Jak długo ładować akumulator? Wielu robi to źle

Znawcy tematu mogą uznać tytułowe pytanie za absurdalne. Nie zmienia to jednak faktu, że nie wszyscy są świadomi, jak długo trwa proces ładowania i kiedy powinniśmy odłączyć prostownik.

akumulator ładowanie akumulatora samochódakumulator ładowanie akumulatora samochód
Źródło zdjęć: © Pixabay

Wielu kierowców kończy swoją wiedzę na temat ładowania akumulatora na stwierdzeniu, że akumulator naładuje się przez noc lub przez całą dobę. Niestety, takie podejście jest błędne. Akumulator, który nie został w pełni naładowany, będzie działał mniej efektywnie, szybciej się rozładuje i wcześniej ulegnie zużyciu.

Czas ładowania akumulatora jest zależny od kilku czynników. Przede wszystkim od jego pojemności i prądu, którym go ładowaliśmy. Ważne jest również źródło, z którego korzystamy do ładowania. Na rynku dostępne są różne urządzenia, takie jak prostownik czy ładowarka, które zazwyczaj działają automatycznie. Warto zwrócić uwagę, że w pełni automatyczna ładowarka po naładowaniu akumulatora po prostu się wyłączy. Z prostownikiem sytuacja wygląda nieco inaczej.

Jeżeli korzystamy z ładowarki elektronicznej, to po naładowaniu akumulatora albo się wyłączy, albo za pomocą odpowiedniego wskaźnika poinformuje nas o zakończeniu procesu ładowania. W przypadku korzystania z prostownika, sprawa jest nieco bardziej skomplikowana.

Zgodnie z zasadami czystej fizyki, akumulator uznajemy za naładowany, kiedy gęstość elektrolitu osiągnie odpowiednią wartość w stosunku do temperatury otoczenia. Na przykład, przy temperaturze 20-25 stopni Celsjusza, ta wartość wynosi około 1,28 g/cm3. Aby to sprawdzić, potrzebujemy akumulatora z dostępem do elektrolitu, z którego możemy pobrać próbkę, oraz odpowiedniego przyrządu do pomiaru gęstości, czyli areometru.

Jednak łatwiej jest sprawdzić napięcie na biegunach akumulatora za pomocą multimetru. Pamiętajmy jednak, że pomiaru dokonujemy po odłączeniu prostownika lub ładowarki. Napięcie w naładowanym akumulatorze wynosi około 12,8-12,9 V. Warto podkreślić, że do prawidłowego pomiaru niezbędna jest dobra bateria w mierniku, która jest w miarę świeża (najlepiej nie starsza niż rok). Dodatkowo, w zależności od jakości multimetru, mogą być pokazywane wartości odbiegające od wartości rzeczywistych. Jeśli więc multimetr pokazuje 12,7 V, to też można uznać taki akumulator za naładowany.

Jak więc widzicie, to nie czas decyduje o tym, czy akumulator jest naładowany. Czas nie ma znaczenia, ponieważ długość ładowania zależy od pojemności akumulatora oraz prądu, jakim akumulator ładujemy. Ładowarki automatyczne i prostowniki, które nie pozwalają na regulację parametrów, same dostosowują wartość prądu do stopnia naładowania akumulatora i zmieniają ją w czasie, więc nawet znając standardowy prąd ładowania, nie sposób policzyć, ile ładowanie będzie trwało.

Jakim napięciem i czym ładować akumulator?

  • Akumulator AGM – tylko ładowarką elektroniczną, maks. napięcie 14,9 V
  • Akumulator żelowy – tylko ładowarką elektroniczną, maks. napięcie 14,4 V
  • Akumulator z elektrolitem płynnym – prostownikiem lub ładowarką, maks. napięcie 16,25 V
Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇