Fiat 500L Trekking 1,6 Multijet S&S - test
Rodzinny długodystansowiec, przednionapędowy crossover na weekendowe wypady czy miejska bulwarówka z modnym nagłośnieniem Beats? Fiat 500L Trekking to auto o wielu twarzach. Czy w licznych wcieleniach małego włocha można się pogubić?
17.02.2014 | aktual.: 18.04.2023 10:43
Fiat 500L Trekking 1,6 Multijet S&S - test
Sport to pod względem marketingowym jeden z lepiej sprzedających się tematów. Telewizyjne reklamy każdego dnia bombardują widokiem porannych rozgrzewek, popołudniowych przebieżek czy wieczornych spacerów. Temat ten podchwycili również producenci samochodów, którzy pracując nad rozwojem segmentu SUV, pokazują, że ich auta są stworzone dla ludzi dbających o siebie i pozostających w dobrej formie. Fiat, prezentując 500L w wersji uterenowionej, postawił na połączenie górskiej wspinaczki i turystyki pieszej, czyli trekking.
Trzeba przyznać, że z nazwą samochodu Włosi trafili w dziesiątkę. Pod względem konstrukcyjnym jest on wręcz bliźniakiem zwykłej 500L, a człon Trekking bardzo dobrze oddaje charakter pięćsetki. Zgodnie z założeniami producenta wóz miał być idealnym wyborem dla osób, które potrzebują przestronnego minivana, ale boją się wyjechać nim na leśne ścieżki lub podjechać pod samo wejście górskiego pensjonatu.
Do wyglądu włoskiego crossovera trzeba się przyzwyczaić. Z początku nadęty przedni zderzak i niezgrabny tył samochodu nie przypadły mi do gustu, jednak po kilku dniach zacząłem zmieniać zdanie. Wiele osób wytyka pięćsetce stylistyczne pokrewieństwo z nową Pandą, ale trudno mi uwierzyć, że mało kto zauważył, jak bardzo podobne jest to auto do MINI Countrymana. Charakterystyczny kształt dachu, wystające poza obrys samochodu tylne światła czy muskularny pas przedni to tylko wybrane podobieństwa między nadwoziami. Wydaje mi się jednak, że na wyglądzie te podobieństwa się kończą.
500L Trekking to samochód zgoła odmienny od tego, co proponuje MINI. Choć Fiat bardzo starał się podkreślić sportowo-wypoczynkowy charakter auta, to przy konstrukcji tak zbliżonej do 500L nie udało się ukryć genów z segmentu MPV.
Jak przystało na bliskiego krewnego 500L, model Trekking jest naprawdę dużym samochodem. Widać to zarówno na zewnątrz, gdzie 17-calowe aluminiowe felgi wręcz znikają pod nadwoziem, jak i w środku, gdzie bez problemu zmieści się 4 lub 5 osób oraz nawet 400 l bagażu. O tym, że jest to samochód stworzony do rodzinnych wypadów, świadczy również organizacja przestrzeni pasażerskiej. W standardzie znajduje się tylna kanapa regulowana w dwóch płaszczyznach (dzielona w proporcjach 60/40), podwójna podłoga bagażnika oraz dwa spore schowki w desce rozdzielczej.
Liczne nawiązania do sportu nie znajdują odzwierciedlenia w prowadzeniu - nie odkryję Ameryki, jeżeli powiem, że to auto nie nadaje się do szybkiej jazdy po łukach. Zawieszenie jest zestrojone komfortowo i ładnie wybiera nawet duże nierówności, ale na szybszych zakrętach samochód potrafi się nieco wychylić.
Zwiększony względem 500L prześwit pozwala na w miarę bezstresowe pokonywanie większych nierówności. Można nawet pokusić się o wjazd w lekki teren. Nowością jest seryjnie montowany system Traction+, którego zadaniem jest imitowanie działania mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu – podczas jego pracy wykorzystywany jest system ESP. Dodatek ten może okazać się przydatny zimą, zwłaszcza że 500L Trekking nie może być wyposażony w napęd na 4 koła.
Pod maską testowanego egzemplarza znajdował się silnik 1,6 Multijet o mocy 105 KM. Jest to najmocniejszy diesel, jaki może pracować pod maską „terenowej” pięćsetki. Całkiem nieźle pasuje on do charakteru samochodu. Motor nie pozwala kierowcy zaszaleć przy starcie spod świateł, ale świetnie radzi sobie zarówno w ruchu miejskim, jak i w trasie. Duży minus należy się jednak za kulturę pracy – nieprzyjemny dźwięk jednostki w połączeniu z dużym wnętrzem sprawił, że momentami czułem się jak w dostawczaku.
Mimo wszystko warto zainteresować się tym silnikiem głównie ze względu na zużycie paliwa. Deklarowane przez producenta średnie spalanie na poziomie 4,7 l jest jak najbardziej osiągalne. Wynik ten można jeszcze poprawić, jednak potrzeba naprawdę dużo cierpliwości i odrobiny wprawy – z pomocą przychodzi tutaj system EcoDrive LIVE. Jest to program, który obserwując styl jazdy kierowcy, wystawia mu ocenę w 4 kategoriach: przyspieszanie, hamowanie, zmiana biegów oraz używane obroty. Przy odpowiednim wysiłku udało mi się przejechać w godzinach szczytu (16:00-17:00) z jednego krańca Warszawy na drugi (36 km), spalając przy tym zaledwie 4,3 l/100 km. To świetny wynik.
Przestronne wnętrze, oszczędny diesel, modna stylistyka – wydaje się, że Fiat 500L Trekking to samochód skazany na sukces. Mimo to po ponad roku od rynkowego debiutu nie sprzedaje się w Polsce tak dobrze jak nawet dużo droższe MINI Countryman.
Przyczyn takiego stanu rzeczy nie trzeba daleko szukać – problemem jest bowiem Fiat 500L. Wersje rodzinna i uterenowiona mają ze sobą zbyt wiele wspólnego, aby można było poczuć między nimi różnicę. Wiele osób podczas wizyty w salonie włoskiego producenta musiało po prostu dojść do wniosku, że zamiast bardziej zadziornego wyglądu i plastikowych nakładek na zderzaki woli zostawić w kieszeni trochę pieniędzy na np. dodatkowe wyposażenie.
Fiat nigdy nie miał szczęścia do crossoverów i moim zdaniem podobnie jest tym razem. 500L Trekking to samochód całkiem udany zarówno pod względem stylistycznym, jak i użytkowym, jednak jest rozerwany między kilkoma różnymi wcieleniami. Chce być uniwersalny, jednak brakuje mu jednej dominującej osobowości, która jednoznacznie określiłaby grupę odbiorców - tak samo jak w przypadku 500L.
PLUSY:
Przestronne wnętrze
Dobra widoczność
Możliwości aranżacji przestrzeni pasażerskiej
Oszczędny diesel...
MINUSY:
...który nie powala kulturą pracy
System City Brake Control nie działa przy prędkościach bliskich 0 km/h
Brak napędu AWD nawet za dopłatą
Fiat 500L Trekking 1,6 Multijet S&S - galeria zdjęć
Fiat 500L Trekking 1,6 Multijet S&S - dane techniczne
Testowany egzemplarz: | Fiat 500L Trekking 1,6 Multijet S&S | |
Silnik i napęd | ||
Układ i doładowanie: | R4 | |
Rodzaj paliwa: | Olej napędowy | |
Ustawienie: | Poprzeczne | |
Rozrząd: | DOHC 16V | |
Objętość skokowa: | 1598 cm3 | |
Stopień sprężania: | 16,5 | |
Moc maksymalna: | 105 KM (przy 3700 rpm) | |
Moment maksymalny: | 320 Nm (przy 1750 rpm) | |
Objętościowy wskaźnik mocy: | 65,7 KM/l | |
Skrzynia biegów: | 6-biegowa, manualna | |
Typ napędu: | Przedni (FWD) | |
Hamulce przednie: | Tarczowe, wentylowane | |
Hamulce tylne: | Tarczowe | |
Zawieszenie przednie: | Kolumny typu MacPherson | |
Zawieszenie tylne: | Belka skrętna | |
Układ kierowniczy: | Zębatkowy, wspomagany elektrycznie | |
Średnica zawracania: | 11,1 m | |
Koła, ogumienie przednie: | 225/45 R17 | |
Koła, ogumienie tylne: | 225/45 R17 | |
Masy i wymiary | ||
Typ nadwozia: | MPV | |
Liczba drzwi: | 5 | |
Współczynnik oporu Cd (Cx): | b.d. | |
Masa własna: | 1386 kg | |
Stosunek masy do mocy: | 13,2 kg/KM | |
Długość: | 4147 mm | |
Szerokość: | 1784 mm | |
Wysokość: | 1679 mm | |
Rozstaw osi: | 2612 mm | |
Rozstaw kół przód/tył: | 1522/1519 mm | |
Prześwit (przód/tył): | b.d. | |
Pojemność zbiornika paliwa: | 50 l | |
Pojemność bagażnika: | 343-400/1310 l | |
Specyfikacja użytkowa | ||
Ładowność maksymalna: | 529 kg | |
Osiągi | ||
Katalogowo: | Pomiar własny: | |
Przyspieszenie 0-100 km/h: | 12 s | |
Prędkość maksymalna: | 175 km/h | |
Zużycie paliwa (miasto): | 5,6 l/100 km | 6,5 l/100 km |
Zużycie paliwa (trasa): | 4,1 l/100 km | 4,7 l/100 km |
Zużycie paliwa (mieszane): | 4,7 l/100 km | 5,5 l/100 km |
Emisja CO2: | 122 g/km | |
Test zderzeniowy Euro NCAP: | 5 gwiazdek | |
Cena | ||
Testowany egzemplarz: | około 90 000 zł | |
Model od: | 61 990 zł (cena promocyjna) | |
Wersja silnikowa od: | 72 990 zł (cena promocyjna) |
Wyposażenie | ||
Standardowe: | Opcjonalne | |
Dodatki stylistyczne nadwozia: | Lusterka zewnętrzne lakierowane w kolorze nadwozia, listwy boczne ochronne drzwi w kolorze czarnym z elementami satynowanymi | Lakier metalizowany (2000 zł), elektrycznie otwierany szklany dach (4000 zł) |
Dodatki stylistyczne wnętrza: | Dywaniki do samochodu (przednie), deska rozdzielcza w kolorze nadwozia | - |
Koła i opony: | Felgi 17-calowe | - |
Komfort: | Tempomat, tylna kanapa z systemem Fold&tumble, klimatyzacja manualna, kierownica regulowana w dwóch płaszczyznach | Czujnik zmierzchu i deszczu (700 zł), kamera cofania (1200 zł), klimatyzacja automatyczna dwustrefowa (1500 zł), podgrzewana przednia szyba (1200 zł), podgrzewane fotele przednie (1000 zł), czujniki parkowania tylne (1300 zł) |
Bezpieczeństwo: | 6 poduszek powietrznych, system Traction+, system statycznego doświetlania zakrętów | Poduszka kolanowa kierowcy (1000 zł), system City Brake Control (1500 zł) |
Multimedia: | Radio CD/MP3 z dotykowym ekranem, Bluetooth i 6 głośnikami | Nagłośnienie BeatsAudio o mocy 520 W (3000 zł), nawigacja (2000 zł) |
Mechanika: | System Start&Stop | - |
Pakiety: | - | Komfort (fotel pasażera z regulacją odcinka lędźwiowego, fotel kierowcy z elektryczną regulacją odcinka lędźwiowego, fotel kierowcy z podłokietnikiem – 1300 zł), Park (kamera cofania ,czujniki parkowania tylne – 1500 zł), Klima (klimatyzacja automatyczna dwustrefowa, czujnik zmierzchu orazczujnik deszczu, lusterko wsteczne fotochromatyczne – 2000 zł) |