Ferrari SF90 XX debiutuje w wersjach Stradale i Spider. Tak, nadają się na drogi

Zgodnie z zapowiedziami, Ferrari oficjalnie pochwaliło się swoim najnowszym projektem. To ekstremalna wersja modelu SF90 przyprawiona literami XX, które dotychczas oznaczały brak homologacji drogowej. Tym razem jest jednak inaczej.

Ferrari SF90 XX Stradale
Ferrari SF90 XX Stradale
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Ferrari
Aleksander Ruciński

29.06.2023 | aktual.: 30.06.2023 16:17

Chętnych na ostre auta z homologacją drogową nie brakuje. Ferrari odpowiada na ich potrzeby nowym modelem SF90 XX dostępnym zarówno z zamkniętym, jak i otwartym nadwoziem. Pierwszy wariant doczeka się 799, a drugi 599 egzemplarzy.

W obu znajdziemy ten sam 4-litrowy silnik V8 z podwójnym doładowaniem, wspierany trzema silnikami elektrycznymi - dwoma nad przednią osią i jednym nad tylną. Wszystkie jednostki zostały rzecz jasne wzmocnione w stosunku do standardowego SF90.

Silnik spalinowy sam w sobie generuje 796 KM mocy zamiast dotychczasowych 780. Wzrost uzyskano dzięki nowym tłokom, nowemu wykończeniu komory spalania i polerowanym kolektorom. Sam dolot został skrócony, co pozwoliło zaoszczędzić 3,5 kg masy oraz poprawić dźwięk silnika.

Ferrari SF90 XX
Ferrari SF90 XX© Materiały prasowe

Jednostki elektryczne także zyskały zastrzyk mocy - z 220 do 232 KM. Nie zmieniono za to pojemności baterii. 7,9 kWh pozwala pokonać do 25 km na samym prądzie z prędkością nie większą niż 135 km/h.

W odmianie XX debiutuje nowy system zapewniający chwilowe zwiększenie mocy na życzenie. Jest on dostępny w trybie jazdy "Qualifying". Zdaniem producenta przydaje się w szczególności na wyjściach z zakrętów i pozwala poprawić czas okrążenia na torze Fiorano o 0,25 s.

Ferrari SF90 XX
Ferrari SF90 XX© Materiały prasowe | Ferrari

Auto jest piekielnie szybkie. Dzięki dużej mocy i ośmiostopniowej przekładni automatycznej osiąga setkę w 2,3 sekundy i rozpędza się do 320 km/h. Zatrzymuje się równie dobrze, gdyż w odmianie XX dostajemy wydajniejsze hamulce z tarczami o średnicy 390 mm z tyłu zamiast dotychczasowych 360. Jest też nowy kontroler ABS-u, pomagający lepiej zarządzać siłą hamowania.

SF90 XX wyróżnia się także wyglądem. Większy splitter i szersze wloty powietrza poprawiają chłodzenie oraz docisk zapewniając dodatkowe 45 kg przy 250 km/h. Z tyłu z kolei znajdziemy stałe skrzydło. Ferrari twierdzi, że to pierwszy model od czasów F50 z takim rozwiązaniem. Łącznie wszystkie elementy aerodynamiczne zapewniają 530 kg docisku przy 250 km/h.

Najmniej różnic w stosunku do serii znajdziemy we wnętrzu, w którym króluje alcantara i włókno węglowe. Są tu jednoczęściowe fotele i całkiem niezłe wyposażenie. To ostre auto, ale wciąż cywilizowane.

Nowe ferrari powinno trafić do sprzedaży w najbliższych miesiącach. Ceny pozostają nieznane, choć wiele będzie pewnie zależeć od konkretnej specyfikacji.

  • Ferrari SF90 XX
  • Ferrari SF90 XX
  • Ferrari SF90 XX
  • Ferrari SF90 XX
  • Ferrari SF90 XX
  • Ferrari SF90 XX
  • Ferrari SF90 XX
  • Ferrari SF90 XX
  • Ferrari SF90 XX
  • Ferrari SF90 XX
  • Ferrari SF90 XX
  • Ferrari SF90 XX
  • Ferrari SF90 XX Stradale
  • Ferrari SF90 XX
[1/14] Ferrari SF90 XXŹródło zdjęć: © Materiały prasowe | Ferrari
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)