuje się kompozyty. Na przykład model A8 W12 można doposażyć w ceramiczne tarcze hamulcowe zrobione z węglika krzemu (oznaczenie chemiczne: SiC) wzmacnianego włóknami węglowymi. Pozwala to zmniejszyć masę do 5 kg przy jednoczesnej poprawie właściwości układu hamulcowego (bardziej efektywne hamowanie, mniejsza podatność tarcz na nagrzewanie się, mniejsza podatność na zużycie).

Obecnie materiały polimerowe znajdują zastosowanie w ponad 1000 elementów samochodu. Tak zwane tworzywa wielkocząsteczkowe stanowią 10-15% masy samochodu osobowego średniej klasy. Najwięcej polimerów (ok. 60%) używa się do wykończenia wnętrza, w nadwoziu jest ich ok. 30%. Reszta jest przeznaczona na osłony jednostki napędowej i elementy wykończenia podwozia.

Przemysł motoryzacyjny to nie tylko pojazdy, ale również maszyny, które je wytwarzają. Wykorzystanie kompozytów z włókien węglowych do budowy maszyn pracujących w fabrykach pojazdów zmniejsza ich masę, a co za tym idzie - odciążone są elementy obrotowe, takie jak wrzeciona.

Monokok z włókien węglowych w McLarenie MP4-12C
Monokok z włókien węglowych w McLarenie MP4-12C

Stosowanie materiałów kompozytowych w motoryzacji jest przyszłościowe i będzie rozpowszechniane w coraz szerszym zakresie. Obecnie są one wykorzystywane również w motosporcie w celu obniżenia masy pojazdów, a w niektórych przypadkach także po to, aby wzmocnić konstrukcję. Przykładowo nadkola samochodów przystosowanych do driftu wykonane są z kompozytów, materiałów tych używa się też w bolidach formuły F1. Również nadwozia samochodów i konstrukcje nośne w dużej mierze zrobione są z włókna węglowego. Poprawia to jakość konstrukcji, zmniejsza masę pojazdu, obniża zużycie paliwa oraz, co istotne, ogranicza emisję substancji szkodliwych (obecnie jest to priorytet przy budowie nowoczesnych samochodów).

Opcjonalna komora i osłona silnika z włókien węglowych w Audi R8 V10 kosztuje 18 510 zł (fot. Mariusz Zmysłowski)
Opcjonalna komora i osłona silnika z włókien węglowych w Audi R8 V10 kosztuje 18 510 zł (fot. Mariusz Zmysłowski)

Ustalenia Unii Europejskiej dotyczące pojazdów samochodowych do 3,5 ton narzucają firmom motoryzacyjnym, aby do 2015 roku odzyskiwały i przetwarzały 95% materiałów użytych do produkcji pojazdów. Jest to kolejny argument przemawiający za wykorzystaniem w bardzo szerokim zakresie materiałów kompozytowych.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)