Jakie są objawy awarii pompy wspomagania?
Pompa wspomagania to element wyposażenia standardowego większości aut. Jej zadaniem jest wspieranie mięśni kierowcy, poprzez zmniejszenie siły potrzebnej do obrotu koła kierownicy. Jest to jednak element, który się zużywa. Jakie są objawy awarii tego podzespołu?
21.08.2020 | aktual.: 22.03.2023 10:31
Układ kierowniczy jest złożony z wielu podzespołów. Wśród nich istotną rolę odgrywa pompa wspomagania. To dzięki niej kręcenie kołem kierownicy jest takie proste i nie wymaga znaczącej siły. Jednak, jak każdy element, może odmówić współpracy i po prostu się zepsuć.
Objawów takiej sytuacji może być kilka. Przede wszystkim kierowca zorientuje się, że jest coś nie tak, ponieważ może dojść do utraty siły wspomagania. Tym samym, aby wykonać jakikolwiek ruch kołem kierownicy, będzie konieczne użycie znacznie większej siły.
Kolejnym objawem, jaki może sugerować, że coś się dzieje z pompą wspomagania, są problemy ze skręcaniem. Manewr ten może być utrudniony tylko w jedną stronę albo w obie. Będzie to oznaczało, że pompa generuje zbyt małe ciśnienie.
Wśród objawów może być zacinanie się układu wspomagania. Przyczyną takiej sytuacji może być zapowietrzenie układu, co w wielu przypadkach spowodowane jest zużyciem uszczelniaczy wałka pompy. Innym powodem takiej sytuacji może być złe napięcie paska napędzającego pompę.
Kierowca może zostać poinformowany, że coś dzieje się z układem kierowniczym - zaświeci się żółta kontrolka na tablicy rozdzielczej. Jeżeli tak się stanie, może to oznaczać zbyt małą wydajność pompy. Dodatkowo może to być przegrzanie, zatarcie, zapowietrzenie układu, uszkodzenie czujnika, zbyt mała ilość płynu w zbiorniku albo uszkodzenie przewodów.
Osoby z dobrym słuchem mogą też usłyszeć, że coś dzieje się z pompą. Objawia się to przez wycie – co przeważnie oznacza zatarcie się pompy wspomagania w wyniku niewystarczającej ilości płynu w układzie. Innym odgłosem - sugerującym uszkodzenie tego elementu - mogą być gwizdy. Może to być objaw zasysania powietrza zamiast płynu.
Najbardziej oczywistą wskazówką, że coś stało się z pompą wspomagania, jest jednak całkowita utrata wspomagania. Przeważnie jest to powiązanie z zerwaniem paska klinowego, napędzającego ten element.
Gdy wystąpi jeden z powyższych objawów, właściciel pojazdu lub jego użytkownik może oddać pompę do regeneracji lub wymienić ją na nową.