Co kupujemy, co sprzedajemy - analiza polskiego rynku aut używanych
Co roku wiele osób staje przed trudnym wyborem – jaki kupić samochód? Co ostatecznie wybieramy? Co sprzedajemy? Odpowiedzią na te pytania jest analiza przeprowadzona przez otoMoto po pierwszej połowie 2011 roku. Jakie marki wybierają Polacy? Jakie ostatnio straciły na popularności?
21.09.2011 | aktual.: 18.04.2023 13:33
Wyniki badania nie są niespodzianką – najczęściej wyszukiwaną marką w pierwszym półroczu 2011 roku był Volkswagen. Od kilku lat jest to niekwestionowany lider pod tym względem. Prawie 3 000 000 zapytań zagwarantowało niemieckiemu gigantowi prowadzenie w tegorocznym rankingu. Najbardziej popularnymi modelami producenta z Wolfsburga są Golf, Passat i Polo.
Skąd tak wysoka pozycja akurat tych trzech aut? Są to jedne z najpopularniejszych samochodów nowych, kupowanych w Europie. Ponieważ Polacy sprowadzają do kraju pojazdy z wielu rynków, to siłą rzeczy popularne za granicą Passat i Golf, częściej trafiają w ręce handlarzy i osób prywatnych. Na dużą popularność akurat tych modeli ma wpływ również znakomita dostępność części zamiennych oryginalnych, jak i zamienników.
Kolejną popularną marką jest Audi. W tym przypadku najczęściej wyszukiwanymi modelami było A4, A6 i A3. Duży sukces producenta z Ingolstadt zależny jest przede wszystkim od... sukcesu Volkswagena. Obaj producenci niezwykle często korzystają z tych samych podzespołów, więc części zamienne "aut dla ludu" pasują również w modelach marki Audi.
Do czołówki trafił jeszcze Opel Astra, jeden z największych konkurentów Golfa na polskim rynku samochodów używanych. Natomiast jedynym przedstawicielem segmentu aut luksusowych jest w rankingu BMW X5.
Poniżej znaleźć możecie wszystkie 10 najczęściej wyszukiwanych modeli samochodów w pierwszym półroczu 2011 roku.
1. | Volkswagen Golf |
2. | Volkswagen Passat |
3. | Audi A4 |
4. | Volkswagen Polo |
5. | Opel Astra |
6. | Audi A6 |
7. | BMW X5 |
8. | Skoda Octavia |
9. | BMW 320 |
10. | Audi A3 |
Jak widać w gust i potrzeby Polaków najlepiej trafiają samochody Niemieckie. Jedynym rodzynkiem w tym zestawieniu jest Skoda Octavia z Czech. Nie zapominajmy jednak, do jakiego koncernu należy czeski producent. Kolejny punkt dla Volkswagena.
Takich aut szukamy. A jakie najczęściej próbujemy sprzedać? W stosunku do pierwszego półrocza 2010 roku ze stawki wypadła Toyota. Została wyparta przez Skodę, która od razu wskoczyła na 7. pozycję. Po spadku z szóstego miejsca, na szarym końcu resztkami sił trzyma się Fiat.
I półrocze 2010 | I półrocze 2011 | |
1. | Volkswagen | Volkswagen |
2. | Opel | Opel |
3. | Ford | Ford |
4. | Renault | Renault |
5. | Audi | Audi |
6. | Fiat | BMW |
7. | BMW | Skoda |
8. | Mercedes-Benz | Mercedes-Benz |
9. | Peugeot | Peugeot |
10. | Toyota | Fiat |
Oczywiście najczęściej sprzedawane modele pokrywają się w dużej mierze z tym, czego szukamy. W czołówce Volkswagen Golf, a tuż za nim Passat, którym po piętach depcze Opel Astra – niezmiennie od roku. Dopiero na czwartej pozycji doszło do zamiany – Ford Focus wyparł Opla Vectrę. Nie jest wcale powiedziane, że to oznacza spadek popularności sedana z Niemiec. Kilka lat temu został on zastąpiony w gamie modeli Opla przez Insignię. Teraz to ona zaczyna wchodzić na rynek samochodów używanych. Tym samym Vectra będzie z roku na rok coraz rzadziej pojawiać się wśród aut wystawionych na sprzedaż.
Duży skok, w stosunku do pierwszej połowy poprzedniego roku wykonała Skoda Octavia. Wcześniej nawet jej nie było jej w czołowej dziesiątce, teraz popularne auto flotowe z Czech dostało się aż na piątą pozycję.
I półrocze 2010 | I półrocze 2011 | |
1. | Volkswagen Golf | Volkswagen Golf |
2. | Volkswagen Passat | Volkswagen Passat |
3. | Opel Astra | Opel Astra |
4. | Opel Vectra | Ford Focus |
5. | Audi A4 | Skoda Octavia |
6. | Ford Focus | Audi A4 |
7. | Ford Mondeo | Ford Mondeo |
8. | Opel Corsa | Opel Vectra |
9. | Renault Megane | Skoda Fabia |
10. | Renault Laguna | Renault Megane |
Najczęściej sprzedawanymi modelami wśród popularnych kompaktów – Golfa i Astry, były te, wyprodukowane w 2001 roku. Średnia cena 10-letniej Astry na polskim rynku, to 14 000 zł. Droższy był popularny Volkswagen. Za używanego Golfa z rocznika 2001 sprzedawcy chcieli średnio 17 300 zł. Modele trzy lata starsze kosztowały odpowiednio 8800 zł i 12 600 zł. Niewiele więcej niż za kompaktowego Volkswagena, trzeba było zapłacić za większego sedana – Passata. 10-letnie egzemplarze kosztowały średnio 20 000 zł, natomiast te z 1998 roku wyceniane były przeciętnie o 1100 zł drożej niż Golfy z tego samego rocznika.
Najmłodszym ze sprzedawanych przez Polaków samochodów była w pierwszej połowie 2011 roku Skoda Octavia. Najczęściej pojawiającymi się w ogłoszeniach rocznikami tego auta były 2006 i 2007 z cenami odpowiednio: 32 000 zł i 36 700 zł.
Do tej pory najczęstszymi bywalcami polskich dróg były samochody w wieku około 12 lat. Z analizy otoMoto wynika, że na zmiany w tej kwestii się nie zanosi. Najczęściej wystawianymi na sprzedaż autami były te z roczników 1998 – 2002.
Bardzo rozsądnego wyboru Polacy dokonują przy wyborze wersji silnikowych. Najczęściej szukamy jednostek o pojemnościach 1,9 l i 2,0 l. Pozwalają one na komfortowe podróżowanie i zapewniają przyzwoite osiągi, a jednocześnie znajdują się poniżej progu, po przekroczeniu którego cena ubezpieczenia wzrasta. Za faktem, że jest to rozwiązanie kompromisowe, przemawia również stosunkowo niskie spalanie silników o tych pojemnościach.
Źródło: Informacja prasowa otoMoto