Samochody używaneFordUżywany Ford Focus Mk 2 w pigułce. Dopracowany, ale jedna wersja jest bardzo problematyczna

Używany Ford Focus Mk 2 w pigułce. Dopracowany, ale jedna wersja jest bardzo problematyczna

Ford Focus Mk 2 to jeden z najpopularniejszych używanych kompaktów na polskim rynku wtórnym.
Ford Focus Mk 2 to jeden z najpopularniejszych używanych kompaktów na polskim rynku wtórnym.
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe / Ford
Marcin Łobodziński

24.05.2018 08:13, aktual.: 30.03.2023 09:51

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Ford drugą generację Focusa dopracował pod każdym względem i trzeba przyznać, że wszystko jest w nim lepsze. Poza wyglądem, który stał się trochę nijaki, ale samochód jest bez większych wad technicznych. Tylko jednej wersji unikajcie jak ognia.

Roczniki: 2004-2010 (lifting 2007)

Ceny rynkowe: 4000-30 000 zł

Awaryjność: przeciętna

Koszty eksploatacji: niskie

Wersje nadwoziowe: hatchback 3d i 5d, kombi, sedan, kabriolet

Pojemność bagażnika: hatchbacki 385 l, kombi 482l, sedan 526 l

Popularne silniki benzynowe Forda Focusa Mk 2:

  • 1.4 (80 KM)
  • 1.6 (100 KM)
  • 1.6 Ti-VCT (115 KM)
  • 1.8 (125 KM)
  • 2.0 (145 KM)

Popularne silniki Diesla Forda Focusa Mk 2: (BL):

  • 1.6 TDCi (90 KM)
  • 1.6 TDCi (109 KM)
  • 1.8 TDCi (115 KM)
  • 2.0 TDCi (110 KM)
  • 2.0 TDCi (136 KM)

Wersje sportowe: Ford Focus ST 2.5 T (226 KM), Ford Focus RS 2.5 T (305 KM), Ford Focus RS500 2.5 T (350 KM)

Ford Focus Mk 2 Kombi to poszukiwana przez Polaków wersja.
Ford Focus Mk 2 Kombi to poszukiwana przez Polaków wersja.© fot. mat. prasowe / Ford

Ford Focus drugiej generacji wygląda zdecydowanie bardziej konserwatywnie od swojego odważnie narysowanego poprzednika, ale w każdym obszarze jest lepszy. Przestronniejsza kabina zapewnia czterem osobom wygodne warunki podróżowania, a bagażnik hatchbacków ma imponujące rozmiary. Prosta i czytelna deska rozdzielcza wykonana raczej z przeciętnych materiałów szybko się zużywa, ale w lepiej wyposażonych wersjach prezentuje się dobrze.

Największą zaletą Focusa II jest jakość prowadzenia. Zawieszenie może nie jest jednym z najtrwalszych w klasie, ale za to odwdzięcza się dobrym komfortem resorowania i wzorowym trzymaniem się drogi. Wielowahacz, jaki zastosowano w tylnej osi, wymaga od czasu do czasu kontroli geometrii. Na szczęście rynek części tak się rozwinął, że jego serwis nie jest kosztowny. Podwozie posłużyło także Mazdzie w modelu 3 (BK) czy Volvo w modelach C30, S40 i V50.

Drugą zaleta Focusa Mk 2 jest wybór silników. Tak szeroki wachlarz jednostek ma tylko Golf, ale w przeciwieństwie do V i VI generacji niemieckiego auta, wszystkie silniki Focusa można uznać za udane. Problem z benzyniakami polega jedynie na tym, że są zdecydowanie delikatniejsze, gdy pracują na LPG, co niestety odczuły osoby, które nie dbały o instalację.

W gamie silników wysokoprężnych mamy dwa motory z Grupy PSA – 1.6 i 2.0 – oraz jedną, dość przestarzałą konstrukcję Forda. To właśnie tę uważam za najlepszy kompromis w dziedzinie osiągów, zużycia paliwa i kosztów serwisu. To jedyny motor, który nigdy nie współpracował z filtrem DPF.

Dość konserwatywna deska rozdzielcza Focusa Mk 2
Dość konserwatywna deska rozdzielcza Focusa Mk 2© fot. mat. prasowe / Ford

Oczywiście Ford Focus Mk 2 nie jest samochodem całkowicie niezawodnym, ale też nie ma jakichś szczególnych wad, z którymi użytkownicy nie mogliby sobie poradzić. Właściwie ma jedną, ale z naprawami bezstopniowych automatów walczyła tylko garstka osób.

Najwięcej problemów sprawia jednostka 1.6 TDCi, która niewłaściwie serwisowana potrafi dokuczać awariami elektryki, układu wtryskowego czy doładowania. Mimo to i tak można ją polecić, pod warunkiem, że nie będziecie oszczędzać na serwisie i nie wybierzecie wersji z automatem CVT.

Typowe usterki Forda Focusa Mk 2

  • korozja nadwozia,
  • awarie typowe dla diesli, zwłaszcza w silniku 1.6 TDCi,
  • szybkie zużycie kół dwumasowych we wszystkich dieslach,
  • wycieki oleju z silnika 2.0 TDCi,
  • awarie komputera sterującego silnikiem,
  • usterki silników benzynowych pracujących na LPG,
  • kosztowne awarie skrzyń dwusprzęgłowych i automatów bezstopniowych.

Czego szukać:

Poliftowego Focusa z silnikiem benzynowym 1.8 lub 2.0. Jeżeli nie zależy wam na wieku lub macie mniejszy budżet, polecam także diesla 1.8 TDCi. Był oferowany do 2006 roku i jest prosta konstrukcją.

Czego unikać:

Najbardziej problematyczną wersją jest 1.6 TDCi (109 KM) z przekładnią CVT. Jej awarie są bardzo trudne, a czasami niemożliwe do usunięcia. Ryzykowny jest też zakup auta z przekładnią dwusprzęgłową. Jeżeli wybieracie samochód z instalacją gazową i silnikiem, który nie pracuje prawidłowo, szykujcie się na jego wymianę.

Źródło artykułu:WP Autokult
Fordsamochody używanesegment c