Diesel już się nie opłaca, a LPG jest za drogie? Sprawdzamy, jak jest naprawdę
Polacy, obserwując wciąż zmieniające się ceny paliw, stają przed dość trudnym wyborem przy zakupie samochodu, zwłaszcza używanego. Zadają sobie trudne pytania dotyczące już nie tylko samego auta, ale także rodzaju paliwa. Czy diesel ma jeszcze sens, skoro kosztuje dużo więcej od benzyny? Czy opłaca się jeszcze montować instalację LPG, skoro gaz jest drogi? Podpowiadamy.
03.01.2023 | aktual.: 03.01.2023 19:31
Jeszcze mniej więcej rok temu wszystko było proste. Jedni lubili diesla i godzili się na potencjalnie wyższe koszty napraw, ale gromadzili oszczędności przy tankowaniu. Jeśli auto się nie psuło, byli "do przodu". Inni woleli mniejsze ryzyko i decydowali się na bardziej paliwożerne benzyniaki. Te są z reguły tańsze w utrzymaniu, ale palą sporo więcej. Coś za coś.
Alternatywą była jeszcze instalacja LPG, która sprawia, że auto jest tańsze w utrzymaniu, a jazda wychodziła taniej niż jazda dieslem. Jednak na gaz nie każdy się godził, choćby dla zasady.
Odkąd ceny paliw poszybowały w górę i zmieniły się proporcje, kwestia wyboru silnika przy zakupie auta stała się trochę bardziej skomplikowana. Oczywiście LPG wciąż pozostaje najkorzystniejszą ekonomicznie opcją, ale wśród użytkowników i kupujących, a nawet handlarzy, pojawiają się opinie, że przy tych cenach oleju napędowego diesel przestaje mieć sens – po prostu się nie opłaca. Sprawdźmy, jak jest naprawdę.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Benzyna, diesel czy LPG – co się bardziej opłaca?
Aby odpowiedzieć sobie na pytanie, co się opłaca bardziej, wystarczą proste kalkulacje, które nie każdemu chce się przeprowadzać. Wystarczy porównać ceny paliw i zużycie, by sprawdzić, za jaką kwotę przejedziemy np. 100 km autem na benzynę, olej napędowy czy autogaz.
Obecnie benzyna 95-oktanowa jest tańsza od oleju napędowego o ok. 15 proc. Zatem, by zrównać koszty jazdy, auto z silnikiem Diesla musi palić o 15 proc. mniej. Oczywiście jeśli porównamy różne wersje silnikowe tego samego modelu, to diesel zawsze spali przynajmniej o 20-30 proc. mniej. Jednak rynek aut używanych rządzi się swoimi prawami i mało kto podejmuje decyzję w oparciu o jeden model czy jedną wielkość lub moc silnika. Zwykle dopiero po znalezieniu kilku interesujących aut sprawdzamy, jakie mogą być koszty. W tym mogą pomóc dwie tabelki.
W pierwszej (poniżej) porównujemy bezpośrednio koszt przejechania 100 km przy konkretnym zużyciu paliwa, zależnie od rodzaju paliwa. Zużycie paliwa umieściłem w drugiej kolumnie dla czytelniejszego porównania auta na ON i benzynę. W czwartej kolumnie jest wynik dla spalania autogazu z uwzględnieniem 15-procentowego wzrostu zużycia tego paliwa względem auta na samą benzynę.
ON (koszt przejechania 100 km w zł) | Zużycie paliwa (l/100 km) | Benzyna (koszt przejechania 100 km w zł) | LPG (koszt przejechania 100 km w zł) |
---|---|---|---|
30,64 | 4 | 26,12 | 13,38 |
38,30 | 5 | 32,65 | 16,73 |
45,96 | 6 | 39,18 | 20,08 |
53,62 | 7 | 45,71 | 23,43 |
61,28 | 8 | 52,24 | 26,77 |
68,94 | 9 | 58,77 | 30,12 |
76,60 | 10 | 65,30 | 33,46 |
84,26 | 11 | 71,83 | 36,81 |
91,92 | 12 | 78,36 | 40,15 |
99,58 | 13 | 84,89 | 43,50 |
107,24 | 14 | 91,42 | 46,85 |
114,90 | 15 | 97,95 | 50,20 |
Aby jeszcze lepiej porównać auto z silnikiem Diesla i benzynowym (oraz alternatywnie na LPG), można spojrzeć na to w taki sposób, jak w poniższej tabelce. Pokazuje ona, jakie zużycie każdego rodzaju paliwa jest porównywalne w koszcie przejechania 100 km. Przykładowo, jeśli auto zużywa 5 l oleju napędowego na 100 km, to tyle samo zapłacimy za przejechanie 100 km autem benzynowym, które zużywa 5,86 l/100 lub na LPG, jeśli zużywa 13,16 l gazu.
Zużycie ON (l/100 km) | Zużycie benzyny (l/100 km) | Zużycie LPG (l/100 km) |
---|---|---|
4 | 4,69 | 10,52 |
5 | 5,86 | 13,16 |
6 | 7,04 | 15,79 |
7 | 8,21 | 18,43 |
8 | 9,38 | 21,06 |
9 | 10,56 | 23,69 |
10 | 11,73 | 26,32 |
11 | 12,90 | 28,95 |
12 | 14,07 | 31,58 |
13 | 15,25 | 34,22 |
14 | 16,42 | 36,85 |
15 | 17,59 | 39,48 |
Wnioski i spostrzeżenia
Oczywiście wnioski z powyższych tabel wyciągniecie sami, ale podzielę się również własną opinią. Po pierwsze, brak już słów na teorie o drogim LPG. Nie znam okresu w historii polskiej motoryzacji lepszego dla LPG niż rok 2022. Przykładowo pod koniec maja 2022 r. padł historyczny rekord korzyści płynących z posiadania instalacji autogazu.
Można powiedzieć bez mrugnięcia okiem, że LPG nigdy nie opłacało się tak bardzo, jak teraz. Przy obecnych średnich cenach paliw jest o ponad 50 proc. tańsze, a ponadto różnica bezwzględna wynosi na dzień publikacji aż 3,62 zł. Oznacza to, że nawet samochód spalający względnie mało opłaca się mieć na LPG.
Przykładowo benzyniak spalający ok. 7 l/100 km i tak będzie droższy w samej jeździe niż auto na gaz spalające prawie 15 l gazu. Jeszcze ciekawiej wygląda zestawienie diesla z LPG. Jeśli twoje auto spala 10 l gazu na 100 km, to żeby jeździć taniej, trzeba by kupić diesla spalającego mniej niż 4 l/100 km.
Drugie moje spostrzeżenie jest takie, że pomimo bardzo wysokich cen diesla, wciąż się on opłaca, jeśli alternatywą jest tylko auto benzynowe. Wystarczy litr różnicy w spalaniu, by zrównać koszt przejechania 100 km. Jeśli więc auto kompaktowe spala ok. 5 l oleju napędowego i 6 l benzyny na 100 km, to koszty są takie same. Jednak mało kiedy uda się osiągnąć takie spalanie benzyny, ale większość diesli bez problemu osiągnie wynik w okolicy 5 l/100 km.
Jednak warto zauważyć, że w przypadku aut typowo miejskich może być zupełnie inaczej. W segmencie A i B diesle palą bardzo mało, ale w miarę nowoczesne benzyniaki, zwłaszcza takie z wtryskiem bezpośrednim czy zmiennymi fazami rozrządu, mogą palić niewiele więcej.