Ładowanie akumulatora: ile to naprawdę trwa i jakie czynniki mają znaczenie?

Często można spotkać się z pytaniem o długość ładowania akumulatora i dla niektórych znawców tematu może wydawać się ono niepotrzebne. W teorii wystarczy ładować do pełna, ale wielu kierowców nie wie dokładnie, ile to trwa ani kiedy należy odłączyć ładowarkę czy prostownik.

Dobre ładowarki do akumulatorów same się wyłączą, kiedy akumulator zostanie naładowanyDobre ładowarki do akumulatorów same się wyłączą, kiedy akumulator zostanie naładowany
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński

Przeciętna wiedza na temat ładowania akumulatora często sprowadza się do określeń typu "przez noc" lub "przez jeden dzień". Takie podejście jest błędne, ponieważ niedoładowana bateria szybciej traci na wydajności, częściej wymaga ponownego ładowania i szybciej się zużywa.

Długość ładowania akumulatora uzależniona jest głównie od jego pojemności oraz prądu, którym go ładujemy. Ważne jest także źródło zasilania, jakiego używamy do ładowania. Na rynku najczęstszymi rozwiązaniami są prostowniki oraz ładowarki, często o działaniu automatycznym. Warto zaznaczyć, że automatyczna ładowarka po pełnym naładowaniu akumulatora sama się wyłączy, czego nie można powiedzieć o prostownikach.

Dalsza część artykułu dostępna poniżej materiału wideo

Jak przygotować samochód na zimę? Uważaj na te najbardziej banalne błędy

Kiedy akumulator uznajemy za naładowany?

Podczas ładowania elektroniczną ładowarką, urządzenie samo wyłączy się lub pokaże wskaźnik pełnego naładowania. Natomiast przy użyciu prostownika sytuacja wymaga większej uwagi.

Z fizycznego punktu widzenia baterię uważa się za naładowaną, gdy gęstość elektrolitu osiągnie odpowiednią wartość w odniesieniu do temperatury otoczenia. Na przykład, przy 20-25 stopniach C, wynosi ona około 1,28 g/cm3. Aby to zweryfikować, potrzebujemy akumulatora z możliwością pobrania próbki elektrolitu oraz areometru do pomiaru gęstości.

Łatwiejszym sposobem jest jednak pomiar napięcia na biegunach akumulatora za pomocą multimetru. Po odłączeniu go od ładowarki lub prostownika, wartość napięcia powinna wynosić około 12,8-12,9 V. Warto mieć na uwadze, by użyty multimetr miał dobrej jakości baterię, najlepiej nie starszą niż rok, ponieważ może to wpływać na dokładność pomiaru.

Jak można zauważyć, czas nie ma decydującego znaczenia przy określaniu poziomu naładowania akumulatora. Zależy on od takich parametrów jak pojemność akumulatora oraz rodzaj prądu używanego do ładowania. Automatyczne ładowarki i prostowniki regulują prąd stosownie do stopnia naładowania akumulatora, co utrudnia dokładne oszacowanie czasu ładowania.

Jakim napięciem i czym ładować akumulator?

  • Akumulator AGM – tylko ładowarką elektroniczną, maks. napięcie 14,9 V.
  • Akumulator żelowy – tylko ładowarką elektroniczną, maks. napięcie 14,4 V.
  • Akumulator z elektrolitem płynnym – prostownikiem lub ładowarką, maks. napięcie 16,25 V.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach