#Land Rover Discovery Sport

Land Rover Discovery Sport

W 2014 roku zadebiutował zupełnie nowy model w gamie Land Rovera. Jednocześnie rozpoczyna on tworzenie podziału w marce na trzy odrębne kategorie pojazdów: luksusowe (rodzina Range Rover), rekreacyjne (rodzina Discovery) oraz użytkowe (rodzina Defender). Tym samym, model Discovery Sport jest pierwszym, nowym przedstawicielem rodziny Discovery, uzupełniając ją tym samym, wraz z większym, terenowym Discovery. Brzmi to ze względu na nazwy jak masło maślane, ale tak to widzi marka Land Rover.

  • W 2014 roku zadebiutował Discovery Sport, nowy wówczas model Land Rovera
  • Land Rover Discovery Sport jest uważany za samochód rekreacyjny
  • Land Rover Discovery Sport wyparł model Freelander i jest od niego nieco większy
  • Land Rover Discovery Sport po części czerpie stylistykę od Range Rovera Evoque
  • W Land Roverze Discovery Sport zamontowano tylne światła o charakterystycznym wyglądzie
  • Przednie reflektory Land Rovera Discovery Sport są bardzo mocne
  • Land Rover Discovery Sport należy do segmentu średniej klasy crossoverów premium
  • Konkurentów Land Rovera Discovery Sport należy doszukiwać się w takich autach jak Audi Q5 czy BMW X3
  • Jednym z atutów Land Rovera Discovery Sport jest bardzo wydajne na nierównościach zawieszenie
  • Pojemność bagażnika w Land Roverze Discovery Sport wynosi 981 l
  • Po złożeniu siedzeń bagażnik Land Rovera Discovery Sport zwiększa swoją pojemność do 1698 l
  • Kabina Land Rovera Discovery Sport jest przejrzysta, ale można w niej znaleźć kilka nietypowo umieszczonych przycisków, jak chociażby te od sterowania szybami
  • Na konsoli centralnej Land Rovera Discovery Sport znajduje się monitor dotykowy, który wyświetla m. in. multimedia, ustawienia układu Terrain Response i raporty zużycia paliwa
  • Generalnie wnętrze modelu Discovery Sport to typowy dla marki Land Rover styl i jakość wykonania
  • Kabina Land Rovera Discovery Sport może pomieścić do 7 pasażerów, a w wersji 5-osobowej każdy z nich będzie podróżował w wygodnych warunkach
[1/15] W 2014 roku zadebiutował Discovery Sport, nowy wówczas model Land Rovera

Discovery Sport jednocześnie wyparł model Freelander, który nie będzie miał następcy. Jest od niego nieco większy choć niższy. Jest też większy od Range Rovera Evoque, z którego po części czerpie stylistykę. Discovery Sport należy do segmentu średniej klasy crossoverów premium, więc konkurentów należy doszukiwać się w takich autach jak Audi Q5 czy BMW X3. Land Rover podczas premiery zapowiedział jednocześnie, że w swojej klasie Discovery Sport jest najlepszym samochodem do jazdy w terenie.

Jednym z atutów Discovery Sport jest bardzo wydajne na nierównościach zawieszenie, z zupełnie nową konstrukcją tylnej, wielowahaczowej osi. Dzięki przemyślanemu rozmieszczeniu elementów, nowe zawieszenie ma dwa atuty: nie ogranicza przestrzeni bagażowej i pozwala na duży skok kół. Jednocześnie amortyzatory typu MagneRide ze zmienną siłą tłumienia, zapewniają niemal sportowe właściwości jezdne na szosie, dobre tłumienie nierówności i wydajną pracę kół w terenie. Na bezdrożach pomaga również znany z większych modeli Land Rovera system Terrain Response, zarządzający pracą układu napędowego, kontrolą trakcji, amortyzatorami, silnikiem i skrzynią biegów. Kierowca może wybrać jeden z kilku trybów jazdy w zależności od terenu i nawierzchni, a elektronika wybierze najlepsze ustawienia dla powyższych mechanizmów w taki sposób, by jak najsprawniej pokonać przeszkody. Land Rover Discovery Sport jest pod tym względem rzeczywiście najbardziej zaawansowanym technicznie autem w tej klasie. Jednocześnie karoseria ma dobrą geometrię terenową i spory jak na ten segment prześwit wynoszący 212 mm.

Land Rover Discovery Sport ma nadwozie o bardzo wysokiej sztywności i niskiej masie dzięki zastosowaniu stali o podwyższonej wytrzymałości i aluminium, a nawet magnezu. Między innymi dzięki temu oraz licznym systemom bezpieczeństwa, organizacja EuroNCAP przyznała mu tytuł najbezpieczniejszego SUV-a klasy średniej. Seryjnym wyposażeniem jest m. in. poduszka powietrzna dla pieszych, otwierająca się przy niższych prędkościach w razie potrącenia osoby na drodze, chroniąca jej głowę przed uderzeniem o maskę.

Wnętrze to typowy dla marki styl i jakość wykonania. Kabina jest przejrzysta, ale można znaleźć kilka nietypowo umieszczonych przycisków, jak chociażby te od sterowania szybami. Na konsoli centralnej znajduje się monitor dotykowy, który wyświetla m. in. multimedia, ustawienia układu Terrain Response, raporty zużycia paliwa czy obraz z kamery cofania. Do ergonomii trzeba się przyzwyczaić. Przykładem tego jest chociażby sterowana pokrętłem skrzynia biegów.

Kabina Discovery Sport może pomieścić do 7 pasażerów, a w wersji 5-osobowej każdy z nich będzie podróżował w wygodnych warunkach. Siedzący z tyłu nie mogą narzekać na brak miejsca na nogi, choć wysokim osobom może brakować miejsca na głowę. Kanapa ma regulowany kąt oparcia i można ją przesuwać, powiększając jednocześnie spory bagażnik. Warto wspomnieć również o tym, że pasażerowie z tyłu siedzą wyżej niż z przodu, dzięki czemu ich uda są podparte na siedziskach w przeciwieństwie do chociażby wspomnianego BMW X3. Land Rover przewidział, że pasażerowie podczas długi podróży będą korzystali z urządzeń mobilnych i niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z samochodem 5- czy 7-miejscowym, każdy pasażer ma własne gniazdo USB pozwalające ładować baterię.

Do napędu Land Rovera Discovery Sport wybrano 4 silniki, w tym trzy diesle. Najmniejszy diesel noszący oznaczenie eD4 ma pojemność 2 litrów i moc 150 KM. Taką samą mocą, ale nieco większym momentem obrotowym dysponuje jednostka TD4 o pojemności 2,2 litra. Główną różnicą w samochodach wyposażonych w te dwa silniki jest to, że większa jednostka może współpracować ze skrzynią automatyczną i napędza wszystkie cztery koła. Mniejszy diesel jest konfigurowany tylko z przekładnią manualną i napędem na przednie koła.

Ponadto silnik 2,2 l noszący oznaczenie SD4 ma moc 190 KM i jeszcze wyższy moment obrotowy. Najmocniejszą jednostką jest benzynowa, turbodoładowana Si4 o mocy 240 KM. Silniki Diesla TD4 i SD4 można skonfigurować z przekładnią manualną lub automatyczną, a silnik benzynowy Si4 tylko z automatem. Skrzynia biegów ma 9 przełożeń i zmienia je w sposób niezauważalny.

Cena podstawowa Land Rovera Discovery Sport z silnikiem TD4 to 190 000 zł. Na rynku silnik eD4 pojawi się dopiero w połowie roku 2015.