Ferrari 308 GTB w rajdowej specyfikacji grupy B na sprzedaż. Jeździł nim Harri Toivonen

To Ferrari 308 GTB wystawione na sprzedaż przez Girardo & Co. był porządnie "ujeżdżany" na odcinkach specjalnych, ale jego unikatowość nie podlega dyskusji. Łącznie powstały tylko 4 takie auta, więc cena transakcji z pewnością niska nie będzie.

Ferrari 308 GTB Group BFerrari 308 GTB Group B
Źródło zdjęć: © fot. Girardo & Co.
Filip Buliński

Model 308 GTB startował już wcześniej w Grupie 4, ale po wprowadzeniu nowych regulacji, które otworzyły bramę legendarnej Grupy B, został dostosowany do nowych przepisów. Za modyfikację samochodu odpowiedzialna była włoska firma Michelotto, która zbudowała tylko 4 auta w specyfikacji Grupy B – 1 z silnikiem 16-zaworowym i 3 z jednostką 32-zaworową. Wystawione 308 GTB należy do tej drugiej grupy.

Rajdówkę napędzała 2,9-litrowa V8-ka Tipo 105 A, która po modyfikacjach generowała aż 320 KM i "kręciła się" do 8000 obr/min! Na pokładzie znalazła się też skrzynia biegów dostosowana do dokonywania zmian przełożenia w ciągu zaledwie kilku minut. Włosi, przerabiając 308 GTB, ogołocili nadwozie ze zbędnych dodatków i gdzie mogli, stosowali np. zamienniki z tytanu, by zrzucić jak najwięcej zbędnego "tłuszczyku". Wszystkie zmiany sprawiły, że B-grupowe Ferrari było o ok. 2 sekundy szybsze od wersji stworzonej do Grupy 4.

Rajdowe 308 GTB zyskało homologację wraz z początkiem kwietnia 1983 r. Pojazd o numerze 22409 niemal od razu zaczął swoją rajdową przygodę i na początku września, kierowany przez Maurizio Cavalliego, zajął 3. miejsce w Rajdowych Mistrzostwach Włoch. Miesiąc później 308 GTB jechało już po odcinkach Rajdu San Remo, będącego 10. rundą Rajdowych Mistrzostw Świata, kierowane przez Federico Ormezzano. Załoga musiała się niestety wycofać z rajdu przez awarię.

Ciekawym "przystankiem" w historii tego 308 GTB był rajd San Marino, zaliczany do Rajdowych Mistrzostw Europy, w połowie listopada. Za kierownicą Ferrari usiadł wtedy Harri Toivonen, młodszy brat słynnego Henri Toivonena, który kilka lat później zginął podczas Rajdu Korsyki w Lancii Delta S4. Harri bardzo chciał wtedy pokonać utalentowanego kierowcę, który startował w innym 308 GTB, jednak ostatecznie obaj kierowcy nie ukończyli rajdu.

Ferrari 308 GTB Group B
Ferrari 308 GTB Group B © fot. Girardo & Co.

W późniejszych miesiącach 308 GTB startowało w wielu rajdach zaliczanych głównie do Rajdowych Mistrzostw Europy z mniejszymi i większymi sukcesami. W 1985 r. samochód został przemalowany na niebiesko, ale w późniejszych latach odmalowano go w oryginalny kolor. O niebieskiej przeszłości przypominają niebieskie "plamy" w zakamarkach.

Wraz z końcem Grupy B w 1986 roku zakończyła się oficjalna kariera 308 GTB. W kolejnych latach kilkukrotnie zmieniał właścicieli, krążąc między kolejnymi kolekcjonerami, którzy przywracali mu dawny blask. Nie szczędzono mu także uczestnictwa w historycznych rajdach m.in. w Ferrari Historical Challange. W 2007 roku samochód został także sprawdzony przez specjalistów i otrzymał certyfikat zgodności od Ferrari Classiche.

Ferrari 308 GTB Group B
Ferrari 308 GTB Group B © fot. Girardo & Co.

Girardo & Co. nie podał do wiadomości ceny. Na pewno nie będzie ona niska, ale żeby przybliżyć rząd wartości, można rzucić okiem w przeszłość. Kilka lat temu taki sam model zmienił właściciela za 490 tys. euro (ok. 2,06 mln zł). Dodam tylko, że 308 GTB w specyfikacji Grupy 4 kosztują "tylko" ok. 800 tys. zł. Przyszły właściciel powinien więc liczyć się z solidnym wydatkiem.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów