Honda (najprawdopodobniej) zamknie Swindon. To jedyna fabryka Japończyków w Europie
Po niepokojących doniesieniach z fabryki Nissana w Sunderland, do ofiar Brexitu może dołączyć obiekt Hondy w Swindon. To z niej wyjeżdża np. model Civic. Pojawiają się plotki o zamknięciu obiektu.
18.02.2019 | aktual.: 28.03.2023 11:48
Jeszcze trzy lata temu producenci mający fabryki w Zjednoczonym Królestwie stwierdzali, że dadzą sobie radę z Brexitem i wierzą w pozytywne zakończenie całego procesu. Rzeczywistość okazała się jednak zupełnie inna. Nissan już stwierdził, że nie będzie produkował X-traila w Sunderland, gdzie pracuje 7 tys. osób. W najbliższym czasie – najprawdopodobniej – pożegnamy się również z produkcją Infiniti Q30 i QX30. Do tego grona dołącza inny duży obiekt, tym razem należąca do Hondy fabryka w Swindon.
Na razie Honda poinformowała o zbliżającej się konferencji prasowej, ale pierwsze przecieki wskazują na zamknięcie zakładu istniejącego od 1985 roku i zlikwidowanie 3,5 tys. miejsc pracy. Ostatnie egzemplarze hond wyjadą ze Swindon w 2022 roku, lecz Japończycy mają zamiar pozostać w Bracknell, skąd operuje zespół F1.
Swindon jest jedyną fabryką Hondy w Europie, a rocznie produkowano tutaj aż 100 tys. kompaktowych civików. Jeszcze tydzień temu Japończycy mieli jedynie przerwać produkcję na 6 dni w kwietniu w celu dostosowania się w nowych warunków. Honda korzystała ze strategii "just in time" czyli zrezygnowaniu z magazynów na rzecz dostaw o czasie. Producent chwalił się, że fotele docierają od poddostawców zaledwie 75 minut przed finalnym montażem. Po Brexicie utrzymanie takiego tempa nie będzie możliwe.