Jak zmieniał się handel samochodami w Polsce w ciągu ostatnich 20 lat

Internet pojawił się w Polsce w 1991 r. i od tego czasu stało się jasne, że już nic nie będzie takie jak wcześniej. Z kolei na przełomie wieków upowszechniły się cyfrowe aparaty fotograficzne. W 2004 r. w sieci pojawiła się pierwsza odsłona platformy OTOMOTO, która zapoczątkowała cyfrową rewolucję w branży handlu pojazdami. Ogłoszenia stały się łatwiej dostępne, opatrzone zdjęciami, a sprzedawcy mogli wyjść poza swoje miasta i województwa.

Źródło zdjęć: © Adobe Stock

Kiedy dwie dekady temu uruchomiono platformę OTOMOTO, Polacy nadal poszukiwali samochodów w ogłoszeniach zamieszczanych w gazetach, rozpytywali wśród znajomych i rodziny, odwiedzali giełdy samochodowe, a także przeglądali kultową Telegazetę. To jednak miało się zmienić. Już w początkowym okresie działania w portalu pojawiło się ok. 5 tys. ogłoszeń, czyli zdecydowanie więcej niż mieściło się dotąd w prasowych kolumnach z ogłoszeniami.

Rynek motoryzacyjny wczoraj i dziś

Rok 2004 był trudny dla sprzedawców nowych samochodów, ponieważ znacznie ograniczono możliwości odpisu podatku VAT przy zakupie nowego auta. Do tego doszła harmonizacja cen, która miała sprawić, że klienci z krajów ościennych będą kupować nowe samochody na rodzimych rynkach. Wcześniej obserwowaliśmy zjawisko turystyki zakupowej. Był to jeden z elementów zapobiegania reeksportowi samochodów.

Dokładnie 20 lat temu Polacy kupili 318 111 nowych samochodów, co oznaczało spadek o 10 proc rok do roku. W tym czasie sprowadzono też 828 142 samochodów używanych. W wynikach sprzedaży nowych samochodów królował Fiat, którego udział w rynku wyniósł ponad 17 proc. Na 2. stopniu podium znalazła się Skoda, a za nią Toyota. W klasyfikacji indywidualnej królował Fiat Panda z wynikiem sprzedaży na poziomie 28 tys. egzemplarzy. Zaraz za nim znajdowała się Skoda Fabia z wynikiem 26 411 sztuk. Na najniższym stopniu podium całą sytuację obserwowała Toyota Yaris sprzedana wtedy w ilości 12 110 sztuk. 

Przez lata zmieniały się trendy na rynku motoryzacyjnym i możliwości finansowe Polaków. Nie zmieniła się jednak miłość do motoryzacji, co ma odzwierciedlenie w liczbach. Aut mamy coraz więcej. Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w 2023 r. w naszym kraju zarejestrowano 473 032 nowe samochody osobowe. Chociaż w liczbie bezwzględnej nie jesteśmy liderem pod względem liczby zarejestrowanych samochodów w Europie, to w przeliczeniu na 1000 mieszkańców jesteśmy w ścisłej czołówce. Kierowcom nad Wisłą przypada 703 aut na 1000 osób, a to jest najwyższy wynik w Unii Europejskiej! Lubimy też przeglądać ogłoszenia i badać opcje zmiany samochodu - wg raportu OTOMOTO Insights w czerwcu 2024 OTOMOTO odwiedziło prawie 22 mln użytkowników ze średnią długością wizyty ponad 10 min. Statystyki ruchu na stronie są wyraźnie wyższe niż w ubiegłym roku.

Popularyzują się także nowe formy pozyskiwania pojazdów. Obecnie samochód można mieć nie tylko w kredycie lub leasingu, ale także w abonamencie lub najmie długoterminowym. Co więcej, usługi te są dostępne już nie tylko dla firm i mogą z nich korzystać również klienci indywidualni.

© Adobe Stock

Na rynku samochodów używanych również zaszły spore zmiany, choć nie wszędzie. W 2004 r. średnia wieku samochodów jeżdżących po polskich drogach wynosiła 11,8 lat. W 2006 r. pojawiły się zapowiedzi wprowadzenia podatku ekologicznego. Choć ostatecznie z niego zrezygnowano, to park maszyn odmłodniał i w ciągu 3 m-cy średni wiek obniżył się do 10 lat. Według raportu OTOMOTO "Internetowy Samochód Roku 2023" obecnie Polacy szukają aut w wieku ok. 6 lat, choć średnia wieku aut w Polsce wynosi 16,1 lat.

O ile w wynikach rejestracji nowych samochodów królują marki azjatyckie: według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w 2023 r. zarejestrowano 473 032 nowe samochody osobowe. W rankingu marek na czele znalazła się Toyota z udziałem w rynku na poziomie 18,34 proc. Dalej na podium uplasowały się Skoda oraz Kia. W rankingu modeli najwięcej rejestracji zanotowała Toyota Corolla z wynikiem 26 850 sztuk. Dalej znalazły się Skoda Octavia (15,8 tys. szt.) i Toyota Yaris (13 459 szt.). W przypadku aut używanych Polacy nieustannie stawiają jednak na legendarną niemiecką solidność. Najczęściej wyszukiwane na OTOMOTO modele aut używanych to BMW serii 3, Audi A4 i BMW serii 5. Pierwszą piątkę zamykają Volkswagen Golf oraz Audi A6. 

Tak pisze się historię

Co jest najważniejsze przy zakupie pojazdu? Oczywiście bezpieczeństwo i pewność, że zakup będzie udany. Kiedy OTOMOTO rewolucjonizowało rynek, przenosząc handel z giełd do internetu, musiało zadbać o te dwa aspekty szczególnie mocno. Zniknęło targowanie się w rytm muzyki disco polo puszczanej z radiowęzła, zniknął też smak żurku pochłanianego w przerwie między oglądaniem samochodów i tłumaczenia, że coś się wyklepie.

Handel zaczął się profesjonalizować, a z biegiem lat na platformie pojawiły się bardziej szczegółowe formularze i opisy pojazdów, żeby sprzedawcy mogli jeszcze skuteczniej przyciągać potencjalnych klientów, a kupujący znaleźć dokładnie to, czego szukają. W 2020 roku OTOMOTO wprowadziło obowiązek podawania numeru VIN w ogłoszeniach, a od dwóch lat dane z ogłoszeń można porównywać z informacjami w bazie CEPiK. Dla osób zainteresowanych zakupem samochodu z daleka, wprowadzono możliwość zdalnej inspekcji, którą przeprowadza niezależny ekspert oceniający bieżący stan techniczny pojazdu z ogłoszenia.

Bardzo szybko OTOMOTO zaczęło pełnić rolę edukacyjną i opiniotwórczą na polskim rynku automotive. Od 2011 r. prezentuje wspomniany raport "Internetowy Samochód Roku", który pokazuje, jakie są preferencje i nastroje kupujących przez pryzmat tego, co można obserwować m.in. w ogłoszeniach. Pojawił się motoryzacyjny portal informacyjny Motopedia i kanał youtubowy OTOMOTO TV, na którym publikowane są autorskie filmy z testami i opiniami na temat używanych i nowych modeli aut.

Sami sprzedający również wychodzą klientom naprzeciw. Często oferują możliwość przeprowadzenia całej transakcji bez konieczności wizyty w salonie. Wystarczy skontaktować się ze sprzedawcą, ustalić szczegóły, sfinalizować transakcję i cieszyć nowym samochodem lub motocyklem z dostawą pod sam garaż. W przypadku aut używanych, jeszcze przed wystawieniem na sprzedaż nierzadko przeprowadzana jest szczegółowa inspekcja, a potencjalny klient może zapoznać się z raportem przed podjęciem decyzji o zakupie.

© Adobe Stock

Łączy nas miłość do motoryzacji 

Każdemu zakupowi i sprzedaży auta towarzyszą duże emocje. Samochody to dla Polaków dużo więcej niż przedmioty użytkowe - większość z nas ma do nich stosunek sentymentalny.Pojawienie się w domu nowego samochodu lub motocykla to zawsze wielkie wydarzenie i każdy oczekuje, że zakupiony pojazd będzie służył długo i bezawaryjnie. OTOMOTO postanowiło dać swoim klientom przestrzeń do opowiadania swoich moto historii i dzielenia się nimi z tysiącami innych fanów czterech kółek. 

W 2021 roku pojawił się pierwszy film z cyklu "Prawdziwe historie", który najpierw przedstawiał poruszające opowieści sprzedających niezwykłe auta. Od 2023 r. bohaterami kolejnych odsłon stali się również sprzedający biznesowi, którzy często prowadzą wielopokoleniowe firmy, powstałe właśnie z miłości do motoryzacji.

W 2024 r. platforma postanowiła nagrodzić swoich klientów biznesowych i pokazać, że warto pisać rzetelne i jakościowe ogłoszenia, wykorzystując narzędzia i możliwości, jakie oferuje. W lutym odbyła się wielka gala finałowa konkursu "Liderzy jakości OTOMOTO", gdzie w kilku kategoriach nagrodzono klientów biznesowych za transparentność ogłoszeń oraz ich kreatywność. Nagrodą specjalną był udział w odcinku "Prawdziwych Historii". 

Obecnie na platformie OTOMOTO można znaleźć samochody, motocykle, auta dostawcze, autobusy, ciężarówki, sprzęt budowlany oraz maszyny rolnicze. Oprócz ogłoszeń o sprzedaży pojazdów platforma uruchomiła też kategorię "Części" i zachęca właścicieli samochodów, by częściej samodzielnie robili zakupy w sieci, oszczędzając przy tym czas i pieniądze. Sprzedający oferują części nowe, używane oraz regenerowane, oryginalne i wysokiej jakości zamienniki. Można również w prosty sposób pozyskać finansowanie na wybrany pojazd.

Przez ostatnie 20 lat wiele zmieniło się w Polsce i branży automotive. W tym czasie znacznie polepszyła się jakość i powiększyła ilość dróg ekspresowych, poprawiły się nasze możliwości finansowe, a na platformie opublikowano ok. 300 mln ogłoszeń, a tylko w czerwcu 2024 r. serwis odwiedziło ok 22 mln użytkowników. Jak będzie wyglądał rynek motoryzacyjny za kolejne 20 lat? Obecnie w wynikach sprzedaży nowych samochodów królują auta z napędem hybrydowym. Polacy coraz śmielej kupują również auta elektryczne, a sama branża dąży do dekarbonizacji i działania w zgodzie z przyrodą. W czasach tak dynamicznego rozwoju nowych technologii i AI, ciężko przewidzieć, co jeszcze może się zdarzyć, ale miejmy nadzieję, że - tak jak przez ostatnie 20 lat - będą to zmiany na lepsze, bezpieczniejsze i wygodniejsze.

Płatna współpraca z OTOMOTO

Wybrane dla Ciebie

Tajemnicza kratka na desce rozdzielczej. Do czego naprawdę służy?
Tajemnicza kratka na desce rozdzielczej. Do czego naprawdę służy?
Pierwsza jazda: Bentley Flying Spur Azure – suma wszystkich wygód
Pierwsza jazda: Bentley Flying Spur Azure – suma wszystkich wygód
Nowe drogi na wakacje. Generalna Dyrekcja wskazuje, którędy pojedziemy
Nowe drogi na wakacje. Generalna Dyrekcja wskazuje, którędy pojedziemy
Zapominają, a potem nie mogą odpalić. Typowa usterka w czasie upałów
Zapominają, a potem nie mogą odpalić. Typowa usterka w czasie upałów
Elektryki Volkswagena dostaną fizyczne przyciski. Wiemy kiedy
Elektryki Volkswagena dostaną fizyczne przyciski. Wiemy kiedy
Tak wygląda nowy Jeep Cherokee. Znamy pierwsze szczegóły
Tak wygląda nowy Jeep Cherokee. Znamy pierwsze szczegóły
Pierwszy kontakt z Audi Q3: tak świeci 25 tys. diod LED!
Pierwszy kontakt z Audi Q3: tak świeci 25 tys. diod LED!
Nadjeżdża najmocniejsze Lamborghini w historii. Powstanie tylko 29 sztuk
Nadjeżdża najmocniejsze Lamborghini w historii. Powstanie tylko 29 sztuk
Najpopularniejsze auta w Europie w maju 2025 roku. Tesla wraca do gry
Najpopularniejsze auta w Europie w maju 2025 roku. Tesla wraca do gry
BMW 540i Legacy Edtion to hołd dla klasyki. Jest tylko jeden problem
BMW 540i Legacy Edtion to hołd dla klasyki. Jest tylko jeden problem
Nowe modele Omody i Jaecoo jadą do Polski
Nowe modele Omody i Jaecoo jadą do Polski
Rekordowy maj dla chińskich marek w Europie. Historyczne wyniki
Rekordowy maj dla chińskich marek w Europie. Historyczne wyniki
Wyłączono komentarze
Jako redakcja Wirtualnej Polski doceniamy zaangażowanie naszych czytelników w komentarzach. Jednak niektóre tematy wywołują komentarze wykraczające poza granice kulturalnej dyskusji. Dbając o jej jakość, zdecydowaliśmy się wyłączyć sekcję komentarzy pod tym artykułem.
Redakcja serwisu Autokult