Jakie awarie ogumienia można naprawić?

Przyjmuje się ogólnie, że naprawie podlega jedynie przebicie bieżnika i to niezbyt duże. Sprawdźcie czy coś jeszcze można naprawić.

Nie każde uszkodzenie opony musi oznaczać, ze trzeba ją wymienićNie każde uszkodzenie opony musi oznaczać, ze trzeba ją wymienić
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Subaru
Marcin Łobodziński
7

Przebicie bieżnika to coraz rzadziej spotykane zjawisko na naszych coraz lepszych drogach, ale wciąż się zdarza. Często nieświadomie jeździmy z przebitą oponą, z której powietrze schodzi tak powoli, że dowiadujemy się o tym dopiero przy sezonowej wymianie.

Nie chodzi tu wcale o ogumienie runflat, lecz o zwykłą oponę bezdętkową. Jest to na tyle typowa sytuacja, że w zasadzie w każdym zakładzie wulkanizacyjnym możemy dokonać naprawy.

Wiele warsztatów jednak odmawia lub sugeruje, że nie powinno się tego robić w ogumieniu typu runflat, a także w oponie o wysokich osiągach, zamontowanej w samochodzie rozwijającym duże prędkości. Przyjmuje się także, że maksymalna średnica otworu przebicia nie powinna przekraczać około 5 mm. Raczej wyklucza się naprawę, jeżeli doszło do uszkodzenia tuż obok wcześniejszego przebicia.

Z zasady nie naprawia się uszkodzeń boku opony, które powodują przebicia lub odsłonięcie jej wewnętrznej konstrukcji, jednak jest od tego wyjątek. Warunkiem jest bardzo cienkie przebicie, np. nakłucie szpikulcem. Naprawa tego typu zajmuje więcej czasu, a z eksploatacyjnego punktu widzenia taka opona nie wpływa na komfort jazdy.

Należy jednak pamiętać, że ze względu bezpieczeństwa lepiej kupić nowe ogumienie. W samochodach ciężarowych odtwarza się nawet duże ubytki w oponach, nie tylko na boku, ale także na bieżniku. Ważne, by uszkodzenie nie naruszyło wewnętrznej struktury.

Z całą pewnością nie da się naprawić tzw. guza na boku opony, który jest efektem uszkodzenia struktury wewnętrznej. Nie zawsze widać uszkodzenie na zewnątrz. Nie naprawia się także szerokich przecięć, np. po najechaniu na blachę.

Jedną z dolegliwości współczesnych opon jest ząbkowanie. Jest to również forma uszkodzenia, ponieważ wpływa ono na komfort jazdy. Nie rzutuje to jednak na bezpieczeństwo. Naprawę przeprowadza się poprzez szorstkowanie, czyli ścieranie określonej grubości warstwy bieżnika na specjalnej maszynie.

Opona po szorstkowaniu odzyskuje pożądaną gładkość, ale traci nieco z grubości bieżnika. Szorstkowaniem można także wyrównać oponę używaną intensywnie w samochodzie bez systemu ABS, np. w amatorskich zawodach sportowych.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Alfa Romeo i Maserati chcą razem tworzyć auta - jest plan ratunkowy dla obu marek
Alfa Romeo i Maserati chcą razem tworzyć auta - jest plan ratunkowy dla obu marek
Będzie drożej. Mamy prognozy cen paliw
Będzie drożej. Mamy prognozy cen paliw
Nowe Renault 4 wycenione w Polsce. Do wyboru dwie wersje napędu
Nowe Renault 4 wycenione w Polsce. Do wyboru dwie wersje napędu
Kod 01 na prawie jazdy. Sprawdź, jeśli jeździsz w soczewkach lub okularach
Kod 01 na prawie jazdy. Sprawdź, jeśli jeździsz w soczewkach lub okularach
Kary dla kierowców w górę. Zapomnisz i zapłacisz ponad 9600 zł
Kary dla kierowców w górę. Zapomnisz i zapłacisz ponad 9600 zł
Nowe znaki w Polsce. Lepiej wiedzieć, co nakazują
Nowe znaki w Polsce. Lepiej wiedzieć, co nakazują
Oto najmocniejszy Opel w gamie. Tak, jest elektryczny
Oto najmocniejszy Opel w gamie. Tak, jest elektryczny
Nawet 500 zł miesięcznie za stare auto. Opłata wchodzi w 2026 r.
Nawet 500 zł miesięcznie za stare auto. Opłata wchodzi w 2026 r.
Paliwo tańsze o 50 gr. Pierwsza firma ujawniła wakacyjną promocję
Paliwo tańsze o 50 gr. Pierwsza firma ujawniła wakacyjną promocję
To już się dzieje. Chińskie auto oficjalnym rekordzistą Nürburgringu
To już się dzieje. Chińskie auto oficjalnym rekordzistą Nürburgringu
BMW wycofuje słabszą wersję XM. Od teraz będzie tylko topowa
BMW wycofuje słabszą wersję XM. Od teraz będzie tylko topowa
Skandaliczne zachowanie kierowcy Audi. Policja szybko odkryła powód
Skandaliczne zachowanie kierowcy Audi. Policja szybko odkryła powód