Jak zmieniał się handel samochodami w Polsce w ciągu ostatnich 20 lat
Internet pojawił się w Polsce w 1991 r. i od tego czasu stało się jasne, że już nic nie będzie takie jak wcześniej. Z kolei na przełomie wieków upowszechniły się cyfrowe aparaty fotograficzne. W 2004 r. w sieci pojawiła się pierwsza odsłona platformy OTOMOTO, która zapoczątkowała cyfrową rewolucję w branży handlu pojazdami. Ogłoszenia stały się łatwiej dostępne, opatrzone zdjęciami, a sprzedawcy mogli wyjść poza swoje miasta i województwa.
23.07.2024 | aktual.: 23.07.2024 18:42
Kiedy dwie dekady temu uruchomiono platformę OTOMOTO, Polacy nadal poszukiwali samochodów w ogłoszeniach zamieszczanych w gazetach, rozpytywali wśród znajomych i rodziny, odwiedzali giełdy samochodowe, a także przeglądali kultową Telegazetę. To jednak miało się zmienić. Już w początkowym okresie działania w portalu pojawiło się ok. 5 tys. ogłoszeń, czyli zdecydowanie więcej niż mieściło się dotąd w prasowych kolumnach z ogłoszeniami.
Rynek motoryzacyjny wczoraj i dziś
Rok 2004 był trudny dla sprzedawców nowych samochodów, ponieważ znacznie ograniczono możliwości odpisu podatku VAT przy zakupie nowego auta. Do tego doszła harmonizacja cen, która miała sprawić, że klienci z krajów ościennych będą kupować nowe samochody na rodzimych rynkach. Wcześniej obserwowaliśmy zjawisko turystyki zakupowej. Był to jeden z elementów zapobiegania reeksportowi samochodów.
Dokładnie 20 lat temu Polacy kupili 318 111 nowych samochodów, co oznaczało spadek o 10 proc rok do roku. W tym czasie sprowadzono też 828 142 samochodów używanych. W wynikach sprzedaży nowych samochodów królował Fiat, którego udział w rynku wyniósł ponad 17 proc. Na 2. stopniu podium znalazła się Skoda, a za nią Toyota. W klasyfikacji indywidualnej królował Fiat Panda z wynikiem sprzedaży na poziomie 28 tys. egzemplarzy. Zaraz za nim znajdowała się Skoda Fabia z wynikiem 26 411 sztuk. Na najniższym stopniu podium całą sytuację obserwowała Toyota Yaris sprzedana wtedy w ilości 12 110 sztuk.
Przez lata zmieniały się trendy na rynku motoryzacyjnym i możliwości finansowe Polaków. Nie zmieniła się jednak miłość do motoryzacji, co ma odzwierciedlenie w liczbach. Aut mamy coraz więcej. Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w 2023 r. w naszym kraju zarejestrowano 473 032 nowe samochody osobowe. Chociaż w liczbie bezwzględnej nie jesteśmy liderem pod względem liczby zarejestrowanych samochodów w Europie, to w przeliczeniu na 1000 mieszkańców jesteśmy w ścisłej czołówce. Kierowcom nad Wisłą przypada 703 aut na 1000 osób, a to jest najwyższy wynik w Unii Europejskiej! Lubimy też przeglądać ogłoszenia i badać opcje zmiany samochodu - wg raportu OTOMOTO Insights w czerwcu 2024 OTOMOTO odwiedziło prawie 22 mln użytkowników ze średnią długością wizyty ponad 10 min. Statystyki ruchu na stronie są wyraźnie wyższe niż w ubiegłym roku.
Popularyzują się także nowe formy pozyskiwania pojazdów. Obecnie samochód można mieć nie tylko w kredycie lub leasingu, ale także w abonamencie lub najmie długoterminowym. Co więcej, usługi te są dostępne już nie tylko dla firm i mogą z nich korzystać również klienci indywidualni.
Na rynku samochodów używanych również zaszły spore zmiany, choć nie wszędzie. W 2004 r. średnia wieku samochodów jeżdżących po polskich drogach wynosiła 11,8 lat. W 2006 r. pojawiły się zapowiedzi wprowadzenia podatku ekologicznego. Choć ostatecznie z niego zrezygnowano, to park maszyn odmłodniał i w ciągu 3 m-cy średni wiek obniżył się do 10 lat. Według raportu OTOMOTO "Internetowy Samochód Roku 2023" obecnie Polacy szukają aut w wieku ok. 6 lat, choć średnia wieku aut w Polsce wynosi 16,1 lat.
O ile w wynikach rejestracji nowych samochodów królują marki azjatyckie: według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w 2023 r. zarejestrowano 473 032 nowe samochody osobowe. W rankingu marek na czele znalazła się Toyota z udziałem w rynku na poziomie 18,34 proc. Dalej na podium uplasowały się Skoda oraz Kia. W rankingu modeli najwięcej rejestracji zanotowała Toyota Corolla z wynikiem 26 850 sztuk. Dalej znalazły się Skoda Octavia (15,8 tys. szt.) i Toyota Yaris (13 459 szt.). W przypadku aut używanych Polacy nieustannie stawiają jednak na legendarną niemiecką solidność. Najczęściej wyszukiwane na OTOMOTO modele aut używanych to BMW serii 3, Audi A4 i BMW serii 5. Pierwszą piątkę zamykają Volkswagen Golf oraz Audi A6.
Tak pisze się historię
Co jest najważniejsze przy zakupie pojazdu? Oczywiście bezpieczeństwo i pewność, że zakup będzie udany. Kiedy OTOMOTO rewolucjonizowało rynek, przenosząc handel z giełd do internetu, musiało zadbać o te dwa aspekty szczególnie mocno. Zniknęło targowanie się w rytm muzyki disco polo puszczanej z radiowęzła, zniknął też smak żurku pochłanianego w przerwie między oglądaniem samochodów i tłumaczenia, że coś się wyklepie.
Handel zaczął się profesjonalizować, a z biegiem lat na platformie pojawiły się bardziej szczegółowe formularze i opisy pojazdów, żeby sprzedawcy mogli jeszcze skuteczniej przyciągać potencjalnych klientów, a kupujący znaleźć dokładnie to, czego szukają. W 2020 roku OTOMOTO wprowadziło obowiązek podawania numeru VIN w ogłoszeniach, a od dwóch lat dane z ogłoszeń można porównywać z informacjami w bazie CEPiK. Dla osób zainteresowanych zakupem samochodu z daleka, wprowadzono możliwość zdalnej inspekcji, którą przeprowadza niezależny ekspert oceniający bieżący stan techniczny pojazdu z ogłoszenia.
Bardzo szybko OTOMOTO zaczęło pełnić rolę edukacyjną i opiniotwórczą na polskim rynku automotive. Od 2011 r. prezentuje wspomniany raport "Internetowy Samochód Roku", który pokazuje, jakie są preferencje i nastroje kupujących przez pryzmat tego, co można obserwować m.in. w ogłoszeniach. Pojawił się motoryzacyjny portal informacyjny Motopedia i kanał youtubowy OTOMOTO TV, na którym publikowane są autorskie filmy z testami i opiniami na temat używanych i nowych modeli aut.
Sami sprzedający również wychodzą klientom naprzeciw. Często oferują możliwość przeprowadzenia całej transakcji bez konieczności wizyty w salonie. Wystarczy skontaktować się ze sprzedawcą, ustalić szczegóły, sfinalizować transakcję i cieszyć nowym samochodem lub motocyklem z dostawą pod sam garaż. W przypadku aut używanych, jeszcze przed wystawieniem na sprzedaż nierzadko przeprowadzana jest szczegółowa inspekcja, a potencjalny klient może zapoznać się z raportem przed podjęciem decyzji o zakupie.
Łączy nas miłość do motoryzacji
Każdemu zakupowi i sprzedaży auta towarzyszą duże emocje. Samochody to dla Polaków dużo więcej niż przedmioty użytkowe - większość z nas ma do nich stosunek sentymentalny.Pojawienie się w domu nowego samochodu lub motocykla to zawsze wielkie wydarzenie i każdy oczekuje, że zakupiony pojazd będzie służył długo i bezawaryjnie. OTOMOTO postanowiło dać swoim klientom przestrzeń do opowiadania swoich moto historii i dzielenia się nimi z tysiącami innych fanów czterech kółek.
W 2021 roku pojawił się pierwszy film z cyklu "Prawdziwe historie", który najpierw przedstawiał poruszające opowieści sprzedających niezwykłe auta. Od 2023 r. bohaterami kolejnych odsłon stali się również sprzedający biznesowi, którzy często prowadzą wielopokoleniowe firmy, powstałe właśnie z miłości do motoryzacji.
W 2024 r. platforma postanowiła nagrodzić swoich klientów biznesowych i pokazać, że warto pisać rzetelne i jakościowe ogłoszenia, wykorzystując narzędzia i możliwości, jakie oferuje. W lutym odbyła się wielka gala finałowa konkursu "Liderzy jakości OTOMOTO", gdzie w kilku kategoriach nagrodzono klientów biznesowych za transparentność ogłoszeń oraz ich kreatywność. Nagrodą specjalną był udział w odcinku "Prawdziwych Historii".
Obecnie na platformie OTOMOTO można znaleźć samochody, motocykle, auta dostawcze, autobusy, ciężarówki, sprzęt budowlany oraz maszyny rolnicze. Oprócz ogłoszeń o sprzedaży pojazdów platforma uruchomiła też kategorię "Części" i zachęca właścicieli samochodów, by częściej samodzielnie robili zakupy w sieci, oszczędzając przy tym czas i pieniądze. Sprzedający oferują części nowe, używane oraz regenerowane, oryginalne i wysokiej jakości zamienniki. Można również w prosty sposób pozyskać finansowanie na wybrany pojazd.
Przez ostatnie 20 lat wiele zmieniło się w Polsce i branży automotive. W tym czasie znacznie polepszyła się jakość i powiększyła ilość dróg ekspresowych, poprawiły się nasze możliwości finansowe, a na platformie opublikowano ok. 300 mln ogłoszeń, a tylko w czerwcu 2024 r. serwis odwiedziło ok 22 mln użytkowników. Jak będzie wyglądał rynek motoryzacyjny za kolejne 20 lat? Obecnie w wynikach sprzedaży nowych samochodów królują auta z napędem hybrydowym. Polacy coraz śmielej kupują również auta elektryczne, a sama branża dąży do dekarbonizacji i działania w zgodzie z przyrodą. W czasach tak dynamicznego rozwoju nowych technologii i AI, ciężko przewidzieć, co jeszcze może się zdarzyć, ale miejmy nadzieję, że - tak jak przez ostatnie 20 lat - będą to zmiany na lepsze, bezpieczniejsze i wygodniejsze.