Ford prezentuje: nowe systemy bezpieczeństwa [wideo]

Technologia inteligentnych systemów bezpieczeństwa i elektronicznych asystentów już jakiś czas temu trafiła z aut klasy premium do samochodów ze średniej półki. Ford, będący jednym z największych konkurentów Opla, nie chce zostać w tyle. Europejski oddział amerykańskiego koncernu pokazał swoje najnowsze projekty.

Systemy Bezpieczeństwa FordaSystemy Bezpieczeństwa Forda
Bartosz Pokrzywiński

Technologia inteligentnych systemów bezpieczeństwa i elektronicznych asystentów już jakiś czas temu trafiła z aut klasy premium do samochodów ze średniej półki. Ford, będący jednym z największych konkurentów Opla, nie chce zostać w tyle. Europejski oddział amerykańskiego koncernu pokazał swoje najnowsze projekty.

Z roku na rok prowadzenie auta staje się coraz prostsze. Pomijając stan dróg w niektórych krajach czy kolejne ograniczenia i zakazy, rozwój motoryzacji w ciągu ostatnich 10 lat mocno zmierza w kierunku pełnej automatyzacji. Zaczęło się od tempomatu, nawigacji satelitarnej, a teraz doszły jeszcze systemy pomagające utrzymać pojazd na pasie ruchu czy wszystkie pochodne pre-safe, ostrzegające przed zagrożeniami.

Volvo testuje zautomatyzowaną jazdę w kolumnie pojazdów, BMW pomaga w lewoskrętach, a nawet te najmniejsze miejskie wozidełka samodzielnie parkują równolegle. Ford także pracuje nad tego typu rozwiązaniami. Jednym z nich jest Traffic Jam Assist, czyli asystent jazdy w korku.

Systemy Bezpieczeństwa Forda
Systemy Bezpieczeństwa Forda

System działa jak zlepek aktywnego tempomatu w połączeniu z pre-safe. Za pośrednictwem czujników i kamer umieszczonych wokół pojazdu nieustannie monitoruje otoczenie, a po jego aktywacji w miejskim korku auto będzie samodzielnie ruszało, kiedy przed nim pojawi się wolna przestrzeń i samodzielnie zatrzymywało się, kiedy poprzedzający samochód będzie zbyt blisko.

Według ekspertów Forda kierowcy spędzają aż 30% czasu w korkach, teoretycznie więc jest to ogromne udogodnienie. W związku z mało skomplikowaną strukturą systemu (połączenie dwóch już istniejących) wdrożenie go do seryjnej produkcji nie powinno potrwać długo.

Kolejnym powodem do dumy Forda jest rozwinięcie automatycznego systemu parkowania równoległego. Mnóstwo kierowców, nawet tych ze sporym stażem za kółkiem, ma z tym problem. Nikt jednak nie myślał, że ktoś mający prawo jazdy może nie radzić sobie z parkowaniem prostopadłym. Ford twierdzi, że są takie osoby.

Właśnie dla nich europejski oddział amerykańskiego koncernu przygotowuje system samodzielnie parkujący auto na prostopadłych miejscach parkingowych. Chyba bardziej chodzi tutaj o zapełnienie kolejnej strony folderu reklamowego informującego o tym, jak bardzo Ford troszczy się o bezpieczeństwo i ułatwia prowadzenie aut, niż faktyczną pomoc.

Ostatni system powstał wyłącznie dlatego, że mógł powstać. Ford wziął pod uwagę poziom stresu kierowcy i jeśli auto na podstawie czujników (ciekawe jakich) stwierdzi, że kierowca jest zbyt zajęty, system zablokuje telefon połączony przez Bluetooth. Krótko mówiąc, można malować się w porannym korku podczas drogi do pracy, czytać gazetę podczas parkowania prostopadłego, ale nie można odbierać telefonów.

W ciągu kilku najbliższych lat możemy spodziewać się lawiny tego typu bzdurnych systemów, które powstały w wyniku zainstalowania w komputerze sterującym innego oprogramowania. Dalej będzie na pewno asystent wyprzedzania, wyjeżdżania z parkingów centrów handlowych czy system samodzielnie włączający kierunkowskazy podczas podążania trasą wyznaczoną przez nawigację satelitarną.

  • Systemy Bezpieczeństwa Forda
  • Systemy Bezpieczeństwa Forda
  • Systemy Bezpieczeństwa Forda
  • Systemy Bezpieczeństwa Forda
  • Obraz
  • Systemy Bezpieczeństwa Forda
  • Systemy Bezpieczeństwa Forda
[1/7] Systemy Bezpieczeństwa Forda Źródło zdjęć: |

Źródło: WCF

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Stellantis się wycofuje. Nie chce już samych elektryków
Stellantis się wycofuje. Nie chce już samych elektryków
Ukradł "blachy" na złość. Teraz grozi mu 5 lat więzienia
Ukradł "blachy" na złość. Teraz grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik