FCA inwestuje w Polsce. Jakie nowe modele będą produkowane w Tychach?

Alfa Romeo, Jeep i Fiat - modele tych trzech marek będą powstawać w Polsce. Koncern FCA pochwalił się oficjalnymi planami dotyczącymi przyszłości fabryki w Tychach, która w najbliższych latach ma stać się głównym dostawcą rodziny elektrycznych i hybrydowych modeli. Jakie to auta i kiedy trafią na rynek?

Centoventi to jeden z konceptów zapowiadających elektryczne modele Fiata.Centoventi to jeden z konceptów zapowiadających elektryczne modele Fiata.
Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański
Aleksander Ruciński

Fabrykę FCA Poland w Tychach, dotychczas wytwarzającą Fiata 500 i Lancię Ypsilon, czeka prawdziwa rewolucja. Zgodnie z oficjalnymi komunikatami dotyczącymi przyszłej strategii koncernu polski zakład będzie jednym z kluczowych producentów elektrycznych i hybrydowych modeli nie tylko Fiata, ale i innych marek należących do grupy FCA.

Zgodnie z planem produkcja ma ruszyć w drugiej połowie 2022 roku. Jej uruchomienie zostanie oczywiście poprzedzone rozbudową i modernizacją fabryki. Choć do zapowiadanego debiutu pozostało niewiele czasu, FCA oszczędnie dawkuje konkrety. Nieoficjalnie wiemy jednak, czego powinniśmy się spodziewać.

Przecieki dotyczące planów włosko-amerykańskiego giganta pojawiały się bowiem już wcześniej. W sierpniu 2020 roku szanowany portal Automotive News Europe pisał o korespondencji, jaką otrzymali dostawcy współpracujący z koncernem.

FCA poinformowało ich o wstrzymaniu rozwoju platform segmentu B. Powodem miało być nadchodzące porozumienie z francuskim PSA i wizja wykorzystania dorobku Peugeota w postaci platformy CMP. To baza stosowana z powodzeniem w mniejszych modelach PSA, także tych z alternatywnym napędem. Teraz najprawdopodobniej znajdzie zastosowanie również w jeepach, fiatach i alfach romeo.

FCA ma powody, by póki co nie chwalić się tym oficjalnie. Fuzja z PSA, mająca zakończyć się utworzeniem wspólnego koncernu Stellantis, nie doszła jeszcze do skutku. Stanie się to na początku 2021 roku. Wówczas obie strony porozumienia będą mogły już oficjalnie informować o szczegółach współpracy.

Z dużą dozą prawdopodobieństwa można więc stwierdzić, że za 2 lata z fabryki w Tychach wyjadą 3 auta segmentu B wykorzystujące technologie znane z takich modeli jak Peugeot 208, 2008, DS3 Crossback czy Opel Corsa. Z tą różnicą, że francuskie rozwiązania będą oferowane w samochodach Jeepa, Alfy Romeo i Fiata.

Obecność Jeepa w stawce daje niemal stuprocentową pewność, że będą to crossovery ulokowane w gamach poniżej modeli Renegade, Tonale i 500X. W zapowiadanym wydaniu elektrycznym dostaną zapewne 136-konny napęd z akumulatorem o pojemności 50 kWh. To zestaw powszechnie wykorzystywany już przez PSA, zapewniający przyzwoite osiągi i nawet 300 km zasięgu w zależności od konkretnego modelu.

Później do oferty powinny dołączyć hybrydy plug-in. Być może również zapożyczone od PSA (choć Francuzi póki co stosują ten rodzaj napędu tylko w większych modelach) lub stworzone już wspólnie. Warto bowiem wspomnieć, że FCA ma doświadczenie w tworzeniu hybryd z wtyczką, czego przykładem jest chociażby rodzina Jeep 4xe. Więcej szczegółów powinniśmy poznać w najbliższych miesiącach, gdy fuzja Stellantis zostanie oficjalnie powołana do życia.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Zakaz sprzedaży aut spalinowych po 2035 roku. Donald Tusk podpisał list
Zakaz sprzedaży aut spalinowych po 2035 roku. Donald Tusk podpisał list
Kod 78 na prawku to nie fikcja. Policja zwraca uwagę na adnotacje
Kod 78 na prawku to nie fikcja. Policja zwraca uwagę na adnotacje
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Lando Norris mistrzem świata Formuły 1
Lando Norris mistrzem świata Formuły 1
Porównałem Porsche 911 GT3 i 911 GT3 RS na torze. To antidotum na dzisiejsze czasy
Porównałem Porsche 911 GT3 i 911 GT3 RS na torze. To antidotum na dzisiejsze czasy
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯