Drożejące auta używane to oczywistość. Ale najbardziej drożeją dostawczaki

Jak informuje AAA Auto aż o 23,4 proc. w ciągu ostatniego roku podrożały samochody typu van, czyli tzw. furgonetki. Nieczęsto się o tym dowiadujemy, ponieważ są one z reguły kupowane przez firmy.

Renault TraficRenault Trafic
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

Według najnowszej analizy tej firmy, mediana cen samochodów użytkowych typu van wzrosła w ciągu roku z 28,9 tys. zł do 35,67 tys. zł, czyli o ponad 23 proc. Są to z reguły samochody o stosunkowo dużym przebiegu, ale i niskim wieku. Mediana dla obu tych parametrów to na naszym rynku 220 tys. km i 9,6 lat.

Dla porównania sedany zanotowały najwyższy wzrost cen zaraz za wspomnianymi vanami, ale tu mówimy o wzroście o 19,6 proc. z ceny 20,9 tys. zł do 24,99 tys. zł. Takie auta są też najstarsze na rynku wtórnym, osiągając średnio wiek 14,4 lat.

Trzecie miejsce w takim zestawieniu zajęły SUV-y, które podrożały o 18,6 proc., z 47,9 tys. zł do 56,8 tys. zł. Używane SUV-y są najmłodsze jeśli chodzi o segment i mają najniższe przebiegi.

Dlaczego vany tak drożeją? Odpowiedź jest prosta

  • Używane vany wykorzystywane są w transporcie małych towarów, w tym przesyłek kurierskich, która to branża przeżywa od dwóch lat olbrzymi rozwój, ze względu na zmianę zachowań konsumenckich wywołanych pandemią i obowiązkiem stosowania dystansu społecznego – wyjaśnia Karolína Topolová, Dyrektor Generalna AURES Holdings.

Jednak to niejedyny powód i coraz częściej małe furgonetki kupują osoby prywatne.

  • Z drugiej strony vany stały się przedmiotem coraz częstszej przebudowy na minikampery, które w czasie pandemii i obecnie, służą do spędzania wolnego czasu oraz wakacji w dowolnie wybranym miejscu, bez konieczności zakupu paliwożernych i drogich kamperów – dodaje przedstawiciel operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA Auto.

Najczęściej oferowanymi modelami w tej klasie aut są VW Transporter, Renault Master i Fiat Ducato. To pierwsza trójka, z której volkswageny wyróżniają się znacznie większym (blisko dwukrotnie) wiekiem. Popularne wśród używanych są także Renault Trafic, Iveco Daily oraz Peugeot Boxter.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Drugi zakład Mercedesa w Polsce prawie gotowy. Będzie jednym z najnowocześniejszych
Drugi zakład Mercedesa w Polsce prawie gotowy. Będzie jednym z najnowocześniejszych
Znamy datę. W życie wejdą wielkie zmiany w przepisach
Znamy datę. W życie wejdą wielkie zmiany w przepisach
Pieniądze się kończą. Wzrost sprzedaży może się załamać
Pieniądze się kończą. Wzrost sprzedaży może się załamać
Nowy Mercedes CLA doczekał się wersji spalinowej. Wiemy, ile kosztuje
Nowy Mercedes CLA doczekał się wersji spalinowej. Wiemy, ile kosztuje
Wyprzedaż rocznika w Toyocie. Nawet 50 tys. zł taniej
Wyprzedaż rocznika w Toyocie. Nawet 50 tys. zł taniej
Unia chce tańszych aut. Oto, co może być "wycięte" z nowych samochodów
Unia chce tańszych aut. Oto, co może być "wycięte" z nowych samochodów