Czy Anders Warming przywróci marce Borgward dawny blask?
Firma Borgward Group AG chcąca wskrzesić na nowy sposób historyczną markę Borgward, zatrudniła stylistę, który pracował dla BMW/MINI - Andersa Warminga.
02.08.2016 | aktual.: 14.10.2022 13:53
Borgward w połowie minionego roku przedstawił swój pierwszy od lat samochód będący luksusowym SUV-em, mającym konkurować z produktami Audi, BMW czy Mercedes-Benz, a także z innymi markami. Te trzy wymieniam nie bez powodu, ponieważ Borgward to firma niemiecka, choć konkurująca głównie na rynku chińskim, a BX7 dość mocno nawiązuje wyglądem do Audi Q5. Kolejne dwa modele BX5 i BX6 TS również przypominają auta niemieckich marek. Zwłaszcza BX6 TS, które mocno nawiązuje do BMW X4/X6. Za nijaką sylwetkę odpowiada były stylista Saaba, Norweg Einar J. Hareide.
Od przyszłego roku wchodzą duże zmiany w tym obszarze. Nowa marka musi być bardziej rozpoznawalna, ale nie po tym, że tworzy nijakie samochody. Konieczne jest nadanie im niepowtarzalnego charakteru, stworzenie nowego języka stylistycznego, a jeżeli ma być to wskrzeszenie legendy, to trzeba odnieść się do projektów przeszłości. Chyba żaden inny powrót legendy nie osiągnął takiego sukcesu jak marka MINI.
Frank Stephenson zaproponował w 2000 roku współczesną interpretację nowego MINI, które znakomicie przyjął rynek. Drugi krok wykonał już m. in. Anders Warming, który wraz z zespołem projektowym przekształcił klasyczne autko miejskie w crossovera o nazwie Countryman i Paceman. Duńczyk pracował również nad trzecią generacją współczesnego Coopera, który nie stracił charakteru, a wygląda jeszcze lepiej. Jego dziełem są również współczesne modele Cabrio i Clubman. Kompetencje Warminga przekonały właściciela Borgwarda do przekazania mu funkcji szefa stylistów od 1 stycznia 2017 roku.
Anders Warming stanie przed trudnym zadaniem i zmierzy się z wyzwaniem, przed jakim stanął jego poprzednik w MINI. Być może będzie jeszcze trudniej, bo o ile MINI Cooper przeszedł płynnie z klasyka we współczesny samochód w 2000 roku, to marka Borgward zakończyła swoją historię w 1961 roku, a powrót nastąpił po ponad 50 latach! Ostatnim modelem był Isabella w wersji sedan, kombi, cabrio i coupé.
BMW z żalem żegna się ze swoim projektantem po 16 latach współpracy, ale jak przyznał rzecznik firmy, Borgward nie jest konkurentem dla BMW, zatem nie ma dramatu. Niemiecki Borgward finansowany przez chińskie Foton Motor Group ma zamiar podbijać azjatycki rynek swoimi hybrydami w opakowaniu SUV-a. Nie wróży się dużego powodzenia na Starym Kontynencie i za Oceanem, zatem być może uszczypliwa uwaga rzecznika BMW jest jak najbardziej słuszna.